00Smi0h462.jpg

 

آینه جم: در حالی که آمار شکایت افراد از پیامک‌های کلاهبرداری روبه افزایش است، به تازگی نیز کلاه‌برداران سایبری اقدام به ارسال متنی با مضمون یارانه اقدام به کلاهبرداری از کاربران تلفن همراه می‌کنند.

به گزارش آینه جم؛ اخیرا برای عده‌ای از شهروندان، پیامکی با مضمون «پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه ها، خانوار مشمول دریافت یارانه نشده‌است»، ارسال شده‌است. در این پیامک یک لینک اعلام می‌شود تا شهروندان با مراجعه به آن بتوانند اطلاعات خود را تکمیل یا مجدد ثبت‌نام کنند.

در یک مورد برای مخاطب پیامکی با این مضمون ارسال شده است: «پِیرو اصلاح نِِِظام توزیع یا‌ر‌انه. ها، خانوار شما مشمول دریافت یـا‌ر‌انه‌.. نشده است. ثبت نام و فعالسازی مجدد: http://refahilze.????????????????k»

شهروندان مراقب باشند!

به نوشته تجارت‌نیوز، از سازمان هدفمندی یارانه‌ها مسجل شد که این پیامک از سلسله پیامک‌های جعلی است که به قصد سودجویی برای شهروندان ارسال می‌شود.

سیده طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در این رابطه به تجارت‌نیوز گفت: پیامک‌های سازمان هدفمندی یارانه‌ها مشخصا دارای شناسه وزارت رفاه هستند، بنابراین شهروندان بدانند پیامک‌هایی که با شماره‌های متفرقه و در ارتباط با یارانه‌های برایشان ارسال می‌شود، صحت ندارند.

وی افزود: متاسفانه این پدیده شایعی است و در این باره پلیس فتا نیز بارها هشدارهای لازم را به اشخاص و شهروندان داده است.

چگونه در دام پیامک‌های کلاهبرداری نیفتیم؟

کاربران برای مقابله با پیامک‌های کلاهبرداری و ایمیل‌های فیشینگ کافی است که چند راه حل ساده را بدانند، که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

پیش از هر چیزی به عنوان یک اصل کلی، اطلاعات حساس شخصی یا مالی را نباید از طریق اینترنت به اشتراک گذاشت.

کلیک کردن بر روی لینک‏‌های مختلف یک وب‏‌سایت شناخته شده مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما کلیک کردن بر روی لینک‏‌هایی که در ایمیل‌های تبلیغاتی و ناشناس ارسال می‌‏شود، معمولا دردسرساز می‌شود.

معمولا با کلیک بر روی این لینک‏‌ها از کاربر خواسته می‏‌شود اطلاعاتی را وارد کند. اغلب ایمیل‌‏های متقلبانه به جای شروع شدن با اسم و فامیل شما با عبارت «کاربر/مشتری گرامی» شروع می‏‌شود. هرگاه دچار شک شدید به جای کلیک کردن بر روی لینک مشکوک، مستقیما به وب‌سایت مورد نظر مراجعه کنید.

از سوی دیگر می‌توان از فایروال (Firewall) استفاده کرد. فایروال‏‌ها به دوشکل نرم‏‌افزاری و سخت‏‌افزاری قابل استفاده هستند و تا حد زیادی از نفوذهای ناخواسته به دستگاه جلوگیری می‏‌کنند.

Toolbarهای ضد فیشینگ نیز راه حل دوم هستند. این Toolbarها بر روی اغلب موتورهای جستجو پرطرفدار و پرکاربرد قابل استفاده هستند. این ابزارها نام دامنه و آدرس وب‌سایت را بررسی و آن را با فهرست سایت‎‏‌های فیشینگ شناخته‏‌شده تطبیق می‌دهد. در نهایت نیز به کاربر هشدار می‏‌دهد. این لایه‌های محافظتی در برابر کلاهبرداران اینترنتی اغلب رایگان هستند.

باید پیش از وارد کردن و ارسال اطلاعات مطمئن شد که نشانی سایت با https شروع شود. معمولا آیکونی به شکل یک قفل در کنار آدرس اینترنتی مطمئن قرار دارد.

هم‌چنین می‏‌توان گواهی‏‌های مربوط به حوزه‌ی فعالیت هر سایت را بررسی کرد. به عنوان مثال در مورد کسب‏‌وکارهای اینترنتی دارا بودن «ای نماد یا نماد اعتماد الکترونیکی» بیانگر احراز هویت و صلاحیت دارندگان سایت، توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

پلیس فتا بارها درباره این نوع از پیامک‌های کلاهبرداری هشدار داده‌است. کاربران بهتر است که این هشدارها را جدی بگیرند تا گرفتار دام‌های کلاهبرداری سایبری نشوند.

[کد خبر:AJ39134]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب