00000099998887770000.jpg

آینه جم؛زهرا ساختمانیان: کیفیت واژه ای است که سال ها است در فرهنگ لغت غذای دانشجویان جایگاهی ندارد و با وجود اعتراضات دانشجویان به وضعیت غذا در دانشگاه ها، هنوز وزارت علوم نتوانسته است برنامه ای جامع و عملیاتی برای غذای دانشجویی تدوین و ارائه کند.

به گزارش «آینه جم»؛ غذای دانشجویی از مهم ترین دغدغه های صنفی دانشجویان است. مشکلی که صدای بسیاری از دانشجویان را در دانشگاه های مختلف کشور درآورده و این اعتراضات کم و بیش به گوش مردم و مسئولان می رسد.

http://media.mehrnews.com/d/2015/10/19/3/1874680.jpg?ts=1458370831520

اعتراضات دانشجویان بر سر کیفیت و بهداشت غذا در دانشگاه ها تاریخی دیرینه دارد اما طی ماه های گذشته این اعتراضات بیشتر شده و دانشجویان خواستار رسیدگی مسئولان آموزش عالی به این موضوع هستند.

اقدامات مختلفی از سوی مسئولین آموزش عالی کشور برای رفع مشکلات غذای دانشجویی اندیشیده شده است اما افزایش نارضایتی ها نشان می دهد گویا بسیاری از این برنامه ها به درستی تدوین نشده و نتیجه مطلوب و مورد نظر را در فضای دانشجویی کشور نداشته است.

در قانون برنامه پنجم توسعه آمده است به منظور افزایش کارایی ماموریت های اصلی دانشگاه ها در امور آموزش، پژوهش و فناوري در هر سال حداقل بیست درصد از امور خدمات رفاهی دانشجویان از نظر ساختاری از بدنه دانشگاه ها جدا و به بخش غیردولتی واگذار شود. باتوجه به تاکید قانون برنامه پنجم توسعه مهمترین نسخه ای که برای رفع مشکلات کیفیت و بهداشت غذای دانشجویی در آموزش عالی کشور پیچیده شد؛ برون سپاری تغذیه دانشجویان و خصوصی سازی آن بود که در راستای اجرای این طرح دانشگاه ها موظف شدند اداره بخش تغذیه خود را به شرکت های پیمانکاری خصوصی واگذار کنند بنابراین بخش عمده ای از نظارت دانشگاه ها بر طبخ و توزیع غذای دانشجویان کاهش یافت.

باتوجه به اجرای این طرح مسئولان آموزش عالی کشور براین باور بودند که کیفیت و سلامت غذای دانشجویی بهبود خواهد یافت اما دانشجویان روی دیگر این سکه را تجربه کردند و به دلیل بهانه افزایش تورم مجبور به پرداخت هزینه های بیشتر در مقابل عدم تغییر کیفیت شدند.

قبل از واگذاری تغذیه دانشجویان به بخش خصوصی قیمت غذای دانشجویان حدود 200 تومان بود و اکنون این میزان از 600 تا هزار تومان برای غذاهای کم هزینه، متوسط هزینه و پرهزینه متغییر است اما با وجود این قیمت گذاری های رنگارنگ هنوز خبری از بهبود وضعیت غذای در دانشگاه ها شنیده نمی شود.

اعتراض های دنباله دار دانشجویان بر سر کیفیت غذای دانشجویی

جدیدترین اعتراض دانشجویی به وضعیت کیفیت غذا مربوط به دانشجویان دانشگاه امام خمینی(ره) است که در اوایل هفته جاری رخ داد. این دانشجویان معتقدند پیش از این چندین بار موضوع عدم کیفیت غذا در این دانشگاه را به مسئولان اطلاع داده اند اما تغییری در وضعیت غذای آنها رخ نداده بنابراین اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کرده اند.

عمرانی عضو شورای صنفی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) گفت: کیفیت مواد اولیه ای که در غذای دانشجویان این دانشگاه استفاده می شود بسیار پایین است، همین امر موجب می شود تا در مجموع کیفیت غذای دانشجویان دانشگاه مطلوب نباشد.

وی افزود: به طور مثال در طبخ غذای دانشجویان این دانشگاه از برنج هندی استفاده می شود که این امر موجب کاهش کیفیت غذا در این دانشگاه شده است.

عضو شورای صنفی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) اضافه کرد: سال گذشته نیز ما به وضعیت غذا در دانشگاه اعتراض داشتیم که دانشگاه سالاد را به منو غذایی دانشجویان اضافه کرد.

عمرانی خاطرنشان کرد: زمانی که غذای دانشجویان جوجه کباب و کباب است در بسیاری موارد این غذاها به درستی پخته نشده است و به دلیل طبخ نامناسب دانشجویان نمی توانند غذا بخورند.

دانشجویان دیگر دانشگاه های کشور نیز هستند که درخصوص کیفیت غذا در سلف های دانشجویی اعتراض داشتند به طور مثال چند ماه پیش دانشجویان دانشگاه ارومیه، قم، خلیج فارس بوشهر و شهید چمران اهواز تجمع های اعتراضی در این زمینه داشته اند.

وجود سوسک و سر سرنگ در غذای دانشجویان!

نبود کیفیت مطلوب یکی از مشکلات دانشجویان در خصوص تغذیه بشمار می رود اما موضوع عدم رعایت بهداشت هم به این مشکل اضافه شده است. دانشجویان معتقدند در سلف های دانشجویی دانشگاه ها بهداشت به درستی رعایت نمی شود و همین امر موجب شده تا ردپای سوسک تا سر سرنگ در غذای دانشجویان پیدا شود.

به طور مثال بعد از تعطیلات نوروزی سال جاری در غذای دانشجویان دانشگاه سیرجان سوسک پیدا شد که این امر نشان دهنده عدم رعایت بهداشت در آشپزخانه سلف های دانشجویی است. سلف هایی که قرار بود با ورود بخش خصوصی از نظر بهداشتی نیز ارتقا یابند.

گویا نباید از وجود سوسک در غذای دانشجویان تعجب کرد چراکه سال گذشته نیز دانشجویان خوابگاهی یکی از دانشگاه های تهران نیز شاهد وجود سر سرنگ در غذای خود بودند و این سئوال مطرح است که چرا نظارت کافی بر سلف های دانشجویی وجود ندارد تا دانشجویان شاهد چنین موضوعاتی نباشند.

عدم رعایت بهداشت در غذای دانشجویان تنها به پیدا شدن سر سرنگ در غذا ختم نمی شود و یافتن نخ گونی، مفتول و مگس را نیز باید به آن اضافه کرد این درحالی است در ابتدای هفته جاری دانشجویان دانشگاه تهران در یکی از وعده های غذایی خود مگس پیدا کردند.

نوروزی عضو شورای صنفی دانشگاه صنعتی ارومیه در همینه زمینه می گوید: باوجود آنکه سلف های دانشگاه ها به بخش خصوصی واگذار شده است اما همچنان شاهد کاهش کیفیت غذای دانشجویان هستیم به طور مثال در این دانشگاه باتوجه به واگذاری غذا به بخش خصوصی وضعیت غذای دانشجویان دانشگاه بسیار بد است.

وی عنوان کرد: در این دانشگاه نیز دانشجویان همواره به عدم کیفیت غذا معترض هستند و تاکنون این موضوع چندین بار به مسئولان دانشگاه اعلام شده است.

اعتراف یک مسئول به کیفیت پایین غذای دانشجویی

عدم کیفیت مناسب در طبخ غذای دانشجویان تا حدی در شرایط نامطلوب خود قرار دارد که مسئولین آموزش عالی کشور نیز برآن تاکید دارند. ذوالفقار یزدان مهر رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در زمینه کیفیت و کمیت تغذیه و غذای دانشجویان در دانشگاه ها به طور قطع مشکلاتی داریم.

وی افزود: دانشگاه ها در زمینه غذا و تغذیه دانشجویان نیازمند بودجه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی هستند اما درحال حاضر بودجه ای که دولت و سازمان مدیریت به این مراکز پرداخت می کند ۴۴۰ میلیارد تومان است.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم خاطرنشان کرد: طبق صحبت های صورت گرفته با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پیشنهاد کرده ایم تسهیلاتی ارائه شود تا کمبود بودجه دانشگاه در خصوص تغذیه برطرف شود تا از این طریق کیفیت غذای دانشجویی نیز افزایش یابد.

کمبود بودجه بهانه ای است تا غذای دانشجویی نتواند به کیفیت مناسب خود دست یابد و بهانه ای باشد برای مسئولان آموزش عالی کشور تا رفع مشکلات تغذیه ای دانشجویان را به تاخیر بیندازند. تاخیری که بیش از هر چیز دانشجویان خوابگاهی را با مشکل مواجه می کند.

نظارت دانشجویان بر طبخ غذا راه حلی عملیاتی برای افزایش کیفیت

شاید بخشی از مشکلات تغذیه دانشجویان را بتوان به گردن بودجه و عدم اختصاص آن انداخت اما بخش زیادی از این مشکلات می تواند با برنامه ریزی دقیق، نظارت صحیح و به موقع برطرف شود تا دانشجویان به امید دریافت غذا با کیفیت و سلامت مطلوب به سلف های دانشجویی وارد شوند.

اعضای شوراهای صنفی دانشگاه ها معتقدند نظارت دانشجویان بر روند طبخ و توزیع غذای دانشجویی می تواند بخش زیادی از مشکلات کیفیتی و بهداشتی را برطرف کند این درحالی است که اکنون دانشگاه ها اجازه ورود و نظارت دانشجویان بر آشپزخانه های را نمی دهند.

اما شورای صنفی دانشگاه تهران با تلاش هایی که طی سال های گذشته انجام داده موفق به تعیین ناظری برای آشپزخانه های کوی دانشگاه شده است که همین امر موجب شده تا بخشی از مشکلات بهداشتی و کیفیت غذای دانشجویان بهبود یاید.

میثم یاوری ناظر شورای صنفی دانشگاه تهران در آشپزخانه کوی این دانشگاه گفت: وضعیت بهداشت در آشپزخانه کوی دانشگاه در حد مطلوب است چراکه در سال گذشته حدود ۸۰ میلیون تومان هزینه صرف بازسازی و بهسازی زیرساخت های این مکان شده است.

باوجود اینکه کیفیت همچنان در غذاهای دانشجویان کوی دانشگاه تهران نیز مانند دیگر دانشگاه های کشور با مشکل مواجه است؛ وی معتقد است: مواد اولیه ای که برای طبخ غذای دانشجویان استفاده می شود کیفیت خوبی ندارد و همین امر موجب شده تا غذای با کیفیت به دست دانشجویان نرسد.

عضو شورای صنفی دانشگاه تهران تاکید کرد: حدود ۴ ماه است که اعضای شورای صنفی به دنبال پیگیری موضوع کیفیت مواد اولیه غذای دانشجویان است و مسئولان قول هایی در این زمینه به دانشجویان داده اند.

نظارت بر فعالیت آشپزخانه های دانشگاه ها مهمترین عاملی است که می تواند مشکل دیرینه دانشجویان در خصوص غذا را برطرف کند اما مسئولان دانشگاه ها اعتقادی به این موضوع ندارند. 

به نظر می رسد مسئولان دانشگاهی کشور باید در مقررات و قوانین خود اصلاحاتی ایجاد کنند و زمینه نظارت دانشجویان را بر طبخ و توزیع غذای ایجاد کنند چراکه با اجرای این روند مشکل دیرینه کیفیت و بهداشت غذای دانشجویی تا حدی برطرف خواهد شد.

خصوصی سازی و افزایش قیمت غذای دانشجویی نیز نتواست کیفیت را به بشقاب دانشجویان بازگرداند و حال دانشجویان علاوه بر دغدغه کیفیت باید نگران سلامت غذایی که هر روز در سلف های دانشگاه ها می خورند نیز باشند.

بنابراین حضور ناظران دانشگاهی در آشپزخانه های دانشگاه ها می تواند راهی برای برون رفت از مشکلات تغذیه ای دانشجویان باشد چراکه دانشجویان با فراق بیشتری می توانند روند طبخ وعده های غذایی در آشپزخانه های دانشگاه ها را بررسی کنند.

[کد خبر:AJ14890]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب