به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اولین بار پنجم اسفندماه 93 در همایش هماندیشی تعاونگران از ارائه سند جدید برای توسعه بخش تعاون به هیئت دولت در آینده نزدیک خبر داد و گفته بود: این سند در 7 راهبرد و هر 7 برنامه برای توسعه بخش تعاون به هیئت دولت میبریم که در جایگاههای جدید برای این بخش سهم گیری کنیم؛ قطعاً با پشتوانهای که از نگاه مقام معظم رهبری داریم میتوانیم به توسعه این بخش امیدوار باشیم.
بر اساس این گزارش، این سند 49 راهبردی و برنامهای در همایش آموزشی مدیران ستادی و استانی بخش تعاون و همچنین اتاق تعاون ایران رسما ارائه شد که به طور مفصل منتشر میشود.
راهبرد اول- ترویج فرهنگ تعاون
راهبرد دوم- توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی تعاونیها
راهبرد سوم- تحکیم تعاملات شبکهای
راهبرد چهارم- تقویت همکاریهای بین دستگاهی
راهبرد پنجم- تأمین مشوقهای و منابع مالی
راهبرد ششم- توسعه بازار تعاونیها و تقویت برند تعاونیها
راهبرد هفتم- تعمیم نظارت بر تعاونیها
* راهبرد اول: ترویج فرهنگ تعاون
مجموعهای از اقدامات هدفمند در جهت ارائه اطلاعات اثر بخش در مورد مفهوم، اصول، ارزشها، مزیتها، فرصتها و روشهای کار تعاونی به احاد جامعه و گروههای اجتماعی و مدیران مؤثر کشورهدف: ایجاد و گسترش نگرش مثبت نسبت به تعاون و اقتصاد تعاونی و انتقال مفاهیم، دانش و اطلاعات پایه در مورد کسب و کار تعاونی به منظور افزایش سهم بخش تعاون در رشد و توسعه کشور
برنامههای راهبرد اول:
1. برگزاری همایشها، نشستها و کارگاههای اطلاعرسانی در مورد اصول، ارزشها و مبانی تعاون و مزیتهای همکاری جمعی و کسب و کار تعاونی
2. به کارگیری روشها و فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعرسانی از طریق تأسیس و مدیریت پورتال تعاون
3. تشکیل و توسعه تعاونیهای دانشآموزی و درج مطالب مناسب با سطوح مختلف در محتوای دروس دانشآموزان با همکاری و مشارکت وزارت آموزش و پرورش
4. تولید و پخش برنامههای جذاب و اثربخش تلویزیونی و رادیویی با مشارکت صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و رسانهها
5. طراحی واحدهای درسی مرتبط به موضوعات تعاونی در دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد متناسب با رشته تحصیلی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات
6. برنامهریزی برای الگوسازی تعاونیهای موفق از طریق انتخاب و معرفی تعاونی برتر و جشنوارههای فرهنگی - اجتماعی
7. تهیه و انتشار تولیدات ترویجی در مورد ماهیت، ویژگیها، فرصتها، مزیتها و نحوه عمل تعاونی
راهبرد دوم: توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی تعاونیها
پرورش قابلیتهای تخصصی و مهارتی منابع انسانی تعاونیها از طریق فرآیندهای آموزشی و ارتقای کارایی و اثربخشی مدیریت تعاونیها
هدف: ارتقای تواناییهای فردی و گروهی و استفاده بهینه از ظرفیتها مدیریتی و نیروی انسانی تعاونیها در راستای افزایش توان رقابتی و ارتقای بهرهوری آنها
برنامههای راهبرد دوم:
1. اصلاح ساختار نظام آموزش تعاون با تأکید بر توانمندسازی و توسعه مدیریت تعاونیها
2. تألیف و انتشار منابع آموزشی (کتاب، نشریه و محصولات چند رسانهای)
3. افزایش نقش آموزشی اتاقهای تعاونی و اتحادیههای تعاونی و تکمیل فرایند برونسپاری اجرای آموزشها
4. برگزاری همایشها و نشستهای آموزشی ماهانه با تأکید بر موضوعات نوین مدیریتی و بازاریابی
5. حمایت ویژه از برنامههای مرتبط با ارتقای بهرهوری و سیستمهای تعالی سازمانی در تعاونی
6. کمک به عارضهیابی و استانداردسازی مدیریت و بازرسی تعاونیها
7. کمک به اخذ استانداردها و گواهینامههای ISO
راهبرد سوم: تحکیم تعاملات شبکهای
افزایش ارتباطات، پیوند و روابط دو سویه، چند سویه و شبکهای تعاونیها و تحکیم همبستگیهای مدیریتی، اجتماعی، اقتصادی و مالی شرکتها و اتحادیههای تعاونی و اتاقهای تعاون
هدف: تقویت قدرت و سرمایه اجتماعی و همافزایی شبکههای افقی و عمودی تعاونیها و توسعه مبادلات تجاری و مالی و تکمیل زنجیره ارزش در درون بخش تعاونی
برنامههای راهبرد سوم:
1. انجام مطالعات به منظور بررسی ظرفیتها، فرصتها، محدودیتها و طراحی الگوی مناسب اجرایی و مدیریتی جهت تبیین و امکانسنجی زمینههای تعامل
2. کمک به گسترش شبکههای ارتباطی حقیقی و مجازی جهت تقویت همبستگیهای درون گروهی تعاونیها
3. سازماندهی پیوندهای تجاری بین تعاونیها و تقویت زنجیرههای ارزش افزوده در درون بخش تعاونی
4.طراحی زنجیره تأمین کالا و خدمات در درون بخش تعاونی
5. حمایت از افزایش کارکردهای آموزشی، پژوهشی و اطلاعرسانی اتحادیهها و اتاقهای تعاون در زمینه برگزاری همایشها و کارگاههای آموزشی و پژوهشی، انتشار نشریات و اجرای طرحهای پژوهشی
6. کمک به اجرای روشهای اعتباری و تضمین ریسک در تبادلات بین شبکهای تعاونیها
7. کمک به توسعه تعاملات تعاونیها با سازمانهای منطقهای و بینالمللی نهضت جهانی تعاون
راهبرد چهارم: تقویت همکاریهای بین دستگاهی
برقراری و توسعه ارتباطات و تحکیم پیوندهای مدیریتی، کارشناسی و حمایتی بین بخش تعاونی و دستگاهها و سازمانهای دولتی، شهرداریها و سایر نهادهای عمومی
هدف: استفاده مؤثر از امکانات، منابع، ظرفیتها و اعتبارات سازمانهای ذیربط در جهت افزایش سهم بخش تعاونی در اقتصاد ملی
برنامههای راهبرد چهارم:
1. تشکیل مجمع عالی حامیان تعاون متشکل از مدیران راهبردی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صاحبنظران و شخصیتهای ملی کشور
2.شناسایی فرصتها و زمینههای همکاری در دستگاههای دولتی، شهرداریها، شوراهای اسلامی و سازمانهای عمومی در حوزه تعاون و توسعه همکاریها با انعقاد تفاهمنامههای همکاری مشترک
3. افزایش نقش تعاونیهای فراگیر و توسعه و عمران شهرستانی و دهیاریها در توسعه اقتصادی، عمرانی و خدماتی مناطق شهری و روستایی
4. توسعه همکاری دستگاههای دولتی در واگذاری مالکیت و مدیریت بنگاههای دولتی به تعاونیها و استفاده از منابع و تسهیلات سایر دستگاهها جهت بهبود فعالیت تعاونیها
5. تقویت حمایت دستگاههای اجرایی برای توسعه و تکمیل زنجیرههای تولید ارزش در بخش تعاونی در گرایشهای تولیدی، تأمین نیاز، خدمات، مصرف و حملونقل
6. برقراری تعاملات مؤثر با کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی و سایر مجامع
7. شناسایی ظرفیتهای قانون سیاستهای اجرایی اصل 44 قانون اساسی در اختیار سایر دستگاهها برای توسعه بخش تعاون
راهبرد پنجم: تأمین مشوقها و منابع مالی
فراهم ساختن منابع، اعتبارات، تسهیلات و حمایتهای مالی و تأمین مشوقها شامل تخفیفها و معافیتهای قانونی و اولویت در استفاده از امتیازات مالی - اعتباری و برخورداری از حق تقدم در زمینه معاملات، مناقصهها، قراردادها و واگذاریهای دولتی و عمومی
هدف: تسهیل در دسترسی تعاونیها به منابع مالی و اعتباری، حمایت مالی مؤثر از تعاونیهای متشکل از گروههای هدف و افزایش مزیتهای رقابتی مؤسسات تعاونی.
برنامههای راهبرد پنجم:
1. کمک به افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون جهت افزایش توان اعتباریدهی بانک
2. برنامهریزی برای افزایش توان مالی و توسعه خدمات صندوق ضمانت سرمایهگذاری بخش تعاون
3. پایدارسازی ردیف تشکیل و توسعه تعاونیها در بودجههای سنواتی و تلاش برای افزایش منابع وجوه اداره شده و کمکهای فنی و اعتباری
4. اتخاذ راهکارهای نوین جهت توسعه خدمات نهادهای مالی بخش تعاونی جهت استقرار نظام اعتباردهی و تسهیل مبادلات درون شبکه تعاونی، بیمه ریسک معاملات تعاونیها و سایر طرحهای مالی که به تقویت معاملات تجاری در درون بخش تعاونی کمک مینماید
5. برنامهریزی برای افزایش سهم گردش مالی تعاونیها در درون شبکه تعاونی با محوریت بانک توسعه تعاون
6. برنامهریزی برای شناسایی و جذب منابع مالی و اعتباری سایر دستگاههای اجرایی
7. برنامهریزی برای ارتقای تعاونیهای مالی - اعتباری و شناسایی احیا و کارآمدسازی مشوقهای قانونی از بخش تعاون
راهبرد ششم: توسعه بازار تعاونیها و تقویت برند تعاونی
مجموعه سیاستها، راهکارها و اقدامات هماهنگ و مؤثر برای اعتباربخشی به نام تجاری تعاونیها و توسعه بازار و افزایش قدرت رقابتی محصولات تعاونی
هدف: برخورداری تعاونیها از قابلیتهای رقابتپذیری و ظرفیتهای بازاریابی مناسب برای واکنش آگاهانه و سریع به تغییرات بازار و افزایش سهم اقتصاد تعاونی در بازار کالا و خدمات کشور
برنامههای راهبرد ششم:
1. استفاده از فناوریهای نوین ارتباطی و حمایت از طرحهای توسعه تجارت الکترونیک، بازارهای مجازی و ایجاد بانکهای اطلاعات بازار
2. کمک به برندسازی و راهاندازی فروشگاههای بزرگ زنجیرهای به ویژه در تعاونیهای مصرف
3. کمک به ایجاد و توسعه شبکههای جمعآوری، فرآوری و بازاریابی کالا و خدمات و استفاده مطلوب از ظرفیتها زیرساختی نظیر انبار، سردخانه و اصلاح و تکمیل زنجیرههای تولید تا مصرف در درون بخش تعاونی
4. تقویت تعاونیهای تأمین نیاز و هدایت آنها به سمت تقویت زنجیره ارزش در درون بخش تعاون
5. حمایت از برگزاری نمایشگاههای داخلی و خارجی و حضور تعاونیها در نمایشگاههای داخلی و بینالمللی
6.حمایتهای فنی و مالی از ایدهها و طرحهای برندسازی اینترنتی تعاونیها و تمایز محصولات تعاونی
7. کمک به ایجاد و گسترش تشکلهای بین تعاونی، اتحادیههای تعاونی و شبکههای مجازی
راهبرد هفتم: تعمیم نظارت بر تعاونیها
توسعه اقدامات مربوط به فرایندهای حصول اطمینان از حس اجرای مقررات و ضوابط حقوقی، رعایت حقوق اعضا و انجام کنترلهای مالی در درون تعاونیها
هدف: ارتقای تعاونیها به مؤسسات اقتصادی سالم، مشارکتی و آرمانخواه توأم با شفافیت مالی و دسترسی آسان اعضا به اطلاعات مالی و تسهیل مشارکت آنها در فرآیندهای تصمیمگیری تعاونی
برنامههای راهبرد هفتم:
1. بهبود و ارتقای سامانههای نظارتی بخش تعاونی
2. تقویت نقش نظارتی اتحادیههای تعاونی
3. تقویت جایگاه رکن بازرسی و اجرای برنامههای توانمندسازی و تقویت مهارتهای حرفهای بازرسان تعاونی
4. تشویق اتحادیهها و تعاونیهای بزرگ جهت انتخاب رکن بازرسی از میان مؤسسات حسابرسی ذیصلاح
5. اصلاح و بهروز رسانی رویهها و آییننامههای نظام نظارتی بخش تعاون و تعیین شاخصها و اولویتهای نظارتی بر حسب موضوع نظارت و نوع تعاونی
6. اجرای برنامههای آموزشی توانمندسازی و ارتقای مهارتهای حرفهای بازرسان و حسابداران تعاونیها
7. تقویت نقش نظارتی اعضا از طریق آگاهسازی و تشویق آنها برای حضور مؤثر در مجامع عمومی و انتخاب آگاهانه مدیران و بازرسان تعاونی.
انتهای پیام/ک
[کد خبر:AJ704]