آینه جم-مرتضی منصوری
داستان فرودگاه توحید جم قصه پر غصه ایست که هر سال زخم باز می کند و صحبت های همیشگی از مسئولین تکرار می شود و دوباره از یاد میرود.
➖در گذشته تا کنون راه زیربنای توسعه و عامل مهم کیفیت و سطح رفاه اجتماعی در زندگی مردم هر جامعه بوده و خواهد بود.
➖فرودگاهای خلیج فارس عسلویه و توحید جم نقش بسزایی در رشد و توسعه این مناطق ایفا کرده اند.
➖توحید جم یکی از فرودگاه های قدیمی و مهم وزارت نفت نیز با روزانه چندین پرواز سبک و سنگین در دهه های گذشته تاثیر بسزای در توسعه صنعت نفت و گاز و شهرستان جم داشته که از سال ۱۳۹۴ به دلایل واهی از قبیل بصرفه نبودن تعطیل شد.
➖جالب اینجاست جمعیت ۲۰ هزار نفری دهه هفتاد فرودگاه در اوج فعالیت خود می باشد و با جمعیت ۹۰ هزار نفری از نظر صاحبان این مجموعه بصرفه نمی باشد !
➖طبق گفته چارتر کننده های فرودگاه خلیج فارس عسلویه حداقل ۲۰ درصد ظرفیت پروازها را مردم و کارکنان و خانواده های ساکن در منطقه تشکیل میدهند که بیشتر این افراد از شهر جم به این فرودگاه عظیمت می نمایند یعنی از ۱۳۸ سورتی (نشست و برخاست)پروازهای هفتگی تقریبا ۲۷ سورتی را ساکنین تشکیل می دهند !
➖در افزایش چشم گیر مسافران از پرواز همین نکته بس که با مشاهده به برنامه های پروازهای بی سابقه و در دستور کار قرار دادن مسیر های جدید فرودگاه های بوشهر ، خلیج فارس عسلویه و لامرد سیل استفاده کنندگان روز افزون مسیرهای هوایی آشکار می گردد.
➖کار حتی به اینجا هم ختم نمی شود و به علت ازدیاد مسافران برای نخستین بار شرایط برای پرواز هواپیمای پهن پیکر ایرباس A340 فراهم می شود و در هفته های گذشته شاهد فرود این هواپیمای غول پیکر در فرودگاه خلیج فارس عسلویه بوده ایم.
➖اکنون سوال اینجاست چرا با وجود ظرفیت های فراوان وجود شرکت های نفت ،گاز ، مجموعه عظیم پتروشیمی و طرح های صنعتی و نزدیکی به بندرهای دیر و کنگان فرودگاهی با زیرساخت های مجهز باید فراز و فرود هواپیمای را به خود نبیند.
*➖چگونه است که با افتخار خبر از اولین پرواز تهران در فرودگاه لامرد با همکاری پازارگاد و رایزنی های گسترده با وزارت خانه های متعدد منتشر می شود اما در مورد فرودگاه توحید جم با پتانسیل های بسیار بالاتر هیچ پیگیری یا هیچ اظهار نظری دیده نمیشود.*
➖خواسته بحق مردم نسبت به بازگشایی فرودگاه را میتوان از زبان گویای رئیس شورای شهر جم و خطبه های امام جمعه این شهرستان مکرراً مشاهده نمود.
➖اما هیچ عزمی در وزارت نفت وجود ندارد و سکوت مسئولین گویای عدم اولویت این موضوع می باشد.
➖آیا هزینه های چندین میلیاردی نگهداری که از بیت المال صرف فرودگاه جم می شود نباید احساس مسئولیت و رایزنی و پیگیری منطقه ای و فرا منطقه ای مسئولان شهرستانمان را به دنبال داشته باشد که هیچ عزمی در دوره خدمت ایشان دیده نمیشود.
گویا مسئولان با مفاهیم توسعه فاصله زیادی دارند و اگر اینچنین نیست و پیگیر هستند ،امسال با پرواز چارتری انحصاری گاز (کیش) که سالها از فرودگاه جم انجام میشد و چند سالیست در فرودگاه عسلویه انجام میشود ،آغاز نمایند ،این گوی و این میدان …
[کد خبر:AJ43678]