آینه جم؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: تحریم مجدد شرکت ملی نفتکش ایران نشان می دهد در حال حاضر اروپاییان با دستپاچگی و سردرگمی مواجه شده اند.

حجت الاسلام موسی احمدی در گفتگو با آینه جم با بیان این مطلب که اتحادیه اروپا و حتی امریکا در برابر منطق جمهوری اسلامی ایران خلع سلاح شده اند، گفت: آن ها بارها و بارها به واسطه رسانه‌های خود به جهانیان منعکس کرده بودند که ایران منطق و گفتمان ندارد و هرگز پای میز مذاکرات نمی نشیند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آن ها با انعکاس این اخبار تلاش کردند نوعی ایران هراسی را در دنیا شکل دهند.

وی افزود: از زمانی که بحث مذاکرات هسته ای شروع شد، طرف مقابل مسائلی را مطرح کرد که ایران همه آن هایی را که مغایر منافع ملی ما نبود، پذیرفت و به اجرا در آورد. در بحث سانتریفیوژها و محدودیت هایی که در چارچوب مذاکرات و تعهدات بین المللی مطرح کردند ایران همه را اجرایی کرد.

 نماینده مردم کنگان، دیر، جم و عسلویه در مجلس شورای اسلامی لذا نوعی سردرگمی عجیب اتحادیه اروپا را فراگرفته است و چنین حرکت ها و اقدامات سیاسی که انجام می دهند، منطبق با عقلانیت نیست.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به فشارهای طرف مقابل بر ایران افزود: وقتی دو گروه در چارچوب های مشخص برای مذاکرات پیش می روند و قانون های معینی را تعیین می کنند و در قالب دیپلماسی وارد مذاکره می شوند، باید سیگنال هایی در طول نشست ها بفرستند که مثبت باشد و نگاهی رو به جلو داشته باشد. اما طرف غرب تکلیفش مشخص نیست؛ در برخی نشست ها موضع مثبت می گیرد اما چند وقت بعد موضعی منفی نشان می دهند.

موسی احمدی اضافه کرد: این مسئله در عرف مذاکرات صادقانه و حرکت منطقی به حساب نمی آید.

وی اظهار داشت: من بر اساس پژوهشی که در این مدت انجام دادم به این نتیجه رسیدم که در حال حاضر اروپاییان با دستپاچگی و سردرگمی مواجه شده اند. از یکسو نمی توانند ادعاهای اولیه را مطرح کنند که ایران پای میز مذاکره نمی نشیند و صادقانه عمل نمی کند. از طرف دیگر هم به آن چیزی که می خواستند نرسیدند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خاتمه گفت: آن ها می خواستند ایران از مواضع خود عقب نشینی کند. با این حساب مسئله آن ها از همان ابتدا موضوع هسته ای نبود بلکه نوعی خاص از نگاه به ایران بود که می خواستند به بهانه مذاکرات به منافع خود برسند. به بیان دیگر برای آن ها مذاکرات از ابتدا اهرم و پلی بود تا از طریق آن و فشار به ایران بتوانند به اهداف خود برسند.

گفتنی است وزیر امور خارجه نیز چندی پیش در گفتگوی اختصاصی با  خبرگزاری مهر در واکنش به تحریم مجدد شرکت ملی نفتکش ایران از سوی اتحادیه اروپا با وجود رفع تحریم آن در ماه‌‌های قبل و در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام غربی‌ها، نقض توافق ژنو مبنی بر عدم تحریم جدید نیست، اظهار داشت: این تحریم جدید نیست؛ اینها تکرار تحریم‌های قبلی است که یک حرکت حقوقی لازم دارد که دوستان ما به دادگاه می‌روند و رای می‌گیرند و بر اساس رای دادگاه، مشکلات فنی را برطرف می‌کنند و پاسخ دادگاه را می‌دهند؛ لذا از نظر حقوقی چندان نمی‌توان گفت که توافق ژنو نقض شده است.

ظریف تاکید کرد: ‌در عین حال آنچه که نقض شده، عقل است؛ چون این کار آنها خلاف عقلانیت است، به خاطر اینکه غربی‌ها هنوز به این درک نرسیده‌اند که تحریم‌ها برای خودشان هم به جای اینکه یک سرمایه باشد، یک نوع هزینه است که نمی‌توانند اهدافشان را پیش ببرند؛ من بیش از اینکه نگران یک یا دو مورد از این اتفاقات باشم، نگران این تفکر هستم.

[کد خبر:AJ4277]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب