رئیس جمهور گفت: از روز اول در بازگشایی مراکز تعطیل شده به خاطر ویروس کرونا با مردم قرار گذاشتیم گشایش ها به شرط رعایت پروتکل های بهداشتی است.

به گزارش آینه جم ،   مهمترین بخش های سخنان حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا این گونه است:

- کارمندانی که ماسک نزنند، غیبت می‌خورند

- کسی نباید مبتلا شدن به ویروس کرونا را ننگ و عار بداند. این یک بیماری است و وظیفه شرعی ماست که به اطرافیان بگوییم که من به این بیماری مبتلا هستم.

-  ادارات دولتی اگر می‌خواهند خدمات ارائه دهند، مردم باید از ماسک استفاده کنند و اگر کسی از ماسک استفاده نکرد خدمت ارائه ندهند، این قانون باید ابلاغ شود.

 اگر کارمندی در سر کار ماسک نزد باید برای او غیبت زد و او را بازگرداند.

-  از روز اول خدمت مردم عزیز گفتیم این ویروس مهمان ناخوانده است ، مدت حضورش معلوم نیست. با هوای گرم هم نمی رود. متخصصین ما گفتند حضورش ادامه دار است. این ویروس ناشناخته است اول پیرها را درگیر می کرد الان جوان‌ها را هم درگیر می کند. علائمش هم دائما در حال تغییر است.

-  مردم عزیز ، کسی نباید مبتلا شدن با این بیماری را ننگ و عار بداند و اگر مبتلا شد از دیگران پنهان کند.

 - کسی نباید ابتلا به این بیماری را  پنهان کند. طرف نباید به آزمایشگاه بگوید که اگر تست من مثبت شد خواهش می کنم به کسی اطلاع نده و خودم می‌گویم.

- من با مردی آشنا شدم که طرف در روز امتحانش روز قبل تستش مثبت بوده اما نگفته تا امتحان آموزش رانندگی را بدهد. خب این از نظر فرهنگی کار درستی نیست، هرکسی مبتلا شد، باید بگوید به قرنطینه برود و ایزوله کند.

-  آزمایشگاه‌های ما هم موظف هستند اطلاع دهند و گرنه نمی‌شود که فردی آلوده شد برود بقیه را آلوده کند لذا ما اگر می‌خواهیم به یک نفری نزدیک شویم مبنا را باید بر این بگذاریم که او مبتلا به ویروس کروناست.

- جاهایی که معمولاً مثل رستوران‌ها همایش‌ها و تالارهای پذیرایی و باشگاه‌های ورزشی مساجد و مصلی جزء موارد 3 و 4 در لیست قبلی ما بود، جاهایی که اکنون ستاد استانی اعلام می‌کند که این پنج شهرستان من شرایط قرمز دارند و کمیته‌های ما نیز موافقت می‌کند در ستاد پنجشنبه تصویب کردیم هر کجا چنین وضعیتی داشت حداقل برای یک هفته ممنوعیت را اعلام کنند و اگر نیاز بود مجدداً برای هفته دیگر نیز ادامه دهند تا شرایط عادی شود.

-  اگر رستورانی همه اصول و پروتکل‌ها را مراعات می‌کند، اجازه بدهیم کارش را ادامه دهد و اگر رستورانی مراعات نمی‌کند تذکر دهیم و اگر رعایت نکرد آنجا را برای چند روز ببندیم.

- به کمیته بهداشتی و امنیتی می‌گویم راجع به کسانی که بیماری را مخفی می‌کنند  طرحی بیاورند و آن را تصویب کنیم.

وی با بیان اینکه « مخفی کردن بیماری نوعی تجاوز به حقوق دیگران است » گفت: من که بیماری ام را مخفی می‌کنم و نمی‌گویم ؛ نسبت به خانواده، دوست، همکار، سایر افراد مسئولیت دارم. وقتی ابتلای خود را اطلاع نمی‌دهم و حتی ماسک هم نمی‌زنم درست نیست. باید این فرهنگ را جا بندازیم که ماسک استفاده کنیم و بیماری خود را اطلاع دهیم تا از بیماری عبور کنیم.

-----------------------------------------

[کد خبر:AJ33091]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب