000000000000000000000000000593.jpg

 

آینه جم: با مشاهده پشه آئدس و شناسایی بیماران مبتلا به «تب دانگ» در مناطق پیرامونی استان بوشهر، باید نسبت به این اتفاق آمادگی بیشتری داشت.
به گزارش آینه جم؛ پس از مشاهده پشه آئدس در هرمزگان، دانشگاه علوم پزشکی لارستان در جنوب استان فارس هم اعلام کرد: در چند روز اخیر ۸ مورد ابتلا به بیماری تب دانگ در منطقه تحت پوشش دانشکده شناسایی شد. موارد شناسایی شده همگی مسافران کشور امارات هستند.

تب دِنگی (Dengue fever) نام یک بیماری ویروسی است که به آن تب استخوان‌شکن هم گفته می‌شود. این بیماری از طریق پشه‌ای به نام پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود.

این پشه که به ببر آسیایی مشهور شده است در مناطق استوایی جهان به‌ویژه آسیای جنوب شرقی از جمله مالزی وجود دارد.

هشدار مهم وزارت بهداشت به مسافران کشورهای عربی

در همین خصوص، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به مسافران کشور‌های عربی درخصوص بیماری تب دنگی، هشدار داد.

شهنام عرشی اظهار داشت: به دنبال شناسایی مواردی از ابتلا به بیماری ویروسی تب دنگی (که از طریق نیش پشه آئدس منتقل می شود) در برخی از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس و برخی مناطق جنوبی کشور، از هموطنان عزیز درخواست می‌شود چنانچه به تازگی سابقه سفر به آن کشور‌ها را داشته‌اند و تا ۱۰ روز پس از برگشت از سفر دارای علائم هستند، در اسرع وقت به نزدیکترین مراکز بهداشتی، درمانی محل سکونت مراجعه کنند.

وی علائم تب دنگی را تب بالا و سردرد شدید، درد پشت چشم، درد عضلات و مفاصل، حالت تهوع و بثورات پوستی، خونریزی از لثه یا سایر قسمت‌های بدن اعلام کرد.

مشاهده پشه آئدس در جنوب استان بوشهر

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با وجود همه این اقدامات به دلیل رفت و آمد زیاد بین شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر احتمال انتقال پشه آئدس به شهرستان‌های همجوار عسلویه و کنگان وجود دارد.

قاسم برجویی فرد افزود: با وجود شناسایی پشه آئدس در شهرستان‌های کنگان و عسلویه طی اردیبهشت ماه، اما تاکنون موردی از بیماری تب دار ناشی از گزش این پشه مشاهده نشده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هرچند تاکنون فرد بیماری در این زمینه شناسایی نشده اما اینکه در این مرحله متوقف شود امکان پذیر نیست و اگر وارد مرحله بیماری شود ریشه کنی آن مشکل آفرین خواهد بود.

وی اظهار داشت: شیوه انتقال از طریق خون فرد بیمار است برهمین اساس باید در زمینه ورود ملوانان در شهرهای ساحلی نظارت بیشتری انجام شود.

برجویی‌فرد بااشاره به اینکه سمپاشی مقابله مقطعی است گفت: کاهش جمعیت پشه از طریق سمپاشی برای مقابله با آن کمک می کند اما بیشترین مساله بهسازی محیط است.

وی ‎ افزود: آب های راکد، قایق و لاستیک‌های فرسوده عمده‌ترین مناطق رشد پشه آئدس هستند

[کد خبر:AJ45985]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب