678304-01.jpg

 

آینه جم: در جدیدترین گزارش اتاق بازرگانی ایران، بوشهر از نظر مساعد بودن فضای کسب و کار در زمستان 1401 رتبه آخر کشور را نصیب خود کرد.

به گزارش  آینه جم، این در شرایطی می باشد که بوشهر در گزارش های فصول قبلی اگرچه وضعیت نامساعدی داشته، ولی به رتبه آخر نرسیده بود.

محیط کسب وکار به مجموعه عواملی گفته می‌شود که بر عملکرد یا اداره بنگاه‌های اقتصادی موثر هستند اما تقریبا از کنترل مدیران بنگاه‌ها خارج هستند. در این خصوص، عواملی مانند قوانین و مقررات، محدودیت دسترسی به آب، کمبود نیروی کار ماهر، دشواری تامین مالی و برداشت‌ّای سلیقه‌ای از قوانین و مقررات توسط ماموران شهرداری، گمرک و بهداشت و غیره را  می‌توان مثال زد.

بررسی و تحلیل داده‌های 11 سال گذشته پایش محیط کسب وکار استان حاکی از آن است که فعالان اقتصادی در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات استان، زمستان 1401 را بدترین فصل در حوزه محیط کسب‌وکار ارزیابی می دانند.

نمره این گزارش، بین یک تا 10 است و نمره 10 بدترین نمره ممکن است یعنی هرچه نمره یک شاخص بالاتر باشد بیانگر بدتر بودن وضعیت آن است. 

این داده‌ها نشان می‌دهد نمره محیط کسب‌وکار کشور در زمستان سال گذشته به 6.11 رسیده (بدترین نمره10 است) و نمره محیط کسب‌وکار در بوشهر به 6.42 رسیده که بدترین عملکرد در سطح کشور است و بدترین استان در بهبود فضای کسب و کار محسوب می شود.

گفتنی است استان بوشهر سه گزارش فصلی سال قبل (بهار، تابستان و پاییز 1401) نیز در بین سه استان آخر بود، ولی این بار پیشرفت معکوس داشته و به رتبه آخر رسیده است.

به هرحال در شرایطی که مسئولان استانی در مصاحبه ها و پشت تریبون از فرش قرمز برای سرمایه گذاران سخن می گویند و بوشهر را بهشت سرمایه گذاری می دانند، گزارش هایی نظیر پایش محیط کسب و کار که ارزیابی بخش خصوصی از شرایط کسب و کار یا به عبارتی کف میدان فعالیت اقتصادی است، واقعیت ها را نمایان تر می سازد.

[کد خبر:AJ41824]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب