آینه جم-وعده‌های رنگارنگ مسئولان برای ایجاد شرایط سهل‌تر در دسترسی به تسهیلات بانکی برای مردم عادی، در عمل به ایجاد شرایط سهل‌تر برای کارمندان بانک‌ها منجر شده است.

به گزارش آینه جم  بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، مانده تسهیلات پرداختی بانک ها به کارکنانشان به 162هزار و 647میلیارد و 319میلیون تومان رسیده است.

بانک سپه با 30هزار و 852 میلیارد تومان بالاترین تسهیلات پرداختی را به کارکنان خود داشته است. در ادامه بانک ملی با 24هزار و 910میلیاردتومان و بانک صادرات 17هزار و 143میلیاردتومان در رده بعدی، بالاترین مانده تسهیلات پرداختی بانک ها را به خود اختصاص داده اند. بانک های ملت، تجارت، کشاورزی، مسکن، رفاه، توسعه تعاون و آینده در رتبه های بعدی تا دهم هستند. 

گفتنی است برخی از این تسهیلات بانک‌ها به کارکنان خود با سود یک درصد و سی ساله بوده است.

کار تا به جایی بالا گرفته است که علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس روز چهارشنبه گفت: «بانک مرکزی آمار تسهیلات بانکی به کارکنانش را باید منتشر کند، گاهی مردم برای دریافت تسهیلات ۵ تا ۱۰ میلیونی قرض‌الحسنه با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند، اما وام‌هایی با مبلغ حدود ۱۶۴ هزار میلیارد تومان به راحتی به کارمندان بانک‌ها تعلق گرفته است.»

محسن دهنوی، نماینده تهران و عضو هیات رئیسه مجلس نیز در روزهای گذشته با انتشار توئیتی نوشت: «بانک‌های خصوصی و دولتی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۴۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به کارکنان خود پرداخت کرده‌اند. کاش به جوانان و مستاجران هم همین‌جوری حاتم‌بخشی می‌کردند.»

طبق مصوبه شورای پول و اعتبار از ۷ سال قبل اعطای وام به کارکنان و کارمندان بانک‌ها از محل حساب‌های قرض الحسنه ممنوع شده است، اما ظاهرا نظارت‌ها کافی نیست.

حالا نمایندگان مجلس خبر از تصویب طرح تحقیق و تفحص از وضعیت پرداخت تسهیلات بانکی به کارمندان بانک‌ها می‌دهند. باید دید ورود افکار عمومی به این موضوع شرایط را دستخوش تغییر می‌کند یا خیر؟

منیع: فرارو

[کد خبر:AJ41962]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب