وب سایت "المانیتور" در گزارشی سیاست خاورمیانه‌ای دولت "جو بایدن" نامزد دموکرات پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بررسی کرده و نوشته: سیاست بایدن نسبت به ایران نرم‌تر و نسبت به عربستان سعودی و ترکیه سخت‌تر خواهد بود.

به گزارش آینه جم  در این گزارش به قلم "آدام لوسِنت" آمده است: "

معاون رییس جمهوری سابق آمریکا "جو بایدن" به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری در برابر دونالد ترامپ نزدیک است. بایدن در هفته‌های آخر کارزار انتخاباتی نشان داد که اولویت‌های سیاست او در خاورمیانه در صورت راه‌یابی به کاخ سفید و رسیدن به منصب فرماندهی کل قوای ایالات متحده آمریکا چه خواهد بود.

بایدن در اواخر کارزار انتخاباتی چند مرتبه در سخنان خود به ایران اشاره کرد و با اظهارنظرهای خود نشان داد که او از رویکردی نرم‌تر به جمهوری اسلامی ایران طرفداری می‌کند. بایدن در اکتبر گذشته گفت که سیاست‌های ترامپ باعث شده ایران "به ذخیره مواد هسته‌ای کافی برای ساخت بمب نزدیک شود".

نشست خبری بایدن  هریس پس از انتخابات در تاریخ 5 نوامبر 2020/ شهر ویلمینگتون ایالت دلاور/ گتی ایمجز

المانیتور: بایدن ؛ نرم‌تر با ایران سردتر با سعودی و ترکیه

دولت ترامپ از زمان ترک توافق هسته‌ای با ایران (برجام) در سال 2018 همچنان به اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران ادامه داده است. اما بایدن وعده داده در صورت راه‌یابی به کاخ سفید به احیای برجام همت خواهد گماشت و اگر ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد، آمریکا هم به این توافق بین‌المللی بازخواهد گشت.

بایدن همچنین در طول کارزار انتخاباتی اخیر آمریکا  از توافق نامه‌های عادی‌سازی اخیر روابط اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین و سودان حمایت کرد. بایدن از ترامپ به خاطر نقش او در میانجیگری این توافقات عادی‌سازی، تمجید کرد و این موضع نشان می‌دهد که او ممکن است به سیاست ایالات متحده برای کمک به اسرائیل در جهت عادی‌سازی بیشتر رابطه تل‌آویو با دیگر کشورهای عربی، ادامه دهد.

نامزد حزب دموکرات همچنین در طول کارزار انتخاباتی به جنگ قره‌باغ بین ارمنستان و آذربایجان هم اشاره ‌کرده است. بایدن در اظهاراتی در این زمینه در مبارزات انتخاباتی خود در ماه اکتبر از حمایت ترکیه از آذربایجان انتقاد کرد و همچنین از ایران خواست که از درگیری‌های ارضی دور شود. بایدن همچنین نقش ترکیه را در جنگ قره‌باغ مورد انتقاد قرار داد.

بایدن ممکن است روابط سردتری با ترکیه داشته باشد. علاوه بر انتقادات اخیر، بایدن سال گذشته میلادی نیز در گفتگو با گروهی از خبرنگاران آمریکایی"، " رجب طیب اردوغان" رییس جمهوری ترکیه را "خودکامه" توصیف کرد و وعده سیاست سخت‌تر خود نسبت به اردوغان را داد. این اظهارات بایدن که ویدئوی آن چند ماه بعد در رسانه‌های ترکیه منتشر شد؛ خشم مقامات آنکارا را برانگیخت.

در مناظره نهایی ریاست جمهوری بین بایدن و ترامپ مسایل مربوط به سیاست خارجی و خاورمیانه چندان مورد توجه قرار نگرفت و تنها بایدن در موضعی درباره مداخلات کشورهای خارجی در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت اگر ایران مسئول مداخلاتی در انتخابات آمریکا باشد، بهای این اقدام خود را خواهد پرداخت.

به طور کلی، مواضع گذشته بایدن درباره مسایل و کشورهای خاورمیانه بیانگر رویکردی تا حدودی سردتر نسبت به ترکیه، اسرائیل و عربستان در مقایسه با دولت ترامپ و رویکرد نرم‌تر او نسبت به ایران است.

"كامالا هریس"، معاون بایدن و سناتور دموکرات ایالت كالیفرنیا هم مواضع مشابهی با بایدن دارد. او از اسرائیل حمایت می‌کند ، می‌خواهد آمریکا دوباره به برجام بازگردد و مخالف نقش عربستان در جنگ یمن است. ماه گذشته در جریان مناظره معاونان ترامپ و بایدن، هریس با مایک پنس معاون ترامپ در انتقاد از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و ترور (سردار شهید) قاسم سلیمانی فرمانده ایرانی، وارد مجادله شد.

[کد خبر:AJ34124]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب