4831_806.jpg

آینه جم: حیدر مجدنیا: راه اندازی کمپین ها، آمدن ها و نیامدن ها و کاندید شدن افراد و احزاب از هر طیف و سلیقه سیاسی یکی از مهمترین مباحث به روز و داغ مردمان جامعه ماست. اکنون که به یمن دموکراسی، بینش و بصیرت سیاسی و اجتماعی، مردم اگاهانه وارد عرصه انتخابات میشوند و دیگر روال به شیوه دیرینه نیست که در انتخاب حاکم و فرمانروایشان هیچ دخالتی نداشته باشند بلکه حق خود میدانند تا نسبت به خارج سازی قدرت در دستان گروه خاص، تعیین سرنوشت خود و مشارکت در اداره جامعه سهیم و درانتخاب بالاترین مقام کشوری تامقامات محلی تصمیم ساز و تاثیرگزار باشند.

در اصول ششم و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شوراها از ارکان مهم تصمیم‌گیری و اداره‌ امور کشور قلمداد شده که با اتکا به آرای عمومی مردم از راه انتخابات یا از راه همه‌ پرسی به نقش‌ آفرینی در بخش‌ های گوناگون تصمیم‌گیری، نظارتی و مدیریتی پرداخته و می‌ پردازند.

شورای اسلامی شهر که اعضای آن به عنوان نمایندگان افکار عمومی با رأی مستقیم مردم انتخاب می شوند کمترین فاصله با مردم را دارند بنابراین باید در انتخاب اعضای آن دقت عمل بیشتری بخرج بدهیم چرا که حق دخالت در اداره امور شهر و نظارت بر حسن انجام وظایف مدیران محلی را به عهده دارند، بنابراین مسئولیت هرگونه توسعه و پیشرفت یا عکس قضیه در جامعه بشری بطور مستقیم و غیر مستقیم بر عهده خود مردم است، چه گروهی از مردم که انتخاب می کنند و چه گروهی که انتخاب می شوند، مردم ناظر یا مردم فاعل، مسئولیت پذیر یا مسئولیت ده و واگذار کننده ضروری است هوشمندانه از پس امتحانی سنگین و حساس برآمده و عاقبت خود را به دنیای فانی وکم ارزش نفروشند.

افرادی که با انگیزه خدمت به مردم وارد عرصه انتخاباتی جهت مدیریت امور شهری می شوند، مواظب و هوشیار باشند که هدف اصلی و نهایی آنها خدمت باشد نه رسیدن به قدرت و جایگاه که در این وضعیت دچار وسوسه های شیطانی خواهند شدواز سویی دیگر اگر حضورشان در این ماراتون سیاسی اجتماعی صرفا" جنبه دیدن و دیده شدن باشد و نیت آنان برای بدست آوردن توجه دیگران بخود باشد رقابت برای آنها مخرب خواهد بود بطوری که نه ره آوردی برای خود است نه برای مردم و یقینا" برای همراهان و قبیله های خودهم نتیجه ای جز زیان و صدمه درپی نخواهد داشت.

مردم بخوبی تجربه کرده اند و آموخته اندکه شورا را بخشی از برنامه های اصلی زندگی‌ شان بدانند، نه کاری صرفا سیاسی یا اجتماعی، در پی درک بالا و شعور سیاسی خود، پذیرش شورای اسلامی را نتیجه دموکراسی و زائیده رشد فکری، تغییر در نگرش و اندیشه مردم جامعه‌ می‌دانند، نظارت، حضور مستمر و مسئولیت پذیری در قبال تمامی امورات جامعه خویش را به اعتبار مشارکت در همین امر انتخاباتی دانسته اند و از این پس جامعه ای یکسان و یکدست و بدون فاصله طبقاتی (رئیس و مرئوسی؛ بالا وزیر دستی) خواهند داشت. دراین حالت است که سبک و سیاق سنتی اداره جامعه جای خود را به یکی از عمومی ترین و گسترده ترین نهاد فعالیتی و نظارتی و به تعبیر امروزی نهاد مدنی واگذار میکند که از عهده پاسخگویی موارد کلی و جزیی نیازهای اجتماعی مردم در هر حد و اندازه برخواهد آمد. براین اساس مردم عزیز و انتخاب کننده به هوش باشند از هرگونه باند بازی و قومیت گرایی پرهیز نمایند و افراد متخصص، کار آشنا، مشورت پذیر، پاک دست، متدین و دلسوز را همراهی نمائید و نمایندگانی که دارای بیشترین شرایط و خصوصیات نمایندگی خودتان را داشته باشند را برگزینید.

کاندیدای شورای اسلامی شهر با رفتارهای منصفانه، رعایت اخلاق اجتماعی، نوع دوستی، داشتن احساس مسئولیت، ارزش انسانی و اهمیت آراء مردم را می بایست بدانند و حق آنها را با شانتاژهای تبلیغاتی پایمال نکنند. به همین دلیل هم پس از گزینش و انتخاب توسط مردم به عنوان نمایندگان شورای شهر برای بهترین تصمیم، برنامه ریزی و ارائه راهکار جهت انجام رسالت خویش انجام دهند و با اتکاء به قانون‌، علاوه بر انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری، ارتقای مشارکت عمومی مردم، تعامل با سایر نهادها، همدلی بین اقشار مردم و سایر امور در راستای توسعه شهر خود از جمله؛ پیگیری و اجرای پروژه‌های فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی، عمرانی، اقتصادی و سایر امورات رفاهی مردم بنا به شرایط و نیاز جامعه اهتمام داشته و تأثیرگذار باشند. اعضاء منتخب شورای شهر نیز با پایبندی به انجام و ماموریت محوله در شورا و ارتباط و مشورت مداوم با مردم که نوعی احترام به افکار عمومی است و همچنین برخورداری از همراهی و حمایت آنان بهترین مسیر دستیابی به مقصود نهایی که همان خدمت بی منت به مردم می باشد را با کمترین خطا و لغزش به منصه ظهور برسانند.

[کد خبر:AJ21357]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب