000000000000000000000000000000013314_146.jpg

آینه جم  : خودرو شوتی ، واژه ای که خیلی سریع در اندک زمانی به وسعت کمتر از یک دهه وارد ساختار زبانی مردم استان بوشهر شده است .


این روزها، حرف اول را خودروهای شوتی می زنند که نه در مجامع دانشگاهی بلکه در جاده های توسعه یافته استان بوشهر. سواد قریب به اتفاق آنها به گفته فرمانده انتظامی استان بوشهر زیر دیپلم است. مبدا ، هر نقطه بندری استان و مقصد به استان های فارس ، خوزستان ، کهگیلویه وبویراحمد ، اصفهان و تهران. باری به اندازه یک نیسان در خودروهای سواری جا می کنند که فقط یک صندلی بیشتر در آن وجود ندارد و آن هم صندلی راننده.

پولی که می گیرند خون بهایشان است . آنها باید برسند حال با هر سرعت و شتابی . گاهی مشاهده این افراد در جاده ها با ظاهر خودروهایشان که از پانصد متری به مانند یک عقاب به سمت  شما حمله ور می شوند رعب آور است .


در جاده ها با کسی شوخی ندارند . پلیس نیز حاضر نیست به دلیل در خطر افتادن امنیت سایر رانندگان ، با این قوم شوتی لقب در تعقیب و گریز جاده ای بیافتد ضمن این که وقتی چهار تا پنج خودرو شوتی همزمان وارد جاده می شوند و با سرعت های سرسام آوری پدال گاز را فشار می دهند یک هنگ هم جلودار آنان نیست چه رسد یک خودرو گشت پلیس.

 وقتی در صفی پشت یک ترافیک سنگین و به آهستگی در حال رفتن هستید به ناگاه مشاهده می کنید که چگونه شوتی ها طول ترافیک را در جاده دو طرفه پر پیچ و خم دار را رد می کنند که دل در سینه شما به طپش می افتد علی الخصوص که کاروانی بیش از دو خودرو باشند.

اگر تا یک دهه پیش رانندگان این خودروهای حامل جنس قاچاق از پوشاک ، تا ادامس ، شکلات و گوشی تلفن همراه بومی استان بوشهر بوده اند اما در یک سال گذشته بدین سو بخش اعظمی از رانندگان این خودروها نه تنها استان های همسایه بوشهر می باشند بلکه استان های غربی نیز پا در جاده های هموار استان بوشهر برای این کاسبی بی برکت گذاشته اند .


قانون گذار برای خودروهای شوتی دو نوع جرم را تعریف کرده است که اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی از طریق حرکات غیر متعارف و موضوع ماده 618 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) که این دو جرم سبب شده که ترس دستگیر شدن یار و مونس رانندگان در سفر باشد.

وقتی به شکل کاروانی و با سرعت سرسام آور بالای 170 کیلومتر و در حالی که پلاک خودروهای آنها دست کاری شده یا کاملا استتار گشته در جاده تردد می کنند و برای ثبت نشدن شماره خودروشان توسط دوربین های سرعت سنج از تعمد حاشیه جاده را انتخاب می کنند تا با لرزش خودرو اگر تصویری هم ثبت می شود ان قدر لرزش داشته باشد که شماره خودرو خانا ثبت نگردد پلیس چگونه می تواند جلوی آنها را بگیرد .

هر چند راه های متفاوتی برای ریشه کنی خودروهای شوتی وجود دارد که عزمی جدی می طلبد اما تیراندازی از طرف پلیس با وجود امکان برخورد تیر به راننده خودرو ، صحیح نیست که پلیس نیز با درک موضوع مطلقا دست به اسلحه نمی شود .


اگر در تمامی جاده های موصلاتی استان ایستگاه های دائم پلیس راه اندازی شود یا نهضت برخورد با هر خودرویی که شکل و  شمایلش به خودروهای شوتی می ماند در سطح شهرها انجام گیرد می توان محو این پدیده ناموزون که ارتباط مستقیمی با امنیت عمومی دارد را شاهد بود.

البته سر نترس رانندگان این خودروها باعث صحنه های عجیب و غریبی در جاده های استان شده است . نمنونه آن مسیر کنگان به سمت جاشک است. وقتی متوجه گشت های محسوس و نامحسوس پلیس در این محدوده در طول شب می شوند به راحتی یک لیوان آب خوردن مسیر خود را تغییر داده و وارد باند مخالف می شوند و جاده پر پیج و خم و یک طرفه به سمت کنگان را به شکلی در می اورند که هر تازه واردی فکر می کند این بخش از جاده دو طرفه است .


نتیجه آن که هر لحظه امکان تصادف شاخ به شاخ این خودروها در اتوبان دور از ذهن نیست که با توجه به سرعت این خودروها ، لطمات جبران ناپذیر است.

علی . م خود را 26 ساله معرفی می کند . وقتی درباره این شغل با وی گفت و گو می کنم می گوید : به استرسش نمی ارزد . ناچاریم از ترس پلیس در ساعات مشخصی مسیرها را طی کنیم .

وقتی از وی پرسیدم که دستمزد هر فرد چقدر است می گوید : به ابعاد مسافت و نوع کالا بستگی دارد و می تواند از یک میلیون تا یک میلیون و پانصد هزار تومان برای هر بار از نقاط مختلف استان تا تهران برای فرد دستمزد تعریف شود .


این فرد که دارای تحصیلات دیپلم است ادامه می دهد : اگر از همین امروز شغلی مستمر داشته باشیم حاضر نیستم که حتی یک بار دیگر برای جابجا کردن کالا وارد جاده شوم .این شغل با جان ما بازی می کند و هیچ خیر و برکتی هم در آن نیست چون هر لحظه می توانیم تصادف کنیم یا توسط پلیس دستگیر شویم که با جرائم سنگینی مواجه می شویم .

مرتضی .د دیگر فردی است که حاضر می شود در این زمینه گفتگو کند . وی می گوید : همین که این شغل فاقد هویت اجتماعی است و هر فردی با مشاهده خودروهای ما احساس بدی پیدا می کند کافی است که بدانیم چقدر با همه خطرهایش ، شغل ما منفور جامعه است.

اگر پیش از این رانندگانی ماهر وارد این عرصه می شدند اما بدلیل بیکاری و نبود شغل روزانه شاهد ورود افرادی جدید هستیم که بدلیل فقدان مهارت لازم در رانندگی مسبب تصادف های فراوانی در جاده ها می شوند که سبب شده عامل تمام تصادفات در جاده ها به نام خودروهای شوتی رقم خورد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان بوشهر با اشاره به اینکه خودروهای حامل کالای قاچاق که به‌اصطلاح "شوتی" گفته می‌شود در جاده‌های استان بوشهر خطرساز شده است، گفت: در مهر ماه امسال در محور ساحلی جنوب استان بوشهر در تصادفات خودروها 8 کشته ثبت شده که یک طرف این تصادفات خودروهای شوتی یا حامل کالای قاچاق هستند.

علم با تاکید بر برخورد قاطع پلیس راه استان بوشهر با خودروهای شوتی افزود: خودروهای شوتی خطر مهم افزایش تلفات جاده‌ای در تصادفات تعیین شده و جاده‌های این استان ناامن کرده است.

رئیس پلیس راه استان بوشهر نیز با اشاره به بحران خودروهای حامل کالای قاچاق یا شوتی در جاده‌های استان بوشهر گفت: برخورد پلیس راه استان بوشهر با این خودروها در جاده‌های این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل 142 درصد افزایش یافته است.

پاپری با اشاره به اینکه برخورد قاطع با قاچاقچیان از اولویت‌های نیروی انتظامی است افزود: خودروهای شوتی که حامل کالای قاچاق هستند و رانندگان این خودروها بدون توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی با سرعت غیرمجاز اقدام به رانندگی می‌کنند برخورد با آنان در اولویت برنامه‌های پلیس قرار دارد.

وی از حادثه آفرینی این خودروها خبرداد و گفت: با توجه به اینکه این خودروها برای حمل کالای قاچاق استفاده می‌شود، برخورد با آنها در اولویت کار پلیس قرار دارد که در نیمه‌نخست امسال 2 هزار و 232 خودرو شوتی توقیف و با رانندگان طبق قانون برخورد شده است.

رئیس پلیس‌راه استان بوشهر با بیان اینکه خودروهای شوتی حرکت بسیار خطرناک در جاده‌ها انجام می‌دهند تاکید کرد: دوربین‌های کنترل سرعت خودروها در جاده‌های استان بوشهر نقش مهمی در شناسایی این خودروها دارد که لازم است همه جاده‌های  اصلی و شریانی استان به دوربین‌های هوشمند مجهز شود.

پاپری با تاکید بر افزایش گشت‌های نامحسوس برای شناسایی و برخورد با خودروهای حادثه‌ساز گفت: اکنون تعدادی خودرو گشت نامحسوس پلیس راه در استان بوشهر فعال است که لازم است این خودروها افزایش یابد.

به نظر می رسد که وقت آن رسیده که وضعیت این خودروهای شوتی یک بار برای همیشه ساماندهی شود . اگر کار آنها تخلف است جلوی فعالیت آنها گرفته و اگر تخلف نیست به آنها فهمانده شود که پلیس با آنها کاری ندارند پس نیازی نیست در جاده هایی که حداکثر سرعت 110 کیلومتر تعیین شده بیش از 170 کیلومتر در ساعت برانند و امنیت فیزیکی و روانی دیگر خودروها را تحت شعاع قرار دهند.

یادداشت : مهرداد جشنی پور ؛ خبرنگار و فعال رسانه-سوک

[کد خبر:AJ18975]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم