مصوبه جنجالی دولت که بدون واکنش نمایندگان استان های جنوبی از جمله استان بوشهر امروز ابلاغ شد سبب می شود که بخشی از هویت استان بوشهر در طول یک دهه آینده از بین برود.
به گزارش آینه جم به نقل از  سوک، در حالی سال گذشته رسانه ها از پیشنهاد سازمان بنادر و دریانوردی مبنی بر امحای لنج‌های سنتی چوبی و فایبرگلاس باری با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن در مدت ۵ سال و جایگزینی آن با لنج‌های فلزی خبر داده بودند، که امروز دولت رسما این پیشنهاد را در قالب یک مصوبه ابلاغ کرد.
 
این در حالی است که صنعت ساخت لنج در استان های جنوبی از جمله بوشهر به عنوان یک میراث ناملموس، ضمن ثبت جهانی در سال 2011 توسط یونسکو، اشتغال های خوبی را در برداشته که با این مصوبه در کمتر از یک دهه کاملا از بین می رود.
 
البته سازمان بنادر و کشتیرانی معتقد است که از این لنج های چوبی و فایبرگلاس می توان در گردشگری دریایی استفاده کرد اما به دلیل الزام همین سازمان به استفاده از کشتی های چوبی و فایبرگلاس با عمر کمتر از 15 سال در حوزه گردشگری دریایی، عملا امکان استفاده از لنج های با قدمت بالای 15 سال وجود ندارد بماند این که لنج های چوبی نیز بالای 40 سال عمر دارند.

انتظار می رود که نمایندگان استان های جنوبی از جمله استان بوشهر، نسبت به این مصوبه دولت، اقدامات قانونی انجام داده و مانع از اجرایی شدن این مصوبه که سبب از بین رفتن میراث ناملموس این استان ها و بیکاری تعداد فراوانی از فعالان صنعت لنج سازی می گردد، شوند.

گفتنی است ، شورای اطلاع رسانی دولت اعلام کرد که این مصوبه ابلاغ شد.

در ابلاغیه مصوبه آمده است:

هیأت وزیران به پیشنهاد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، کشور و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان‌های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای ماده (۱۸) آئین نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از (۵۰۰) تُن (لنج تجاری) و ساماندهی و نوسازی آن شناورها، مصوبه مربوط به برنامه جایگزینی شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از (۵۰۰) تُن (لنج تجاری) را ابلاغ کرد.

به موجب این مصوبه و در راستای ساماندهی شناورهای سنتی و ترغیب دارندگان شناورهای جایگزین شونده با کاربری تجاری، مزایایی شامل تخفیف سود بازرگانی برای کالای تجاری، بهره‌مندی از مزایای مندرج در آئین نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از (۵۰۰) تُن (لنج تجاری) و ساماندهی و نوسازی آن شناورها، بهره‌مندی از مزایای مربوط به نرخ فروش سوخت و… در نظر گرفته می‌شود.

نکته اساسی که در این مصوبه به چشم می خورد و به نوعی دولت در حال دور زدن فعالان صنعت لنج سازی است ،مربوط به حذف کلمه امحا است در حالی که در اصل قضیه، تغییری ایجاد نشده و همچنان طبق این مصوبه می‌بایست لنج‌های جدید جایگزین لنج‌های چوبی شوند.

از طرفی در جدولی مربوط به این ابلاغیه آمده که تنها سه سال زمان برای اجرای جایگزینی شناورهای سنتی تعیین شده و در این سه سال کاهش یارانه سوخت شناورها اجرایی خواهد شد. این جدول نیز حاکی از آن است که اگرچه در مصوبه اصلی آمده بود لنج‌های چوبی در مدت ۵ سال باید امحا شوند اما گویا در این ابلاغیه سه سال زمان برای امحا در نظر گرفته شده است.

همچنین در بخش مربوط به مزایای گردشگری نیز بدون تغییری تنها ذکر شده که تغییر کاربری شناورهای جایگزین شونده به تفریحی و گردشگری با رعایت استانداردها و دستورالعمل‌های وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی بلامانع است. دستورالعمل‌های اعلامی در این ابلاغیه باز هم همان محدودیت‌های فعالیت لنج‌های سنتی را داراست.

[کد خبر:AJ35531]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب