کارشناس فرهنگی و مشاور دینی گفت: ماهواره محبت، حیا و غیرت را در خانواده‌ها از بین برده است، عاطفه‌ها در زندگی کمرنگ شده و خانواده، زن و شوهر، فرزندان و والدین را باهم غریبه کرده است و برای همدیگر احترامی قائل نیستند.

39651index.jpg

به گزارش آینه جم؛ عفاف و حجاب، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارزش‌ها در جامعه اسلامی، همواره موردتوجه مسئولین و کارگزاران مختلف بوده است و با توجه به اهمیت این موضوع، دشمنان اسلام نیز در طول قرون و اعصار سعی کرده‌اند که با تسلط و تأثیرگذاری بر زنان مسلمان و گرفتن این ارزش از آنان، به اسلام ضربه بزنند.

در پی دیدار بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا با مقام معظم رهبری، همچنین با توجه به منویات و دغدغه‌هایی که ایشان در رابطه با عفاف و حجاب دارند، اخیراً اجلاس دوروزه عفاف و حجاب در قم برگزار شد.
خدیجه گرشاسبی، عضو شورای اسلامی شهر بوشهر، و همچنین کارشناس فرهنگی و مشاور مذهبی، از استان بوشهر در این اجلاس حضورداشته است که به همین منظور، خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی "منبری‌ها" درباره این اجلاس و موضوع آن یعنی عفاف و حجاب، به گفتگو پرداخته است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.
منبری‌ها: در ابتدا، از چگونگی برگزاری این اجلاس و هدف آن توضیحاتی بفرمایید.
بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیاء قم با مدیریت سردار جانباز حاج حسین یکتا، مجری این اجلاس بود و افراد شاخص و فرهیخته سراسر کشور که در زمینه‌های عفاف و حجاب در استان‌ها فعال هستند، چه در زمینه‌های آثار نویسندگی مثل مقالات، چاپ کتاب، نمایشگاه‌های مد ایرانی اسلامی لباس، در عرصه‌های مختلف یا مثلاً سخنرانان مجرب در مناطق و استان‌ها که در زمینه عفاف و حجاب فعال بوده‌اند، به این همایش دعوت‌شده بودند.
سخنران اصلی اجلاس، رئیس مجلس خبرگان رهبری بودند و در طی این دو روز، دیداری هم با مراجع عظام تقلید مثل آیت‌الله مکارم شیرازی و آیت‌الله همدانی داشتیم.
در این اجلاس، ایده‌های مختلفی از سوی کل استان‌ها مطرح شد و بهترین ایده‌ها برای اجرا در سراسر کشور انتخاب شدند.
منبری‌ها: خود شما به‌عنوان یک فعال فرهنگی که در سازمان تبلیغات و شورای شهر هم حضور دارید، چه اقدامات و برنامه‌هایی را در دستور کار دارید؟
ما درزمینهٔ تألیفات مختلف، گفتمان سازی، آموزش و ... داریم کار می‌کنیم.
طرحی را هم آماده کرده‌ایم که اگر تائید شود، بتوانیم به‌صورت یک واحد درسی هم برای پیش‌دبستانی و هم برای مقاطع ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان ارائه شود.
منبری‌ها: حمایت دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه از طرح‌های عفاف و حجاب مثل مقالات، نمایشگاه‌ها، تولیدی‌ها و ... در بوشهر چگونه است؟
ضعیف است. به نظر من به‌عنوان کارشناسی که 25 سال در شهر خدمت فرهنگی انجام می‌دهم، هم اعتبار فرهنگی در کل کشور و به‌خصوص در استان ما، ضعیف بوده است و هم این‌که نتوانسته‌اند مسئله عفاف و حجاب، این امر خیلی مهم و واجب، که برای همه جامعه ما، مخصوصاً در خانواده‌ها، حساس و حیاتی است را کار کنند.
حمایت مسئولین از طرح‌های حجاب و عفاف خیلی ضعیف است
حمایت از طرح‌های پیشنهادی خیلی ضعیف صورت می‌گیرد و با توجه به منویات و دغدغه‌ای که مقام معظم رهبری دارند، اگر همه مسئولین درزمینهٔ عفاف و حجاب بتوانند کار و حمایت کنند، می‌شود گفت ان شاالله بازدهی کار خوب خواهد بود.
منبری‌ها: اگر بخواهید به وضعیت عفاف و حجاب در شهر بوشهر نمره بدهید، از 0 تا 20 چه نمره‌ای را می‌دهید؟
من نمره 14 یا 15 می‌دهم. متأسفانه عدم توجه به این مسئله مهم، حتی در بعضی از خانواده‌های سنتی ما هم حضورش را نشان داده است.
منبری‌ها: رابطه بین ماهواره(دجال واره)، وضعیت عفاف و حجاب و پایداری خانواده‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟
به‌عنوان یک کارشناس یا مسئول مرکز پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی و مشاوره دینی می‌گویم که واقعاً به عینه دارم می‌بینم که هر خانواده‌ای به دفتر بنده مراجعه می‌کند، سرنوشت مشکلات این فرد، از همان ماهواره و فیلم‌های آن گرفته‌شده است.
ماهواره، کانون خانواده را مختل کرده است
متأسفانه از روزی که این ماهواره به‌صورت کنترل نشده وارد جامعه ما شد، بسیاری از زندگی‌ها را مختل کرده و خانواده‌ها را ازهم‌پاشیده است.
ماهواره محبت، حیا و غیرت را در خانواده‌ها از بین برده است، عاطفه‌ها در زندگی کمرنگ شده و خانواده، زن و شوهر، فرزندان و والدین را باهم غریبه کرده است و برای همدیگر احترامی قائل نیستند.
به‌جرئت می‌گویم هر خانواده‌ای که ماهواره در آن استفاده می‌شود، هیچ سرنوشت خوبی نخواهند داشت.
ممکن است کسی ادعا کند که از ماهواره استفاده خوب دارد؛ اما باید گفت شاید من خودم خوب استفاده کنم، ولی فرزند و همسرم را چگونه می‌توانم کنترل کنم؟
من نمی‌توانم این را قبول کنم که ماهواره در خانه باشد، ولی از آن استفاده خوب می‌شود؛ چراکه ما نمونه‌ای نداریم که مراجعه کرده باشد و بگوید ما در خانه ماهواره داریم ولی از این وسیله استفاده مثبت داریم.
منبری‌ها: نقش حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها در این زمینه چگونه است و برای بهبود بخشی به وضعیت عفاف و حجاب در جامعه چه وظایفی بر عهده‌دارند؟
دانشگاه و حوزه مراکز پژوهشی و آموزشی هستند که به‌عنوان نبض جامعه می‌توانند بهتر از این نقش خود را در جامعه نشان دهند.
مخصوصاً حوزه علمیه می‌تواند با آموزش‌ها و پرورش دادن سخنرانان مجرب و کارشناسان زبده، قدم خوبی را در این زمینه بردارد.
کارشناسان، مبلغان و مشاوران باید پاسخگوی سؤالات و شبهه‌های جوانان باشند
این نیاز احساس می‌شود که ما مبلغان مجربی در جامعه داشته باشیم که پاسخگوی جوانان ما باشند؛ همین کارشناسان حوزه و دانشگاه می‌توانند در برنامه‌های تلویزیون و صداوسیما خودشان را نشان دهند و به جوانان ما پاسخ بدهند.
 بعضی از جوانان ما مشکلات و سؤالاتی دارند که برایشان شبهه است و این‌ها می‌توانند نقش خود را خوب ایفا کنند و به‌عنوان پاسخگویی امین، چراغ راه این افراد باشند.


منبری‌ها: به نظر شما، رسانه‌های مجازی و مکتوب چه رسالتی در این زمینه‌دارند و چگونه می‌توانند به نهادها و مراکز مربوطه کمک کنند؟
رسانه‌ها نقش به سزایی در جامعه دارند و ما الآن هرچه داریم از این رسانه‌ها است که امروزه کوچک‌ترین خبر را از آن‌سوی جهان می‌توانیم به‌وسیله همین رسانه‌ها ببینیم و بشنویم.
رسانه‌ها می‌توانند مسئله عفاف و حجاب را به‌صورت تصویری، پژوهشی، تألیفی و ... کار کنند و این مهم را که مسئله واجب هر انسانی است، به‌خوبی جلوه دهند.
رسانه‌ها باید هرروز مطلبی را در رابطه با عفاف و حجاب بیان کنند، همچنین تصاویر و نمایشگاه‌های عفاف و حجاب را در تمام عرصه‌ها نشان داده دهند؛ ولی متأسفانه می‌بینیم که در این زمینه تبلیغات کمرنگ است.
در دوران انقلاب این مسئله برای مردم خیلی مهم و باارزش بود و در گام اول روی حجاب مردم کار شد؛ بنابراین امروز نیز ما باید مثل همان دوران کارکنیم، ولی من به‌عنوان یک شهروند و نویسنده می‌گویم که پرداخت به این موضوع، خیلی کمرنگ است.
منبری‌ها: برخی معتقدند در زمان انقلاب، خود مردم طالب مسئله حجاب و عفاف بودند و حتی با گذشتن از خون خود، این ارزش را زنده نگه داشتند؛ اما امروزه زور و جبر موجود در جامعه نسبت به رعایت این مسئله، نوعی زدگی را در مردم ایجاد کرده و به نتیجه‌ای نامطلوب رسیده‌ایم. نظر شما چیست؟
ما الآن زور و اجباری نداریم! آیا من و شما بازور و اجبار حجاب را انتخاب کرده‌ایم؟! نه؛ بلکه یکی این‌که خودمان به این مسئله واقف هستیم و این را برای خودمان ارزش می‌بینیم و دوم این‌که آموزش و تربیت خیلی مهم است و ما باید آموزش و تربیت را شروع کنیم.
تربیت و آموزش عفاف و حجاب در خانواده‌ها کمرنگ شده است و جامعه ما دارد به سمت‌وسوی مسائل دیگری سوق داده می‌شود.
اولین کار امام(ره) در دوران انقلاب، دادن چادر و حیا به زنان جامعه بود
بنابراین من این ادعا را قبول ندارم؛ امام(ره) اولین کاری که انجام داد، چادر را بر سر زنان ما کرد و به آنان حیا داد. مردم می‌خواستند، ولی حرکت هم حرکت خوبی بود.
آن روز مردم حجاب را دوست داشتند، اما جامعه امروز دارد به سمت‌وسوی چیزهای دیگری کشیده می‌شود و وظیفه ما این است که آموزش و تربیت را شروع کنیم.
پیامبر اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند آموزش و تربیت باید 20 سال قبل از تولد باشد و متأسفانه می‌بینیم که الآن این ماهواره‌ها 20 سال قبل از تولد نوه‌ها و نتیجه‌های ما دارند کار می‌کنند که نتیجه آن‌هم مشخص است.
 تربیت فرزندان، از 20 سال قبل از تولد صورت می‌گیرد
دشمنان ما به‌وسیله ماهواره کاری می‌کنند که فرزندان 20 سال آینده ما درزمینهٔ عفاف و حجاب نمی‌توانند تربیت خوبی داشته باشند و هرلحظه غفلت ما و مسئولین نظام جمهوری اسلامی، می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری به جامعه و مردم وارد کند.
منبری‌ها: یک جمله به‌عنوان سخن پایانی خود بفرمایید.
آرزو دارم ان شاالله روزی برسد که همه مردان ما غیرت امیرالمؤمنین و همه زنان ما حیای زهرایی داشته باشند و چادر و حجاب حضرت زهرا(س)، این ارث والایی که به زنان جامعه اسلامی ما داده‌شده است، را بر سر همه بانوان جامعه و جهان مشاهده کنیم.
منبری‌ها: از این‌که وقت خود را در اختیار ما قراردادید، سپاسگزاریم.

[کد خبر:AJ4491]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب