آینه جم/ خبرنگاران این رسانه در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:

  • نخست اینکه مصوبات ستاد کرونا برای اجاره ‌نشین‌ ها در استان اجرا نمی ‌شود. با وجود تعیین سقف 20 درصدی برای افزایش اجاره ها، بسیاری از صاحبخانه‌ ها یا مستأجران را جواب کرده‌ اند یا شرایط سخت تری را به آنها پیشنهاد می کنند. وام ودیعه نیز برای بوشهر تنها 25 میلیون تومان می باشد و البته نسبت به سال قبل که صرفا با سفته امکانپذیر بود، شرایط دشوارتری پیدا کرده است.
  • مسکن ملی روز به روز گرانتر می ‌شود. همزمان با نوسانات قیمت مصالح ساختمانی، وام ساخت واحدهای مسکن ملی نیز به ۲۵۰میلیون تومان افزایش یافته است. در این شرایط و با افزایش هزینه‌ های ساخت، امکان انصراف بسیاری از متقاضیان مسکن ملی افزایش یافته است.
  • تردد دانشجویان به دانشکده فنی و حرفه ای امام خامنه ای بوشهر در ابتدای جاده بوشهربه برازجان با خطرات زیادی همراه است. زیرگذری که چندسال پیش به منظور تردد به این دانشکده از سوی اداره راه وشهرسازی استان احداث شده دچار آبگرفتگی شده و از کار افتاده است. پیگیری برای نصب پل عابر پیاده نیز طی سالها بی نتیجه بوده است. برخی به کنایه می گویند تا جوان دانشجویی در این نقطه جان خود را از دست ندهد، مسئولان برای احداث پل عابر پیاده اهتمام ندارند.
  • مردم برای حفاظت از لوازم برقی خود در قطعی‌ های برق به خرید محافظ لوازم ‌برقی روی آورده‌اند. به گفته فعالان بازار لوازم الکتریکی، فروش محافظ لوازم برقی در هفته های اخیر رشد چند برابری داشته است. از شما چه پنهان نوسانات زیاد برق در برخی مناطق باعث شده تا دستگاههای محافظ هم کارساز نباشد و حتی خود این دستگاهها مختل شوند!
  • بیمه های پایه و تکمیلی در کشور زیر بار پوشش خدمات روانشناسی نمی روند. این در شرایطی می باشد که به گفته رئیس نظام روانپزشکی ۶۰ درصد مردم به خدمات روانشناسی نیاز دارند و از زمان شیوع کرونا و خانه نشینی ها، مشکلات روان جدی تر شده است.
  • ثبت و معرفی مدیر در سامانه اعلام شده از سوی سید ابراهیم رییسی آغاز شده و گویا برخی نیز با اجیر کردن افرادی که اسم و ‌‌رزومه شان در این سامانه به عنوان مدیران دولت آینده ثبت شود.، دست به تقلب زده اند.
  • بیماران خاص استان با کمیاب شدن برخی داروها مواجه شده و بعضا برای تامین داروهای شان ناگزیر شده رنج سفر به استان همجوار را به تن بخرند. از شما چه پنهان، جدا از داروهای خارجی، اخیرا برخی داروهای تولید داخل نیز برای این بیماران کمیاب شده که دلیل آن عدم تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه اش عنوان می شود.
  •  
  • اصناف از تعطیلی اخیر همزمان با موج پنجم کرونا ابراز نارضایتی کرده و می گویند: اصناف جزو گروههایی هستند که همواره در فهرست تعطیلی ‌ها قرار گرفته‌ اند، در حالی که تعطیلی های مکرر شدیدا به کسب و کارشان آسیب زده است. به گفته آنها، برای رعایت دستورالعمل ها تنها اصناف تعطیل می شوند ولی بانک ها و ادارات همچنان به کار خود ادامه می دهند. به نظر می رسد بی توجهی مسئولان به دغدغه های اصناف، می تواند زمینه نافرمانی مدنی این گروه پیرامون تعطیلی ها را در پی داشته باشد.
  • برخی کارمندان ادارات استان می گویند دورکاری سلیقه‌ ای شده و با وجود روند افزایشی کرونا و قرمز شدن 80 درصد شهرستان های بوشهر، برخی از مدیران دورکاری کارمندان خود را کامل لغو کرده‌ اند. ظاهرا در برخی مجموعه های دولتی، اضافه کار متقاضیان دورکاری حذف می شود و عملا دورکاری در مسیر لغو قرار می گیرد.
  • گفته می شود علیرضا نوری معاون اداری- مالی و ایمان چارکی معاون خدمات شهری برای تصدی سرپرستی شهرداری بوشهر در شروع به کار شورای ششم مطرح می باشند. شایان ذکر است تا زمان صدور حکم شهردار منتخب از سوی وزیر کشور، باید یکی از نیروهای شهرداری که دارای رابطه استخدام رسمی می باشد از سوی شورا به عنوان سرپرست معرفی شود.پیش تر برخی گزینه ها در این خصوص رسانه ای شده بود که جزو نیروهای قراردادی شهرداری می باشند.
  • شورای ششم شهر بوشهر برای دریافت نظرات عمومی پیرامون گزینه های شهرداری مرکز استان سردرگم می باشد. اخیرا سامانه ای به منظور معرفی گزینه های پیشنهادی شهرداری معرفی شده است، از طرفی طی روزهای اخیر برخی اسامی به عنوان اینکه بیشترین اقبال را از طریق این سامانه داشته اند در شبکه های اجتماعی منتشر شده، ولی زندی نیا سخنگوی منتخبین شورای ششم گفته: این اسامی شیطنت رسانه ای است. به نظر می رسد عدم تعیین سازوکار و شروط عمومی و تخصصی معرفی گزینه های شهرداری، از حالا شورای جدید را گرفتار حواشی تعیین شهردار کرده است.
  • در گمانه زنی های برای اعضای کابینه دولت جدید که از نیمه دوم مرداد کار خود را آغاز می کند، سهمی برای استان بوشهر دیده نمی شود.
  • جایگاهداران سوخت خواستار اصلاح حق ‌العمل خود هستند. آن‌ها معتقدند کارمزدشان ثابت مانده اما قیمت سرویس‌ های دوره ‌ای یا هزینه‌های استانداردسازی جایگاهها روز به روز افزایش می یابد. جایگاهداران می گویند: این وضعیت می تواند منجر به کاهش فعالیت یا تعطیلی برخی جایگاههای سوخت شود.
  • در حالی که پروژه های آبشیرین کن استان با مشکلات اعتباری و تجهیزاتی مواجه و به کندی پیش می رود، کام لامرد‌‌‌‌‌‌‌ی ها سال 1401 با آب خلیج فارس شیرین می شود‌‌‌‌‌‌‌. به گفته مد‌‌‌یر اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس به استان فارس، مرحله اول عملیات اجرایی  این پروژه تا پایان سال آیند‌‌‌ه تکمیل می شود‌‌‌ و آب خلیج فارس به شهرستان لامرد‌‌‌ خواهد‌‌‌ رسید‌‌‌. وی با بیان اینکه د‌‌‌‌‌‌‌الان این خط از ارتفاعات صعب العبور منطقه مرزی استان‌های فارس، بوشهر و هرمزگان می گذرد‌‌‌‌‌‌‌، اظهارد‌‌‌‌‌‌‌اشت: د‌‌‌‌‌‌‌ر نهایت با ایجاد‌‌‌‌‌‌‌ ۵ ایستگاه پمپاژ د‌‌‌‌‌‌‌ر مسیر خط لوله، آب د‌‌‌‌‌‌‌ریا تا ارتفاع بالای ۱۳۰۰ متر وارد‌‌‌‌‌‌‌ شهر لامرد‌‌‌‌‌‌‌ خواهد‌‌‌‌‌‌‌ شد‌‌‌‌‌‌‌. بهمن‌پور، نقطه برد‌‌‌‌‌‌‌اشت این خط را سواحل غربی استان هرمزگان که نزد‌‌‌‌‌‌‌یک‌ترین ساحل به فارس است، ذکر کرد‌‌‌‌‌‌‌ و اد‌‌‌‌‌‌‌امه د‌‌‌‌‌‌‌اد‌‌‌‌‌‌‌: برای این منطقه سایت آب شیرین کن نیز احد‌‌‌‌‌‌‌اث شود تا حجم برد‌‌‌‌‌‌‌اشت و شیرین سازی تا یک میلیون متر مکعب د‌‌‌‌‌‌‌ر روز برسد. ضمن اینکه خط مذکور طوری طراحی شده که د‌‌‌‌‌‌‌ر فازهای بعد‌‌‌‌‌‌‌ی با افزایش حجم آب و اد‌‌‌‌‌‌‌امه خط به شمال فارس، آب شرب و آب صنایع استان فارس را تأمین کند.
  • خبر می رسد در اولین فصل سال، درآمدهای استان بوشهر نسبت به بهار سال گذشته رشد حدود 120 درصدی را تجربه کرده است. منطبق نبودن اعتبارات استان با هزینه‌هایی که از بوشهر وارد خزانه می شود همواره مورد انتقاد بوده، از طرفی با وجود دست و پنجه نرم کردن کسب و کارها با بحران کرونا، درآمدزایی از استان نه ‌تنها کاهش نداشته بلکه میزان تحقق درآمدها بیش از متوسط کشوری هم می باشد.
  • شاخص تورم خانوار در بوشهر بالاتر از میانگین کشوری ثبت شده است. براساس گززارش مرکز آمار، از شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان ها مربوط به خرداد 1400، نرخ تورم ماهانه خانوار بوشهر 46 درصد بوده که سه واحد بیشتر از شاخص کشوری بوده است.
  • قرار است پس از سالها، زمین نیروگاه اتمی در خیابان سنگی بوشهر (یگان ویژه سابق) تعیین تکلیف شود. با توجه به اینکه زمین مذکور در طرح جامع کاربری فضای سبز پیدا کرده، بین نیروگاه اتمی و شهرداری توافق شده تا درخواست تغییر کاربری آن به مسکونی به کمیسیون ماده 5 ارائه شود. شهرداری معتقد است تعداد طبقات و واحدهای مسکونی این زمین نصف گردیده و به بلوک های 6طبقه محدود شده، ضمن اینکه یک پارکینگ طبقاتی نیز در آن برای شهر احداث خواهد شد و علاوه بر آن گذرهای 8 و 12 متری در اطراف زمین مذکور توسط نیروگاه آزادسازی و قریب 8 میلیاردتومان عوارض نصیب شهرداری خواهد شد. قرار است این لایحه و توافق طی هفته جاری در شورای شهر با حضور مدیران نیروگاه اتمی و شهرداری تعیین تکلیف شود.
  • دستور کاهش مصرف برق صنایع اگرچه به منظور تامین نیاز برق خانوار صورت گرفته، اما به عقیده کارشناسان، با کم شدن فعالیت صنایع، آثار تورمی آن بر بازار جای سوال دارد و اقتصاد را با چالش جدیدی مواجه می سازد. طبق پیش ‌بینی مسئولان، وضع فعلی برق تا اوایل مرداد ادامه دارد و تمرکز اصلی دولت در این شرایط، کاهش مصرف صنایع انرژی بر از جمله کارخانه های فولاد، سیمان و توقف فعالیت شرکت های موجود در شهرک ها در ساعات اوج مصرف می باشد.
  • انباشت کالا در بندرهای تجاری کشور به بحران مبدل شده؛ طوری که براساس آخرین آمارها، حجم کالاهای انباشت‌ شده در 11بندر تجاری از 4.5میلیون تن نیز فراتر رفته و معادل ظرفیت 210هزار کامیون است. طی سال های اخیر متشنج ‌شدن بازار ارز و الزام تجار و بازرگانان به رفع تعهد ارزی، باعث رسوب و دپوی قابل ‌توجه کالای وارداتی در گمرک و بندرهای تجاری شده که در شرایط بحرانی بازار داخلی، عجیب و شگفت‌انگیز به نظر می رسد.
  • اطلاعیه سازمان نظام مهندسی ساختمان بوشهر درباره واکسیناسیون اعضای خود و خانواده های شان با علامت سوال هایی همراه شده است. برخی معتقدند با وجود تاکید دولت مبنی بر اینکه واکسن های وارداتی توسط بخش خصوصی در اختیار وزارت بهداشت قرار می گیرد و امکان فروش در بازار ندارد، اما گویا برخی مجموعه ها امیدوارند از واردات شرکت های خصوصی بتوانند با دریافت هزینه، اعضای خود را واکسیناسیون کنند. رییس دانشگاه علوم پزشکی درخصوص اطلاعیه جدید نظام مهندسی ساختمان بوشهر و نحوه تامین این واکسن ابراز بی اطلاعی کرده است.
  • در استان بوشهر، کمتر از 2 درصد هم استانی ها هر دو دوز واکسن را کامل دریافت کرده و آمار آنها حدود 19 هزار و 700 نفر است. همچنین حدود 52 هزار نفر نیز یک دوز واکسن دریافت کرده و در انتظار تزریق مرحله دوم هستند.
  • هفته پیش مرد ۳۵ ساله ای در خیابان ساحلی عسلویه از طبقه ششم ساختمانی که در حال ساخت بود سقوط کرد و جان خود را از دست داد.
  • دست آخر اینکه خیابانی در تهران بنام "بیرمی" تنگستان نامگذاری شد. با پیشنهاد و پیگیری دوستداران محیط زیست و طبیعت «بیرمی» و مصوبه هفته پیش شورای شهر تهران، خیابان کوهپایه در منطقه ۱ تهران به نام "بِیرَمی" نامگذاری شد. حضور محمدجواد حق شناس در ریاست کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران منجر به این شد که طی سال های اخیر نام های بیشتری از استان بوشهر بر معابر پایتخت نامگداری شود که از آن جمله می توان به شهید مهدوی، منوچهر آتشی و در هفته های اخیر نیز 5 تن از مفاخر استان شامل فایز دشتی، مفتون بردخونی، فاضل جمی و سردار احمدخان تنگستانی بوده است.
  • خلیج فارس
[کد خبر:AJ36279]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب