اینه جم: نیاز به خون یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه سلامت است که هیچگاه نباید تامین آن متوقف شود. بنابراین هموطنان در ایام نوروز نیز اهدای خون را نجام دهند و با این اقدام خیر اکسیر حیات و مایع نجاتبخش را به بیماران نیازمند هدیه دهند.

به گزارش اینه جم؛ اهدای خون در شمار کمک‌های نوعدوستانه ای قرار دارد که جان را حیات دوباره می بخشد، درد و رنج ناشی از بیماری را می کاهد، سلامتی را به بیمار هدیه می کند و نشاط و شادی را به اطرافیان بیمار ارزانی می دارد. در دین اسلام و فرهنگ ایران همواره به ایثار و انفاق سفارش شده است و چه بهتر که این ایثار از جنس اهدای خون باشد و  خون سرخ با خود، زندگی سبز یک نیازمند را به همراه داشته باشد.

اهدای خون در ایران سال ها است، به صورت کاملا داوطلبانه انجام می شود. خون و فرآورده های خونی مورد نیاز بیماران در ایران از این طریق تامین می شود.

سالم ترین خون ها در ایران
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: جمهوری اسلامی ایران سالم ترین خون ها را دارد. وجود بیش از ۲۰ هزار بیمار تالاسمی در کشور از جمله بزرگترین دلایل سالم بودن خون ها در کشور است که از خدمات انتقال خون استفاده می کنند. در ایران برای این تعداد بیمار تالاسمی ۲۰درصد از خون های اهدایی مورد استفاده قرار می گیرد .

بشیر حاجی بیگی ادامه داد: در میان بیماران تالاسمی دریافت کننده خون هیچ موردی از HIV مشاهد نشده است و این، خود دلیل بر سلامت خون درایران است. علاوه بر دقت سازمان انتقال خون ایران در مرحله مشاوره پزشکی قبل از اهدای خون، نتیجه چهار آزمایش، سلامت خون اهدایی را تائید می‌کند.
در این آزمایش ها، علاوه بر تعیین گروه خونی، چهار آزمایش تشخیصی ویروس‌های هپاتیت بی‌ (HBV)، ایدز (HIV)، هپاتیت سی (HCV) و سیفلیس روی خون‌های اهدایی انجام می‌شود.

چه افرادی نیازمند خون و فرآورده های آن هستند؟ 
سخنگوی سازمان انتقال خون ایران در خصوص ضرورت اهدای خون گفت: خون سالم، نجات دهنده زندگی است. همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی به تزریق خون و فرآورده های خونی احتیاج پیدا می کند.
بشیر حاجی بیگی افزود: بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می شود، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی است.
وی اضافه کرد: همچنین زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون هستند.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: بسیاری از بیماران دیگر مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت کنند.
سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه دلایل نیاز برای انتقال خون متفاوت است، گفت: نیاز به خون و فرآورده های خون به صورت مداوم وجود دارد و به طور مرتب هم در حال افزایش است.
وی افزود: آنچنان که کشورهای در حال توسعه امکانات تشخیصی و درمانی خود را در مورد درمان بیماری های گوناگون، مانند انواع سرطان ها گسترش می دهند، بیشتر به تزریق خون احتیاج پیدا کرده اند و این نیاز هم به طور مستمر افزایش می یابد.
حاجی بیگی تاکید کرد: همین طور پیشرفت های فناوری در کشورهای صنعتی و پیشرفته باعث می شود، اقدامات درمانی جدید ابداع و به تبع آن نیاز به خون و فرآورده های خون بیشتر شود.

یک واحد خون جان ۳ نفر را نجات می دهد
وی تاکید کرد: با اهدای یک واحد خون می‌توان جان سه نفر را نجات داد. از یک واحد خون، گلبول خون فشرده گرفته می‌شود که در جراحی‌ها کاربرد دارد، پس از آن پلاکت گرفته می‌شود که به مصرف بیماران سرطانی می‌رسد، پلاسمای خون نیز در بیماران کبدی و سوختگی استفاده می‌شود.

حداقل سن اهدای خون ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال 

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل سن قابل قبول برای اهدای خون ۱۸ سال تمام و حداکثر سن ۶۰ سال تمام است. و برای دفعات بعدی اهدا کننده مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.
حاجی بیگی افزود: حداکثر سن برای اولین اهدای خون ۶۰ سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (با سابقه حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) حداکثر ۶۵ سال است.

هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر است
حاجی بیگی تاکید کرد: هر واحد خون اهدایی حدود ۴۵۰ میلی لیتر و معادل فقط ۱۰ درصد حجم کل خون بدن است. پلاسما و گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها، ظرف مدت چند روز به طور طبیعی توسط سیستم خون ساز بدن جایگزین می‌شوند و بدن با افزایش جذب آهن از دستگاه گوارش، آهن از دست رفته را به مرور و طی حدود یک ماه جایگزین خواهد کرد، بنابراین گلبول‌های قرمز خون حداکثر در سه تا چهار هفته در بدن بازسازی می‌شود.

اهدای خون و کرونا 
حاجی بیگی گفت: با توجه به پاندومی کرونا در جهان، شاهد این بودیم که در برخی کشورها تا حدود ۶۰ درصد اهدای خون کاهش یافت، اما در ایران این کاهش تا ۳۵ درصد رسید، اما بر اساس گزارش های سازمان انتقال خون میزان کاهش اهدای خون در حال حاضر هشت درصد است. خوشبختانه با فعال سازی شبکه ملی خون رسان در کشور هیچ دغدغه ای در استان ها برای تامین خون و فرآورده های خون نداریم و بر همین اساس هیچ استانی دچار کمبود نمی شوند.
وی اضافه کرد: بهترین جا برای ذخیره خون رگ های اهدا کنندگان است و هر زمانی که نیاز به اهدای خون بیشتر شود با دعوت و فراخوانی که از سوی سازمان انتقال خون انجامی شود اهداکنندگان برای اهدای خون اقدام می کنند و یاری کننده سازمان انتقال خون و نجات دهنده بیماران هستند.
حاجی بیگی افزود: در مراکز اهدای خون همه پروتکل های بهداشتی با حفظ فواصل اجتماعی و همچنین تکریم ارباب رجوع در این مراکز رعایت می شود و به منظور اینکه اهدا کنندگان کمتر معطل خواهند شد، و از طریق سامانه nobatdehi.ibto.ir می توانند وقت بگیرند وسپس به مراکز انتقال خون مراجعه کنند
حاجی بیگی تصریح کرد: در شرایط فعلی نیز که کشور با شیوع ویروس کرونا مواجه است سازمان انتقال خون باز هم از امن ترین و کم خطرترین اماکن نظام بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: هموطنان  نوعدوست که در همه شرایط یاری‌گر سازمان انتقال خون برای تامین خون و فرآورده‌های خون مورد نیاز بیماران نیازمند به خون هستند، توجه داشته باشند که ترس از کرونا موجب این نشود که اهدای خون را فراموش کنند، مردم توجه داشته باشند که نیاز به خون همیشگی است، بنابراین بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند و به کمک این بیماران بشتابند.
وی تاکید کرد: اهدا کنندگان خون اطمینان داشته باشند که سازمان انتقال خون بر اساس آخرین استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های انتقال خون جهانی، تمام نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت می کند و تمام مراکز انتقال و اهدای خون و تمام تجهیزات این مراکز در کشور در حال حاضر و همین طور همیشه، ضد عفونی و استریل می شوند و اهدا کنندگان با اطمینان خاطر خون اهدا کنند.

کلمات کلیدی خبر : اهدا خون
[کد خبر:AJ35356]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب