آینه جم:اجرای گروه موسیقی بوشهری در تالار وحدت که پس از مدتها انجام شد، مخاطبانش را گاه چنان به وجد آورد که مسؤولان انتظامات کنسرت در این تالار، عملا شب سختی را از نظر رعایت ضوابط منشوری سپری کردند.
به گزارش« آینه جم » به نقل از ایسنا، پس از مدتها تعطیلی کنسرتها و مواجهه سینه به سینه نوازندگان و خوانندگان با علاقهمندانشان که بهدلیل شیوع بیماری کرونا و پس از آن به دلیل شرایط خاص کشور، از چندی پیش و با برپایی چند کنسرت خوانندگان پاپ، که با جشنواره موسیقی فجر ادامه یافت، دور جدید کنسرتهای موسیقی کلید خورد.
با این حال میتوان گفت که اجرای گروه شناختهشده لیان بوشهر از چند جهت، با اجراهای چند وقت گذشته تفاوت اساسی داشت.
اجرای شامگاه چهارشنبه این گروه، بهنوعی میتوان گفت که شادترین ارایه موسیقایی در دور جدید کنسرتها بوده است.
یک نکته خاص دیگر این اجرا که شاید بتوان گفت تحولی در عرصه موسیقی محلی بوشهر را هم میتواند رقم بزند، شگفتانه ابتدایی آن بود؛ آنجا که برخلاف روال همیشگی کنسرتهای لیان، این محسن شریفیان نبود که با نیانباش قطعه نخستین را دست میگرفت، بلکه لیانا (دختر وی) بود که با لباس زیبای محلی بر صحنه حاضر شد و به نواختن ساز خاص نیانبان پرداخت.
لیانا شریفیان، دختر محسن شریفیان است که پس از تحصیل در رشته موسیقی در خارج از کشور، حالا نخستین اجرای صحنهای اینچنین خود را با اجرای زمستان ۱۴۰۱ لیان در تالار وحدت تجربه کرد.
البته که جایگاه رفیع پدر هم مورد توجه بود و پیشدرآمد کنسرت، با نیانباننوازی آوازی محسن شریفیان رقم خورده بود. شریفیان که حالا دیگر مویی هم سپید کرده و از باسوادها و پژوهشگران حوزه موسیقی نواحی ایران نیز محسوب میشود، در این اجرا به ساز شاخ مارپیچ (بوق) توجه ویژهای داشت و سهم ویژهای هم در پرفرومنس کار برای این ساز کاملا سنتی که با شاخ مارپیچ بز (و بعضا گوزن) طراحی میشود، قایل شده بود؛ تا جایی که انگار قرار است در کنار نیانبان که پس از سنج و دمام بهعنوان شناسهای از موسیقی بوشهر دیده میشد، ساز سنتی شاخ نیز فضا و فرصتهای جدیدی برای این نوع موسیقی ایجاد کند.
گروه لیان زمانی پای ثابت دعوتهای دولتی در رویدادهای بینالمللی بود؛ در المپیک، جام جهانی، اکسپو و خیلی جاهای دیگر که دستگاههای دولتی متولی اجراهای فرهنگی هنری در حاشیه این رویدادها بودند، حتما روی گروه لیان حساب ویژهای باز میکردند. این روند از چند سال پیش تغییر کرد و در ادامه نیز گروه لیان در چند سال گذشته با مشکلهای بعضا جدی در کسب مجوز اجرا، چه در بوشهر و چه در جاهای دیگر، مواجه بود. بخشی از این مشکلات به روحیه شخصی خود شریفیان برمیگردد و برخی اظهار نظرهایش. شاید یک تفاوت دیگر اجرای اسفندماه در تالار وحدت این بود که پرهیجانترین اجرای موسیقی این ماهها توسط گروه لیان و محسن شریفیان عرضه شد.
سرپرست گروه البته در سخنان لابهلای قطعههای این اجرا بر لزوم اتحاد و همدلی بیشتر مردم در این روزها تاکید داشت؛ با این پیوستها که "گفتگو" لازمه هر نوع تحولی است و البته این شاهبیت کلام که «همگان بدانند، تمامیت این جغرافیا، خط قرمز همهی ماست».
تلفیقی از «ایران»، «علی (ع)»، «خلیج فارس»، «شاهنامه»، «خیام» و... یک شب ملی را در تالار وحدت با موسیقی بوشهری رقم زد.
یک نکته قابل توجه دیگر در اجرای یادشده این بود که وقتی شریفیان برای تنظیم همراهی مخاطبان با یکی از قطعهها – با تکرار یک جمله ترجیعبند – از حاضران پرسید که چه کسانی برای نخستینبار در کنسرت این گروه شرکت میکنند، دست جمعیت قابل توجهی از حاضران بالا رفت. اینهم قطعا از نکتههایی است که درباره مخاطب امروز و نیازها و ضرورتهایش قابل تفسیر جدی است.