000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000006599931180282275525.jpg

 

عبدالحمید شعرانی

آینه جم: پس از بالا گرفتن اختلافات بين كشورهاي عربستان و قطر و تحريم شدن قطر از سوي كشورهاي حاشيه خليج فارس، نگاه قطري ها به ديگر كشورهاي همسايه معطوف شد. آنها پس از تركيه، نگاهي به ايران داشتند که نزدیک ترین مرز خشکی به آنها بود.

به گزارش « آینه جم»؛ در روزهايي كه تصاوير مختلفي از فروشگاه هاي قطري با قفسه هاي خالي و هجوم شهروندان منتشر شده بود، تجار و بازرگانان منطقه هم به انديشه توسعه بازار و صادرات محصولات شان از ساير كشورها به قطر افتادند.

تركيه اولين كشوري بود كه بعد از تحريم هاي صورت گرفتن عليه قطر محصولات خود را از طريق مسيرهاي هوايي به اين كشور صادر كرد، كه محصولات غذایي و خوراكي مهمترين اقلام صادراتي این کشور را تشکیل می داد.

ايران اما بعد از تركيه از طريق مرزهاي هوايي خود در اين خصوص گام برداشت، طوری که تهران و شيراز مبدأ كالاهاي صادراتي به قطر بود، اتفاقي كه تجار را به دليل هزينه هاي بالاي حمل و نقل هوايي با مشكلات عديده اي همراه ساخته تا آنها به دنبال مسير جايگزين هوايي باشند و همگان مي دانند كه در این خصوص حمل و نقل دريايي بسيار كم هزينه تر از حمل هوايي مي باشد.

استان بوشهر به دليل داشتن بيشترين مرز دريايي با خليج فارس و همجواري با كشورهاي حاشيه‌ی این آبراهه، از ديرباز مبادلات متعددي با كشورهاي عربي حاشيه ي خليج فارس داشته و اين مبادلات بعضا در إيجاد و رونق اشتغال و كسب و كار بنادر ساحلي استان نقش داشته است.

بندر ديّر در ١٨٠ كيلومتري بوشهر كه تا پيش از اين در حوزه صيد و صيادي از شهرتي حتی فراتر از مرزهای جغرافیایی کشور برخوردار بوده و صادرات ميگو و ماهي اين بندر به كشورهاي اروپايي و منطقه نشانگر اين امر می باشد، در سالهاي اخير و با تجهيز و توسعه زيرساخت هاي اسكله تجاري اين بندر، امورات صادرات و واردات كالا به كشورهاي همسایه رونق بيش از پيش به خود گرفته است.

ساخت و تجهيز انبارهاي سرپوشيده، افزايش پست هاي اسكله، لایروی عمق و لنگرگاه، دسترسي آسان به بزرگراه خليج فارس (مسيرهاي بوشهر، شيراز و بندرعباس)، نزديكي به فرودگاه بين المللي خليج فارس عسلويه، قرار گرفتن در بين دو قطب صنعتي و اقتصادي كشور (پارس جنوبي و شمالي)، وجود چندين سردخانه با ظرفيت نامحدود، ناوگان جوان و پرشمار دريايي كه شامل صدها شناور تجاري مي باشد و...، بندر تجاري ديّر را به يك مبدأ مناسب به صادرات و واردات كالا در جنوب كشور مبدل ساخته است.

هر چند همه مزيت هاي ياد شده نمي تواند مانع از عدم توجه جدي و كافي مديران استاني و كشوري به اين بندر شود، چرا که اگر كاستي هاي موجود رفع شوند، پیام آور رونق اين بندر و به همین تناسب اشتغال پايدار و افزايش گردش مالي استان بوشهر از حوزه تجارت دريايي منجر می شود.

از مهمترين اين موانع مي توان به عدم صدور مجوز واردات خودرو و ماشين آلات و عدم لايروبي ضلع غربي اسكله (كه از خواسته هاي چندين ساله صيادان و سفّاران ديّري مي باشد) اشاره كرد.

مسافت كوتاه دريايي از بندر ديّر تا دوحه قطر (كمتر از ١٠٠ مايل) باعث شده در اين روزها كه اختلاف كشورهاي عربي با قطر بالا گرفته و اين كشور تحريم شده، تنها در كمتر از ده روز گذشته قريب به ٢ هزار تن محصول از اين بندر به قطر صادر شود، اتفاقي كه در روزهاي آينده و با توجه به ورود لانديگراف هايي با قابليت حمل كانتينر سردخانه دار قطعا از رشد چندين ده برابري برخوردار خواهد شد.

ميزباني قطر از جام جهاني و افزايش ساخت و سازها در اين كشور از ديگر فرصت های صادراتي به اين كشور عربي است كه با رايزني هاي صورت گرفته و قراردادهاي منعقد شده طي هفته هاي آتي توسط برخي كارخانجات و سازندگان ايراني که بندر ديّر را مبدأ صادراتي كالاهاي خود به قطر انتخاب کرده اند، استان بوشهر و بندر ديّر شاهد بالاترين حجم صادرات دريايي از ایران به قطر خواهد بود./ خلیج فارس

[کد خبر:AJ22119]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم