آینه جم: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست گفت: ایران سازمان ملل را برای مقابله با پدیده گرد و غبار به حرکت درآورده است و پرچم مقابله با گرد و غبار در دست ایران است.

به گزارش آینه جم: معصومه ابتکار صبح سه‌شنبه در شست شورای اداری استان بوشهر اظهار داشت: همکاری‌های خوبی از سوی استاندار و دیگر دستگاه‌های استان بوشهر در زمینه مباحث محیط زیست در استان بوشهر صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: در دولت یازدهم در حوزه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی و حل و فصل تحریم و دستیابی به برجام کارهای خوبی انجام شده است و دستاوردهای خوبی داشتیم و در عرصه اقتصادی شاهد ثبات و توجه به بخش‌های مختلف هستیم.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: یکی از مولفه‌های مهم مورد توجه دولت بحث محیط زیست بوده است و اولین جلسه دولت هم برای احیای دریاچه ارومیه شکل گرفت که دریاچه مهم برای کل ایران است و از آن روز تاکنون با این جهت گیری حرکت‌های خوبی شکل گرفته است.

وی افزود: دکتر روحانی تاکید دارد که دولت من دولت محیط زیست است و همواره بر مسائل زیست محیطی تاکید داشته و در دیدار اخیر با استانداران پس از بحث‌های اقتصادی و اشتغال و ... اشاره کردند که موضوع محیط زیست زمانی مصلحت بود ولی الان از اوجب واجبات است و دلیل این مسئله مشخص است که شناخت کامل از بحران‌های پیش رو و شرایط کشور است.

فرصت برای جبران خسارت‌ها کم است

ابتکار تصریح کرد: رویکردی که مقام معظم رهبری روی این موضوع داشتند اهمیت بسیار زیادی داشته و سیاست‌های کلی نظام در بحث محیط زیست هم بحث نوینی در توسعه پایدار ایران را ترسیم کردند که اتفاق بسیار مهمی است.

وی بیان کرد: فرصت اندکی داریم که بتوانیم تا حدی فرصت‌های از دست رفته محیط زیست را جبران کنیم و بخشی از آن شرایط را بهبود ببخشیم و جاهایی که طبیعیت آسیب جدی دیده را باز گردانیم، قبل از این که فرصت کاملا از دست رود و کشور با خسارت‌های غیرقابل جبران روبرو شود. این خسارت‌ها جامعه و شهر و صنعت و کشاورزی و نفت و . . را مختلف خواهد کرد و دچار آسیب‌های اساسی می‌شود.

رئیس سازمان محیط زیست تاکید کرد: اگر بخواهیم اقتصاد تاب‌آور و اقتصاد مقاومتی داشته باشیم باید محیط زیست سالم داشته باشیم که بخشی از آن به نگاه علمی و دانشگاهی به این موضوع برمی‌گردد.

لزوم آینده‌نگری و جهت دهی صحیح برنامه‌ها

وی گفت: برنامه‌ریزی و آینده‌نگری و جهت دهی صحیح برنامه‌ها و اعتبارات در این زمینه بسیار مهم است؛ برنامه ششم یکی از محورهای اساسی آن محیط زیست و بحث آب است.

ابتکار افزود: در مورد بودجه سال ۹۶ هم این نکته را که رئیس جمهور فرمودند که آب و فاضلاب و محیط زیست و موضوع ریل به عنوان حمل و نقل سبز در اولویت است. 

وی گفت: این رویکردها رویکردهای ملی و بخشی هم رویکرد جهانی است و مربوط به تحولاتی است که در سطح جهان اتفاق می‌افتد؛ با سرعت و جدیت بی‌سابقه توافق پاریس ظرف یک سال اجرایی شده و کشورهای مختلف به این توافق می‌پیوندد و ایران هم به زودی به این توافق می‌پیوندد.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: از موارد توافق پاریس جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای است که منجر به تغییر اقلیم می‌شود و اثرات آن را در کشور می‌بینیم مانند کاهش بارندگی و در کل کشور این روند را به صورت کلی می‌بینیم.

وی اظهار داشت: در کشورهای مختلف این شرایط فرق دارد و در مجموع روند کلی روند کاهشی بوده است و افزایش دما متاسفانه گزارش می‌شود و تبدیل به یک روند شده که اقتصاد و کشاورزی و آبی و خاک و صنعت ما را تخت تاثیر خود قرار می‌دهند؛ مقابله با این روند یک تکلیف ملی است.

اقدامات مطلوب دولت یازدهم در بحث محیط زیست

ابتکار اضافه کرد: محور دوم توافق پاریس سازگاری همه حوزه‌ها با تغییرات اقلیمی است که بتواند خود را در مقابل کاهش منابع آب تاب‌آور کند و اگر این انعطاف نباشد یقینا با خسارت‌های جدی روبرو خواهیم شد؛ عمده مسائل در بخش کشاورزی است و دیگر حوزه‌ها نیز آسیب می‌بیند.

وی خاطرنشان کرد: اجرا و ترجمان این سیاست‌ها در سطح استانی و منطقه‌ای انجام می‌شود و استان‌ها با یک برنامه‌ریزی جامعه می‌توانند برای توسعه پایدار جامعه خود قدم بردارند.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: از الان پیش‌بینی کنیم که چه شیوه‌ها و روش‌هایی با آمایش و مکان‌یابی صحیح در مصارف انرژی و آب نیاز است. بحث اشتغال و عدالت مورد توجه است در عین حال الزامات طبیعت و زیست‌محیطی با ظرفیت‌های بالای طبیعی مورد توجه است.

وی با تاکید بر اینکه در بخش‌های مختلف باید ارزیابی راهبردی هم داشته باشیم ادامه داد: وضعیت محیط زیست و شاخص‌های سلامت و آسیب‌هایی که آلودگی‌های زیست محیطی به مردم وارد می‌کند به نقطه‌ای رسیده که نمی‌توانیم با این شیوه و روش پیش برویم.

ابتکار افزود: اقدامات خوبی در دولت یازدهم شکل گرفته است و در استان بوشهر نیز شاهد اقدامات خوبی هستیم و وزیر نفت برنامه‌ای در پارس جنوبی ابلاغ کرده است و برنامه اجرایی در زمینه آلودگی هوا، پسماندها و پساب‌ها ابلاغ شده است و برنامه‌ها در دست اقدام است.

وی اظهار داشت: این اقدامات با تاخیر انجام شده است و در دوره‌ای بی‌توجهی شد و به اقتصاد ما آسیب زد و منابع نفت و گاز ما در فلرینگ هدر رفت؛ در حالی که مکانیزم توسعه پاک در دنیا وجود داشت ولی ما متاسفانه در بهترین شرایط در دولت قبل این فرصت‌ها را از دست دادیم و رتبه ما را در گازهای گلخانه‌ای افزایش یافته است.

پرچم مقابله با گرد و غبار در دست ایران است​

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: قراردادهای خوبی در این دولت برای جمع‌آوری این گازها و استفاده مناسب از آن در حال انعقاد است و باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

وی ادامه داد: سلامت مردم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در سطح ملی و ستاد و در سطح استان بوشهر نیز مطالعات انجام شده است و آماده مرحله عملیاتی است و همکاری‌های بین‌المللی خوبی داشته‌ایم.

ابتکار افزود: ایران سازمان ملل را برای مقابله با پدیده گرد و غبار به حرکت درآورده است و پرچم مقابله با گرد و غبار در دست ایران است و طرحی برای مقابله با آثار فرامرزی گرد و غبار در دست اقدام است و به زودی در مجمع عمومی مطرح می شود.

وی اضافه کرد: بحث خاصی در مورد تغییر اقلیم بسیار مهم است و در بحث دریا و سواحل هم موضوعات مهمی است. طرح‌ها در سواحل خلیج فارس باید مبتنی بر وضعیت زیستی و ارزش‌های طبیعی و ارزش اقتصادی طراحی شود و بهره‌برداری شود و به آسیب منتهی نشود.

رئیس سازمان محیط زیست افزود: حتما باید مطالعات و ارزیابی زیست‌محیطی در طرح های ساحلی و دریایی در نظر گرفته شود و اگر صدماتی وارد شده است باید روند کار اصلاح شود.

همکاری ویژه با قوه قضائیه برای مقابله با مخربان طبیعت

وی گفت: ظرفیت اجتماعی استان بوشهر بسیار بالا است و کارهای خوبی در حوزه فرهنگ و آموزش در حوزه محیط زیست استان بوشهر انجام شده است و برنامه‌هایی همچون جشنواره فیلم سبز هم اجرا خواهد شد.

ابتکار افزود:برای ۱۰۶ هزار مدرسه مشترک آئین‌نامه مشترک امضا شده که دستورالعمل خوبی است و همه فرزندان این سرزمین را درگیر مسائل زیست‌محیطی می‌کند و در استان بوشهر از این ظرفت استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: همکاری بسیار خوبی با قوه قضائیه داریم و تشکر کنیم از قضات که همکاری بسیار خوبی با ما دارند و در پرونده‌های قضایی برای رسیدگی به تخلفات و جرایم و ناامن شدن فضا برای افرادی که به محیط زیست لطفه می‌زنند تشکر می‌کنم.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: رشد ۱۳۳ درصدی بودجه مربوط به سازمان محیط زیست در سال جاری شاهد هستیم و اعتبارات ویژه‌ای برای گرد و غبار و تغییر اقلیم تخصص یافته و امیدواریم بتوانیم طرح‌های خوبی را در این حوزه‌ها در استان بوشهر اجرا کنیم و امسال بتوانیم رویکرد قوی‌تری در سال ۹۶ داشته باشیم.

[کد خبر:AJ19491]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب