آینه جم : با وجود افزایش روزانه قیمت ها، کمیاب شدن کالاهای اساسی ماه رمضان با نرخ مصوب در بوشهر هم قوز بالا قوز شده است.

به گزارش آینه ؛ درحالی‌که افزایش قیمت‌ها سبد خرید مردم را کوچک کرده، برخی کالاها نیز این روزها کمیاب است و به گرانی دامن زده است. مثلا شکر از روزهای گذشته در مغازه ها نایاب شده است. درخصوص روغن خوراکی نیز هرچند از التهاب ماههای قبل کاسته شده، ولی عرضه آن در فروشگاهها همیشگی نیست و همزمان دو نوع سرخ کردنی و پخت آن یافت نمی شود.

با این حال، هفته پیش رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با بیان اینکه کالاهای پرمصرف ماه مبارک رمضان جذب شده گفت: این کالاها با نرخ مصوب در حال توزیع در سطح بازار است.

سید حسین حسینی با اعلام جذب 1700 تن روغن از کارخانه های کشور و توزیع با نرخ مصوب در بازار، افزود: «سهمیه شکر به صورت بسته‌های یک کیلویی به قیمت هر بسته 8 هزار و 800 تومان در واحدهای صنفی عرضه می‌شود، گوشت قرمز کیلویی 80 هزارتومان و برنج تایلندی و هندی به ترتیب هر کیلو 12 هزار و 500 و 18 هزار و 500 تومان قیمت گذاری شده که از طریق فروشگاه‌های منتخب، تعاونی‌های کارمندی و کارگری و بخشی نیز از طریق مراکز خیریه توزیع می‌شود تا به تنظیم بازار داخلی کمک کند.»

اما با گذشت یک هفته از این مصاحبه، بسیاری از هم استانی ها نسبت به چنین قیمت هایی در بازار اظهار بی اطلاعی می کنند و نمی دانند کالاهای پرمصرف و اساسی در کجا با چنین نرخ هایی عرضه می شود؟

برخی از پیام هایی که زیر همین خبر در سایت یا کانال تلگرامی این رسانه    منتشر شده می بینید:

  • احتمالا این قیمت های محله رییس جمهوره. اگر پیدا کردید با این قیمت برای ما هم بیارید.
  • امروز عصر خواستم گوشت بخرم، کیلویی 140 هزارتومان بود و منصرف شدم.
  • فکر کنم اشتباهی خبر پارسال رو منتشر کردند، چون با این قیمت ها کالایی در بازار بوشهر یافت نمی شود. مثلا برنج هندی کیلویی 24 هزارتومان است، اگر 18 هزارتومانی پیدا کردید به ما بگویید.
  • امروز برنج طبیعت که هندی است را از فروشگاه کورش 249 هزارتومان خریدم، یعنی کیلویی 24900.
  • کاش در این روزگار، با این خبرها نمک بر زخم مردم نپاشند. شکر اصلا در بازار نیست، اگه فروشگاهی عرضه می کند معرفی شود. مغازه هایی که قبلا به قیمت تعاونی شکر می آوردند میگن فعلا معلوم نیس کی بهمون سهمیه بدن

سازمان صمت: کمبودی احساس نمی شود!

پیگیری دریافت توضیح از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به عنوان متولی توزیع کالاهای اساسی در بازار منجر به پاسخ مکتوب روابط عمومی آن شد که البته به اسامی فروشگاههایی که کالاهای اساسی در آن عرضه می شود اشاره نگردیده است.

در این توضیح آمده: «با عنایت به رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی، برای جلوگیری از ازدحام و تشکیل صف های طولانی جلوی درب واحدهای صنفی عرضه کننده اقلام اساسی ماه رمضان (برنج، شکر و گوشت قرمز منجمد)، از این رو توزیع اقلام مذکور بین واحدهای آسیب پذیر جامعه و از طرف سازمان ها، ادارات و تشکل هایی مثل سازمان تبلیغات اسلامی، تعاونی های کارکنان دولت، فروشگاه های زنجیره ای و... صورت می پذیرد. لازم بذکر است با توجه به وفور روغن در سطح فروشگاه ها و واحدهای صنفی، کمبودی احساس نمی شود.

بازاری که تنظیم نیست

قطعا افزایش قیمت اقلام مختلف، بسیاری از مردم را در تامین کالاها و مایحتاج اساسی شان دچار مشکل کرده و خیلی ها را در این روزها منتظر کرده تا از گوشه ای به آن ها خبر برسد که کالاهای پرمصرف با نرخ ارزان تر خرید کنند.

مساله ای که بارها باعث شلوغی و تشکیل صف های طولانی برنج، گوشت و روغن در بوشهر و برخی شهرهای استان آن هم در وضعیت بحرانی کرونا باعث دامن زدن به مشکلات شده است.

به هر حال اگر مسئولان با هدف تعدیل شرایط بازار و در جهت رفاه عموم در قالب تنظیم بازار دست به توزیع کالاهایی با قیمتی پایین تر در مقاطع زمـانی خاص می زنند و در تلاش اند تا از این طریق راه حلی برای رفع مشکلات معیشتی مردم بیاندیشند، بهتر است شرایط و تمهیدات را در این خصوص در نظر گرفته و به شکلی که منجر به صف نشود و شأن مردم خدشه دار نگردد، این کالاها را در دسترس مردم قرار دهند.

 

 

خلیج فارس 

[کد خبر:AJ35546]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب