اینه جم/به گفته سرویس تغییر آب و هوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا (Copernicus Climate Change Service)، آنالیز داده های ماهواره ای نشان می دهد که وسعت یخ دریای قطب جنوب به کمترین میزان خود برای ماه ژانویه رسیده و 31 درصد کمتر از میانگین و بسیار کمتر از رکورد پیشین در ژانویه 2017 بوده است. تراکم کمتر از حد میانگین توده های یخ در تمام بخش های اقیانوس جنوبی غالب بوده است.

وسعت یخ دریای قطب شمال نیز در ماه ژانویه 4 درصد کمتر از میانگین بوده و در سابقه داده های ماهواره ای، جایگاه سوم پایین‌ترین میزان را به خود اختصاص داده است. تراکم کمتر از حد میانگین یخ دریای قطب شمال در دریای بارنتز و منطقه سوالبارد بیشتر بوده است.

یخ قطب

 

میانگین ماهانه وسعت یخ دریای قطب شمال در ژانویه 2023 به 13.5 میلیون کیلومتر مربع رسیده که 0.6 میلیون کیلومتر مربع (4 درصد) کمتر از حد میانگین برای ماه ژانویه در بازه زمانی 1991 تا 2020 بوده است. در سابقه ثبت داده های ماهواره ای که از سال 1979 آغاز شد، این میزان در جایگاه سوم کمترین وسعت یخ دریای قطب شمال قرار گرفته و کمتر از میزان ثبت شده در ژانویه 2022 بوده است.

یخ قطب

نقشه ناهنجاری تراکم یخ دریایی برای ژانویه 2023 نشان می دهد که میزان تراکم یخ در دریای بارنتز شمالی و در امتداد ساحل شرقی سوالبارد کمتر از حد میانگین بوده است. این بخش از اقیانوس منجمد شمالی شاهد دمای هوای سطحی بسیار بالاتر از میانگین بوده است. تراکم یخ کمتر از حد میانگین در دریای لابرادور نیز غالب بوده است. بخش های جنوبی دریای برینگ و دریای اُختسک تراکم های کمتر از حد میانگین را شاهد بودند، در شرایطی که تراکم های بالاتر از حد میانگین در بخش شمالی آنها غالب بود.

یخ قطب

در ژانویه 2023، وسعت یخ دریای قطب جنوب به طور میانگین به 3.8 میلیون کیلومتر مربع رسیده که 1.7 میلیون کیلومتر مربع (31 درصد) کمتر از میانگین بازه زمانی 1991 تا 2020 برای ماه ژانویه بوده است. این کمترین میزان برای ماه ژانویه در سابقه 44 ساله داده های ماهواره ای است و به میزان قابل توجهی کمتر از رکورد پیشین در سال 2017 (24 درصد) محسوب می شود.

یخ قطب

نقشه ناهنجاری تراکم یخ دریایی برای ژانویه 2023 تراکم های کمتر از حد میانگین را تقریبا در تمام بخش های اقیانوس جنوبی نشان داده است. این در شرایطی است که بزرگ‌ترین قسمت ها با تراکم یخ دریایی متوسط یا بالاتر از حد متوسط بیشتر در دریاهای آموندسن و ودل متمرکز بوده اند.

[کد خبر:AJ41106]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب