aaa90.jpg

 

آینه جم - محمد شاکری مطلق: کنکور سراسری با عمر بیش از پنج دهه همواره از دغدغه های دانش آموزان و نقطه عطف زندگی آنان محسوب می شود. حتی فراهم سازی بستر و تسهیل ورود به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هم موجب نشده این آزمون لابیرنتی اهمیت و جایگاه خود را از دست بدهد.

به ویژه کسب رتبه های برتر و پذیرش در رشته دانشگاه های عالی از آمال کنکوری های بوده و هست. از آنجاکه خوانش گفتار دارندگان این رتبه ها برای اهالی قبیله کنکور بسیار کارگشا خواهد بود‌، برآن شدیم تا با «علیرضا اسمعیلی» دارنده برترین رتبه کنکور امسال استان بوشهر مصاحبه ی انجام دهیم. جوانی که با کسب رتبه ۸ کشوری و ۲ منطقه گروه زبان خارجه استارت موفقیت های بزرگ را زده است.

لطفا خودتان را برای خوانندگان  معرفی کنید.

سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما و خوانندگان محترم این رسانه وزین بنده علیرضا اسمعیلی متولد ۱۳۸۰ روستای وحدت آباد شهرستان دیر، رتبه ۸ کشور منطقه و رتبه ۲ منطقه۲ در کنکور سراسری زبان خارجه هستم.

در دوره ابتدایی ۳ سال در تهران و ۳ سال در دبستان های شهرستان بوشهر مشغول تحصیل بودم و ۶ سال متوسطه را در مدرسه های شهید بهشتی ۱ و ۲ سمپاد (تیزهوشان) بوشهر گذراندم.

آیا حضور در چنین دبیرستانی یا وجود دبیرانی خاص تاثیرگذاری موثری در کسب این رتبه داشته اند؟

قطعا حضور در دبیرستان شهید بهشتی و آن جو نخبه پرور که ثمره آن تعداد کثیری از رتبه های برتر و مدال های المپیادهای علمی بوده، تاثیر بسزایی در این رتبه داشته. در زمینه زبان خارجه اما بنده تا پایه دهم متوسطه در آموزشگاه ها و سپس بطور خودآموز مطالعه بسیار زیادی داشتم که هدفش برای کنکور نبود.

چه درصد و ترازی را در کنکور و نمراتی را به تفکیک دروس به کسب کرده اید؟

در رشته زبان خارجه فقط یک درس زبان تخصصی هست که بنده درصد ۹۴.۳ را کسب کردم که تراز ۱۳۳۰۰ را به دنبال داشت. در دروس عمومی که در سیستم جدید از نمرات نهایی است نمره های ۱۹ در فارسی، ۱۹.۵، انگلیسی عمومی، ۱۹.۷۵، دینی و ۱۸ در عربی را کسب کردم. معدل اینجانب با حساب دروس تخصصی رشته ام (تجربی) ۱۹.۱ بود.

یک سوال معمول همیشگی، آیا انتظار کسب این رتبه را داشتید؟

حقیقتا بله. بنده با توجه به اینکه در سال ۹۹ نیز در کنکور زبان درصد ۹۴.۳ و رتبه ۶۸ را کسب کرده بودم این انتظار را داشتم. دلیل تفاوت نتیجه آن سال با امسال، تغییر نظام رتبه دهی سازمان سنجش بود. در آن زمان تاثیر درس زبان تخصصی در رتبه کنکور زبان ۳۰ درصد بود که با توجه به عنوان این کنکور غیرمنطقی می نمود. در نظام جدید تاثیر نمره زبان تخصصی به ۷۰ درصد افزایش یافته و در کنار آن بنده نمرات خوبی را در دروس عمومی کسب کرده بودم و اگر بخاطر نمره نسبتا پایین عربی نبود انتظار رتبه بهتری هم داشتم.

اشاره داشتید پیش از این نیز تجربه آزمون کنکور سراسری و پذیرش را داشته اید، اگر امکان دارد آنرا با ما به اشتراک بگذارید.

سال ۹۹ با وجود رتبه دو رقمی زبان، به دلیل عدم نیاز آموزش و پرورش بوشهر به معلم زبان، برای تحصیل رشته مهندسی صنایع دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی رفتم.

نکته ای که اینجا به ذهنم می رسد، این است که متاسفانه عدم استفاده صحیح از توانایی های نیروی انسانی خبره در آموزش و پرورش در کنار کمبود حقوق و مزایا، عامل اصلی سرخوردگی استعدادهای موجود در این سیستم می باشد. صرف تعلیم و تربیت همیشه در تاریخ ایران جایگاه والا و ارزشمندی داشته و من هم اگر امکانات مورد نیاز به خصوص فرصت ادامه تحصیل برایم فراهم بود، علاقه ای به خروج از آموزش و پرورش ندارم ولی درخواستم از مسئولین این سازمان، حمایت از معلمان توانمند استان است بگونه ای که با حمایت از آنان بسوی الگوی آموزشی بهتر و موثرتری نیز پیش برویم.

آیا از کلاس های تقویتی کنکور هم استفاده می کردید یا برنامه ریز درسی خاصی داشتید؟

خیر؛ بنده کاملا به صورت مستقل تحصیل کردم. کنکور اصلی من امسال در رشته تجربی و با هدف پزشکی بود که میسّر شد. در کنار مطالعات من در این رشته، وقت های استراحت و آزادم را با خواندن کتب و مقالات در زمینه های فلسفه، ادبیات، هنر و علوم سیاسی به زبان انگلیسی می گذراندم.

باتوجه به اینکه رشته اصلی شما در کنکور تجربی بوده، در گروه تجربی چه رتبه ای کسب کردید؟

بنده رتبه ۴۰۰۰ کنکور تجربی منطقه۲ را کسب کردم و هدفم تحصیل در رشته پزشکی در بوشهر یا داروسازی است.

آیا در فواصل آماده شدن برای کنکور وقتی را برای فراغت یا تفریح اختصاص داده بودید؟

بله. من در مقایسه با عرف موجود در زمینه کنکور زمان نسبتا کمی را به آن نسبت میدادم. مطالعه من در رشته تجربی روزانه حدود ۶ ساعت و مطالعات متفرقه به انگلیسی که ذکر کردم روزانه حدود یک ساعت بود. من از این یک ساعت در روز به عنوان یک راه در رو از استرس ها و فشار های کنکور تجربی استفاده می کردم و در کنار آن وقت های زیادی برای همنشینی با خانواده و معاشرت با دوستان قرار میدادم.

مقداری از تقسیم بندی مطالعاتی و برنامه ریزی درسی خودتان بگویید.

مطالعات من معمولا در بازه های یک ساعته و با برنامه از پیش مشخص شده بود. چه در رشته زبان و چه تجربی. در ابتدای هر هفته کتب و موضوعات مورد نظرم را برای هر روز مشخص می کردم تا هنگام شروع هر روز با کمترین معطلی و در اول صبح بخش زیادی از مطالعات مورد نظرم را کامل کنم. سپس یک دوره استراحت چند ساعته و بعد از آن یک دور مطالعه دیگر برای تکمیل دروس روز تا قبل غروب داشتم.

توصیه شما به کنکوری های استان بوشهر چیست؟

مهم‌ترین توصیه من به دوستان کنکوری ام در استان، پیدا کردن هدف و انگیزه ای بزرگ است. در این راه پر از سختی و مشقت تنها یاور شما، آن هدف نهایی است که به دنبالش هستید. توصیه بعدی من این است که در هر رشته ای می خواهید کنکور بدهید، واقعا از روی علاقه باشد. من با آنکه هدف و تلاش اصلی ام در یک رشته (تجربی) بود، رتبه برترم را در رشته دیگری (زبان) بود که به عنوان فراغت و تفریح از آن بهره می‌بردم کسب کردم. مطمئنم بسیاری از دوستانی که رتبه های تک رقمی در رشته های دیگر مثل ریاضی و انسانی کسب می‌کنند نیز بخش بزرگی از موفقیت شان ناشی از علاقه وافر به رشته خود بوده است.

پیشنهاد شما برای بهبود وضعیت تحصیلی کنکوری ها در استان چیست؟

بزرگترین آرزوی من برای تغییر در نظام تحصیلی چه کشور و چه استان ما، تغییر و تحول در مشاوره تحصیلی است. اسم مشاوره تحصیلی این روزها با دکان داری و بازار گرمی های بسیار مصادره شده. نوجوانی که وارد دوره متوسطه دوم می‌شود، نمی‌داند که این رشته منتخب او قرار است در آینده به چه سرنوشتی منتهی شود، یا رشته های تحصیلی مرتبط با آن در دانشگاه ها چیست، بازار کار و آینده او در سطوح مختلف آن رشته به چه شکل خواهد بود. اینها نیازمند یک تغییر اساسی در شیوه مشاوره و انتخاب رشته در مقطع متوسطه است.

به نظر من، برای بهبود شرایط کنکوری ها، بزرگترین کمبود، انگیزه پایین است. اینکه دانش آموزان ما حتی نمی‌دانند فردای کنکور حتی در صورت کسب رتبه های مطلوب چه آینده ای در انتظارشان هست، باعث دلسردی و بی حوصلگی آنها می شود. شاید همت بیشتر مسئولین و کارکنان آموزش و پرورش در خصوص دعوت از دانشجویان برتر برای معرفی مسیرهای رشد به دانش آموزان یک قدم تاثیر گذار در این راه باشد، هرچند این به تنهایی کافی نیست و نیاز به تقویت مشاوره های تحصیلی است.

برای طی مسیر آینده، چه رشته و دانشگاهی را انتخاب کرده اید و هدفی برای خودتان ترسیم کرده اید؟

هدف من تحصیل در رشته پزشکی است و در صورت همکاری نهادهای مربوطه با توجه به رتبه ام، تمایل به تحصیل همزمان در رشته ادبیات و زبان انگلیسی در دانشگاه تهران و ادامه تحصیل در رشته زبانشناسی رایانشی در مرکز زبان ها و زبانشناسی دانشگاه صنعتی شریف را دارم. هدف اصلی من برای آموختن زبان انگلیسی، استفاده آن در زمینه های مختلف زندگی ام از جمله کار و تحصیل بوده و امیدوارم که بتوانم در آینده در زمینه های علوم شناختی و ارتباطات آن با زبانشناسی و علوم اعصاب پژوهش کنم.

سخن پایانی شما؟

ضمن تشکر از شما بابت این مصاحبه و تشکر از توجه مخاطبان، لازم می دانم از مادر مرحومه ام که سال پیش با اصرار او تصمیم به تحصیل دوباره گرفتم و بعد از آن از پدرم که در دوران سخت پس از فوت مادر، پشتیبان من بوده، تشکر کنم. در راه تحصیل سختی ها و مشقت های بسیاری وجود دارند و من هم بارها امید و اشتیاقم را در این راه از دست دادم؛ تنها راه ادامه و موفقیت، داشتن عزیزانی است که به فرد باور دارند و مشوق او در این مسیر هستند./ خلیج فارس

[کد خبر:AJ47278]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب