IMG-20231012-WA0010.jpg

 

آینه جم- ظرفیت استراتژیک بندر دیر برای تبدیل به قطب ترانزیت خودرو
الهام میرزایی زاده-خبرنگار و کارشناس اقتصادی
نام صنعت خودروسازی که در میان باشد ناخودآگاه اذهان عمومی به سمت دو غول بزرگ خودروسازی کشور یعنی ایرانخودرو و سایپا سوق پیدا می کند. همواره صنعت، موتور محرکه اقتصاد یک کشور بوده و صنعت خودروسازی نیز از این قاعده مستثنی نیست. صنعتی که اگر چرخ آن شروع به چرخیدن نمود خواه یا ناخواه باعث رونق صنایع پایین دستی از قبیل صنایع فولاد، صنایع پلیمری، صنایع الکتریکی و غیره خواهد شد؛ اما متاسفانه علی رغم حمایت همه جانبه دولت، کیفیت وقیمت تمام شده محصولات این دو شرکت خودروساز داخلی چنگی به دل نمی‌زند و ما شاهد آنیم که جوانان ما برای خرید خودروی بی کیفیتی مانند پراید باید ماه ها در صف انتظار بمانند و بابت خرید آن هزینه ای گزاف ۴۰۰ میلیونی پرداخت کنند که قطعاً با واردات خودرو با این قیمت می توان یک خودرو با کیفیت خارجی وارد کرد.
همانطور که صنعت خودروسازی باعث اشتغال و پویایی افراد زیادی در جامعه بوده و هست، واردات خودرو نیز می تواند تاثیرات بسیار مهمی در روند رشد و توسعه یک بندر بگذارد که یکی از مهم ترین این تاثیرات اشتغال افراد در قسمت های مختلف می باشد؛ افزایش اشتغال به همراه افزایش درآمد سبب رشد اقتصادی می شود که به تبع یکی از زیربناهای توسعه پایدار می باشد. در ادامه به دلایل عدم رضایت و گریز مردم از صنعت خودروسازی در کشور خواهیم پرداخت:
 
در ایران افزایش تصاعدی قیمت خودروهای داخلی در کنار کاهش کیفیت، عدم رعایت استانداردهای لازم در تولید و نبودن ساز و کار مشخصی در شورای رقابت منجر به بی انگیزگی بین خودروسازان گردید. به این منظور و با هدف رفع انحصار و تعادل میان عرضه و تقاضا تصمیم بر آن شد که از بنادر مختلف کشور، خودروهای خارجی وارد شود؛ یکی از این بنادر، بندر دیر می باشد. بندر دیر یکی از چهار بنادر جنوبی استان بوشهر است که می توان با توجه به ظرفیت های بالای آن در زمره بنادر استراتژیک جهت واردات خودرو مدنظر قرار داد. به جهت اینکه بتوان بندر دیر را به قطب ترانزیت خودرو تبدیل کرد، می بایست امکانات گمرکی و شاخص های مهم ترانزیتی در این بندر تقویت و ارتقاء یابد. با نگاهی گذرا به ظرفیت ها و پتانسیل های گمرکی شهرستان دیر در خصوص واردات خودرو اهمیت این موضوع که می توان بندر دیر در زمره بنادر استراتژیک واردات خودرو قرار داد را مورد بررسی قرار می دهیم.
شاخصی که در وهله اول نظرمان رابه خود جلب می نماید میزان صادرات و واردات از گمرک بندر دیر می باشد. افزایش صادرات ۲۵ میلیون دلاری نسبت به واردات ۱۰ میلیون دلاری و تراز تجاری مثبت یکی از شاخص های مهم این بندر در ارزیابی عملکرد سه ماهه اول سال جاری می باشد. افزایش ترانزیت کالا از کشورهای مختلف مانند ترکیه، بلغارستان، آذربایجان، ارمنستان، پاکستان، آلمان و روسیه از دیگر عوامل موثر به شمار می آید.
همجواری بندر دیر به جهت مسافت کم با کشورهای حاشیه خلیج فارس که سبب شده هزینه حمل و نقل و ترابری دریایی در این بندر نسبت به سایر بنادر کاهش یابد و این مهم یکی از ظرفیت های استراتژیک بندر دیر می باشد. تجربه موفق ترانزیت ۷۰۰ دستگاه خودروی سنگین و سواری در گمرک بندر دیر طی بازی های جام جهانی قطر، استقرار و به کارگیری دستگاه ایکس ری، وجود ۹ هکتار محوطه مناسب بندری جهت پارکینگ کامیون های حمل کالا صادراتی و لجستیکی، انبارهای بزرگ با متراژ 3 هزارمتر مربع در محوطه اسکله بندر، استقرار ایستگاه آتش نشانی ثابت و سیار و سیستم اطفائ حریق در اسکله، عمق مناسب برای پهلوگیری شناور های بزرگ و وجود رمپ های متعدد برای تخلیه خودرو همه و همه گویای ظرفیت فوق العاده گمرک بندر دیر برای ترانزیت خودرو می باشد. امید می رود با همت مسئولان استان و شهرستان برای معرفی پتانسیل های موجود در شهرستان دیر، شاهد آن باشیم که بندر دیر به قطب ترانزیت خودرو تبدیل شود.
*انرژی جنوب 

3552771.jpg

 

 

آینه جم- ‌محمد مظفری :
وزیر کشور در سفر اخیرش به استان بوشهر گفته است"" دولت برای ساماندهی کالای همراه ملوان برنامه دارد،  وی گفته در این حوزه نباید تنها تمرکز بر بخشی خاص باشد و باید به بحث‌های مهم و بزرگ‌تر پرداخته شود.وی گفته : شایسته نیست استانی در کنار دریا باشد و سهمش از دریا ناچیز و در حد واردات کالای همراه ملوان باشد.""
این وعده ها را قبلا هم مسولین و اعضای دولت و بخصوص جناب رییس جمهور  در سفرهایشان به بوشهر داده اند ، که البته خروجی اش شده لایحه جدیددولت در خصوص کالای همراه ملوان که چیزی جز هدیه فقر و بیکاری به جامعه دریانوردی ندارد والبته با مخالفت شدید اهالی استان های جنوبی بخصوص استان بوشهر قرار گرفته است.
وزیر کشور در سفرش به بوشهروعده داده است که دولت،  برای توسعه تجارت و اقتصاد دریا در استان های جنوبی برنامه دارد! و البته ما می دانیم  که دولت هیچ برنامه ای جز حذف قانون همراه ملوان ندارد! که اگر برنامه ای بود باید همزمان با حذف تدریجی قانون کالای همراه ملوان و ارائه لایحه  آن به مجلس ارائه می داد!
متاسفانه دولت بعد از ارائه لایحه جدیدش در مورد قانون کالای همراه ملوان نه تنها به اعتراضات مردم و دریانوردان استان بوشهر و دیگر استان های جنوبی توجه نکرده بلکه به نظرات نمایندگان مردم در مجلس و حتی علما و بزرگان استان هم توجهی نداشته اند.
در خصوص لایحه جدید دولت درباره حذف کالای همراه ملوان نکات ذیل را مسولین وزارت کشور و مجلس متذکرمی شویم.
۱-قانون کالای همراه ملوان یک امتیاز ویژه به مرزنشینان  جنوبی است که به علت نبود زیرساخت های اقتصادی، تجاری ، بندری وشرایط ویژه این بنادر توسط دولت های قبل به ملوانان ودریانوردان اعطا شده و کاملا قانونی است و مردم انتظار دارند دولت سیزدهم نیزمثلا دولت های پشین حامی ملوانان ودریانوردان در اجرای این قانون باشد
۲-بررسی قانون کالای همراه ملوان در ستاد قاچاق کالا و ارز کشور نشان از این دارد نگاه مسولین کشور به کالای همراه ملوان نگاه صحیح ، کارشناسانه و مثبتی نیست  وآن را نوعی قاچاق می دانند، در حالیکه مثل نقاط دیگر دنیا دولت های پیشین به مرزنشینانشان در استان های جنوبی امتیاز ویژه ای داده اند.
۳-اعطای حق کالای همراه ملوان  به بنادر جنوبی در سالهای گذشته باعث کاهش بیکاری و توسعه تجارت و پیامد آن گسترش گردشگری، تجارت چمدانی ورونق دیگر بخش های مرتبط شده و یقینا حذف این قانون نیز می تواند مخاطرات بسیاری را برای این بخش ها در پی داشته باشد.
۴- یکی از دیگر آسیب های احتمالی حذف قانون کالای  همراه ملوان شیوع مجدد قاچاق خواهد بود که سالهاست با اجرای قانون ته لنجی برچیده شده است.   
۵- یقینا با حذف قانون کالای همراه ملوان و به علت نبود زیرساخت های بندری  و عدم امکان پهلوی گیری کشتی های بزرگ ، همچنین عدم دسترسی بنادر استان بوشهر به راه آهن جهت انتقال بار  به سراسر کشور، قاعدتا صادرکنندگان و واردکنندگان،  بنادر بزرگ کشور را به بنادر کوچکترترجیح خواهند داد و این باعث کم شدن رونق بنادر استان و پیامد آن بیکاری دریانوردان استان  بوشهر خواهد شد.
۶- نزدیک به سه هزار شناور کوچک وبزرگ چوبی در استان بوشهر وجود دارد که حذف قانون کالای همراه ملوان صاحبان این شناورها را به علت نبود امکان فعالیتوارد چالشی جدی خواهد کرد. 
۷-صنف ملوان(جاشو) وناخدا یکی از مظلوم ترین اصناف در ایران است، که دولت برای بهتر شدن وضعیت معیشت آنها هیچ برنامه ای ندارد. به عنوان مثال در حالیکه هفت ماه از سال۱۴۰۲ گذشته هنوز هیچ مجوزی برای سفر لنج ها از سوی دولت صادر نشده است واین یعنی اینکه ملوانان هفت ماه حقوقی دریافت نکرده اند!
ودر آخر اینکه دریانوردان استان بوشهر انتظار دارند اگر دولت نمی تواند در حوزه بندر ودریانوردی امتیاز جدیدی به این استان اعطا کنند، از حذف قوانین پیشین نیز دست بردارد  تا دریانوردان این دیار   کمرشان بیشتر از زیر بار  مشکلات خم نشود.

1645645470.jpg

 

 

آینه جم  ؛ جعفر محمدی - حضور شهروندان افغانستانی در ایران، در ماه های اخیر به یکی از سوژه های مهم سیاسی و اجتماعی در ایران تبدیل شده است. گفته می شود تا قبل از روی کار آمدن دولت طالبان ، تعداد افغان های مقیم ایران 2 و نیم میلیون نفر بوده است ولی اینک، طبق اعلام مقامات رسمی تهران، تعداد آنها دو برابر شده و به 5 میلیون تن رسیده است؛ هر چند که برخی بر این باورند که به دلیل حضور قاچاقی برخی افغان ها، تعداد آنها بیشتر از رقم اعلامی است.

5882867.jpg

 

آینه جم-  نگار علوی

یکی از مولفه‌های اندازه‌گیری شکاف دیجیتال، دسترسی به «اینترنت آزاد» است؛ در ایران اما سدسازی در مقابل سیل کاربران اینترنت، همواره در دست اجرا است؛ کم نیستند سایت‌ها و پلتفرم‌هایی که در سال‌های اخیر فیلتر شدند، اما در سال گذشته همزمان با ناآرامی‌هایی که در کشور شکل گرفت، رکورد فیلترینگ نیز شکسته شد و روز به روز به تعداد پلتفرم‌های کاربردی و محبوب ایرانیان که در سبد فیلترینگ قرار می‌گیرند، افزوده شد.

 

8523113_489.jpg

 

 

 آینه جم- کامبیز وطن خواه
ماه مهر و سال تحصیلی جدید را در شرایطی آغاز می کنیم که در سرزمینم ایران هزاران کودک با همه آرزوها و استعداد هایشان از تحصیل باز مانده اند وکمبود فضاهای آموزشی وفرسوده کمبود نیروی انسانی وعدم محتواهای درسی با نیازهای امروز کودکان و نوجوانان از چالش های جدی آموزش و پرورش می باشد.

جدیدترین مطالب