00000000000000000000000000000000000000801441224.jpg

 

 

آینه جم: «فلاکت» شاخص اقتصادی است که از جمع کردن دو شاخص‌ بیکاری و تورم به دست می‌آید و بیان گر وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه است.

به گزارش آینه جم؛ بنابراین هرچه نرخ بیکاری رو به افزایش باشد و تورم نیز رشد فزاینده ای را دنبال کند، شاخص «فلاکت» نیز صعودی خواهد بود.

گزارش های رسمی مرکز آمار نشان می دهد طی سال گذشته شاخص فلاکت استان بوشهر روی 45 درصد جا گرفته است. به عبارتی نرخ تورم 35.7 درصدی در کنار نرخ بیکاری 9.3 درصدی این اتفاق را رقم زده است.

اگرچه نرخ فلاکت در بوشهر در استان های میانه و در حوالی میانگین کشوری برآورد شده، اما واقعیت تلخ آنجاست که این شاخص در سال قبل تر (1398) برای استان بوشهر 36 درصد برآورد شده بود، به عبارتی طی یکساله اخیر شاخص فلاکت رشد حدود 10 درصدی را برای بوشهری ها تجربه کرده است.

این افزایش معنادار، می تواند به معنای سفره‌ های کوچک‌ تر، خشن تر شدن چهره فقر و شکاف های عمیق تر تغبیر شود.

قطعا تحریم ها در کنار بی عملی و ضعف دولت در حوزه های اقتصادی در بروز این شرایط غیرقابل انکار است، اما نباید از سهم تقصیر مدیران استانی خصوصا در حوزه اقتصادی به آسانی گذشت که خصوصا تورم بالا، زمینه ساز فلاکت مردم استان شده است.

از این رو، تا از میزان «نارکارآمدی» مدیریتی خصوصا در دستگاههای اقتصادی کاسته نشود، امیدی به بهبود شرایط فلاکت زده مردم نیست.

استان های بهتر و بدتر

شایان ذکر است با احتساب نرخ بیکاری و نرخ تورم طی سال گذشته، دو استان مرزی کرمانشاه و کردستان از لحاظ شاخص فلاکت صدرنشین شدند، طوری که شاخص فلاکت در این استان ها به 58 درصد رسید. پس از آن استان‌های هرمزگان، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان شمالی و لرستان به‌ترتیب بالاترین رتبه را کسب کرده و شاخص فلاکت آنها بالای 50درصد روایت شده است.

همچنین 5 استان به واسطه نرخ تورم و نرخ بیکاری پایین‌تر از میانگین کشور، در جدول شاخص فلاکت وضع بهتری از سایر استان‌ها دارند که به‌ترتیب شامل استان‌های مرکزی، مازندران، سمنان، خراسان رضوی و گیلان هستند. پس از آن استان تهران قرار دارد که با وجود نرخ تورم بالاتر از میانگین کشوری، به واسطه قرار گرفتن در پایین‌ترین رده جدول بیکاری، توانسته در جایگاه ششم شاخص فلاکت جا خوش کند.

 

 

 

 

 

خلیج فارس

[کد خبر:AJ35721]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب