اینه جم/ خبرنگاران این رسانه در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:

  • نخست اینکه شرکت آب منطقه‌ای، مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی پیرامون بی توجهی به حریم خورهای گناوه در مجوزهای جدید را تکذیب و اعلام کرد:  براساس آخرین استعلام که جهت اجرای طرح پرورش میگو (لارو) درمحل روستای چاهک گناوه از این شرکت بعمل آمده، به دلیل قرار گرفتن محل طرح در محدوده حریم و بسترخور، پاسخ منفی دریافت کرده  که این نظریه همچنان پابرجاست.
  • بوشهر بعد از تهران رتبه دوم را در تولید ناخالص ملی دارد. طبق گزارش جدید مرکز آمار ایران، استان تهران با 19.52 درصد بیشترین سهم در تولید ناخالص داخلی دارد و پس از آن بوشهر با 18.13 درصد قرار دارد. رتبه های بعدی از این نظیر نیز با اختلاف بیش از ده درصدی به ترتیب شامل اصفهان (7.94 درصد)، خوزستان (6.34 درصد)، فارس (5.4 درصد)، آذربایجان شرقی (4.2 درصد)، خراسان رضوی (4.1 درصد)، یزد (3.3 درصد)، کرمان (2.78 درصد)، البرز 2.65 درصد) می باشد. در شرایطی بوشهر در سفره اقتصاد کشور با فاصله کمی از پایتخت رتبه دوم را دارد که همواره برای اختصاص اعتبار برای طرح های توسعه ای مورد بی مهری بوده و حتی مشابه برخی استان هایی که مقامات با نفوذ در دولت دارند بودجه دریافت نمی کند.
  • با وجود توافقات اولیه بین شهرداری بوشهر و نیروگاه اتمی برای تعیی تکلیف زمین نیروگاه در خیابان سنگی، اما تصویب آن در شورای شهر در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. گویا شورای شهری ها اصرار دارند پس از برگشت شهردار از مرخصی، نشستی با حضور مدیر نیروگاه اتمی در صحن علنی برگزار و درخصوص برخی موارد توافق نظیر آزادسازی معابر حاشیه این زمین و افزایش سهم پارکینگ در طراحی این زمین بحث و بررسی شود. برخی نیز معتقدند این توافق مهم باید به شورای آینده سپرد که از 14 مردادماه کار خود را آغاز می کند.
  • گفته می شود اغلب اعضای شورای آینده بوشهر انگیزه ای برای تیمداری حرفه ای در عرصه فوتبال ندارند، ضمن اینکه احتمال تمدید مجوز فعالیت شهرداری برای تیمداری شاهین ضعیف است.
  • بخشی از ادبیات «غلامحسین کرمی» نماینده دشتی و تنگستان که خطاب به منتقدان عملکردش ارزیابی شده، نعجب برانگیز شده است. او در نشست خبری اخیرش که در شهر اهرم برگزار کرد، با اشاره به پیگیری هایش در عرصه نمایندگی گفته بود: «این قطار به حرکت درآمده و با سنگ پرانی چهارتا بچه خرده متوقف نمی شود.»
  • برخی از کارکنان اداری استانداری که به صورت شرکتی جذب شده اند، نسبت به عدم برخورداری از برخی مزایا مثل پرداخت نشدن اضافه کار طی دو سال اخیر گلایه مند بوده و خواستار چاره اندیشی در این زمینه می باشند.
  • برخی خبرها از بازگشت چراغ خاموش شركت‌های هرمی در شهرهای کوچک از حمله برخی نقاط استان حکایت دارد. هرچند شرکت‌ های بازاریابی شبکه‌ ای با هدف کاهش دلالی و واسطه‌ گری شکل گرفته و مجوز وزارت صمت و اماکن نیروی انتظامی را نیز دارند، ولی برخی لیدرهای آن با بهره‌ گیری از افراد جویای کار و دانشجویان نسبت به فروش اجباری اجناس و کسب درآمد اقدام می ‌کنند، ضمن اینکه فعالیت هرمی باعث شده تا زیر شبکه‌ ها به درآمدهای حداقلی اکتفا کنند و پول‌ های نجومی به جیب لیدرها سرازیر شود. اقدام لیدرهای بالادستی با بهانه‌ و عناوین «سرمایه گذاری اولیه با مبالغ از پیش تعیین شده» یا «دریافت حق عضویت»، خارج از اهداف تعیین شده برای این شرکت ها می باشد و ضرورت نظارت جدی تر بر فعالیت آنها و اطلاع رسانی به جوانان جویای کار یا درآمد بیشتر را ضروری کرده تا متضرر یا سرخورده نشوند.
  • منتخبان شورای جدید بوشهر هنوز در زمینه گزینه های شهرداری وارد مصادیق نشده اند. گویا قرار است این هفته هرکدام از منتخبین 3 گزینه پیشنهادی خود را برای شهرداری معرفی کرده تا در رای گیری داخلی به 5 نفر کاهش یافته و سپس از آنها برای مصاحبه و اعلام برنامه ها دعوت شده و رای گیری رسمی به شروع به کار شورای جدید موکول گردد.
  • با وجود تغییر رنگ کرونایی بوشهر به قرمز و مصوبه ستاد ملی مبنی بر فعالیت مشاغل ضروری گروه یک، ولی سایر اصناف نسبت به ممنوع شدن کسب و کارشان مقاومت می کنند. به گفته آنها، سوابق قبلی درباره ممنوعیت فعالیت اصناف نشان داد که این قانون فقط در مرکز شهر اجرایی می شود و سایر مناطق بوشهر فعالیت ها پابرجاست، ضمن اینکه از حمایت های وعده داده شده دولتی خبری نشده است. علاوه بر این، مغازه ها تعطیل می شود، ولی ادارات و بانک ها با ازدحام جمعیت همراه و مشغول به کار هستند و عملا فقط اصناف متضرر می شوند.
  • سازمان منطقه ویژه پارس به عنوان بزرگترین بدهکار تامین اجتماعی در استان بوشهر معرفی شد. به گفته مدیرکل تامین اجتماعی استان، این سازمان تنها در یک پرونده که منتظر تعیین تکلیف قضایی است، 130 میلیاردتومان به تامین اجتماعی بدهی دارد.
  • در توافق دولت و مجلس برای افزایش حقوق کارکنان رسمی نفت، سر کارگران پیمانکاری بی‌کلاه ماند. گفته می شود پس از اعتراضات کارکنان نفت، دولت و مجلس راهکارهایی برای اصلاح سقف افزایش حقوق کارکنان رسمی صنعت نفت پیدا کرده ‌اند و راه برای قبول مطالبه آنها باز شده؛ با این ‌وجود، مشکلات و مطالبات کارگران پیمانکاری صنعت نفت که نخستین و بیشترین اعتراضات کارگری هفته‌ های اخیر به آنها اختصاص داشته، همچنان بدون تغییر باقی مانده و برنامه ‌ای برای رسیدگی به آن اعلام نشده است. گویا دولت سقف محدودیت ‌آمیز مجلس را به حقوق پایه تقلیل داد. علاوه بر این مزایا و حکم کارگزینی را از شمول بندی که محدودیت ایجاد می کرد خارج نمود تا با این عقب‌نشینی، نظر معترضان و اعتصاب‌کنندگان نفتی جلب شود، اما برخلاف نیروهای رسمی، برای نیروهای پیمانکاری اتفاقی رخ نداد.
  • اجرای طرح مسکن ملی با مدل فعلی عملا برای اقشار متوسط نیز چاره کار نیست. اقساط 3.8 میلیونی و آورده بیش از 200 میلیونی باعث فشار سنگینی به متقاضیان آن شده و در کنار آن، کمبود مصالح نظیر سیمان در برخی ایام نیز فعالیت پیمانکاران پروژه های فعال مسکن ملی را راکد کرده است. باید دید در دولت جدید برای تامین منابع این طرح و آورده متقاضیان که اغلب از دهک های پایین جامعه اند چه راهکاری ارائه می شود؟
  • بازار مرغ در نوسانات اخیر، آبستن سودجویی برخی افراد شده است. هرچند مدتیست فروش مرغ قطعه بندی ممنوع شده، اما برخی، مرغ ها را در مغازه خود قطعه بندی می کنند و به قیمت های مختلفی می فروشند. افرادی که مرغ ها را در مغازه های خود قطعه بندی می کنند به دلیل پرداخت نکردن هزینه حدود 2 هزارتومانی بابت هرکدام، مرغ قطعه بندی را ارزان تر از فروشگاههای دیگر می فروشند و با توجه به کمبود عرضه مرغ، مشتریان را ناگزیر به خرید مرغ قطعه بندی می کند.
  • قیمت سیمان و فولاد در حال گران شدن است. گویا قطع برق تیر خلاصی به بازار نیمه ‌جان مصالح ساختمانی زده و پیش ‌بینی می ‌شود با توقف فعالیت کارخانه ‌های سیمان و فولاد که برق آن ها به مصرف خانگی می رسد، قیمت این دو کالا در بازار افزایش چشمگیری داشته باشد. هم اکنون سیمان در بازار کمیاب و قیمت هر کیسه به ۶۰ هزار تومان رسیده و چنانچه این وضعیت ادامه یابد، احتمال قیمت بالاتر هم وجود دارد.
  • روند ثبت و پرداخت خسارت وسایل برقی دچار مشکل است، حتی برخی افراد که روند اداری آن را به جان خریده و خسارت به وسایل برقی آنها ناشی از خاموشی ها تایید شده، با گذشت چند ماه خسارتی دریافت نکرده اند. گفته می شود هنوز قرارداد شرکت توانیر با بیمه مربوطهبرای این خسارت ها منعقد نشده است.
  • تکاپوها بین فعالان سیاسی استان برای تصدی مناصب دولت سیزدهم بیشتر شده است. گویا این موضوع به بحث هایی میان برخی مبدل شده که ستاد مورد فعالیت شان در ایام انتخابات را جزو ستادهای اصلی رییس جمهور منتخب و مابقی را فرعی و زیرمجموعه خود می دانند. این درحالی است که رییسی گفته: اعضای کابینه و مدیران من لزوما از ستادهای انتخاباتی ام نخواهند بود.
  • قانون حذف مالیات ارزش‌افزوده طلا برای اجرا ابهام دارد و احتمال اینکه موجب کشمکش میان زرگران و مشتریان شود وجود دارد. هنوز به درستی برای مردم و طلافروشان مشخص و تبیین نشده که مالیات ارزش‌افزوده از اصل قیمت طلا حذف شده یا نه؟ البته مسئولان مالیاتی زمان اجرای این قانون را در زمستان می دانند.
  • دست آخر اینکه برخی کارمندان ادارات استان می گویند دورکاری سلیقه‌ ای شده و با وجود روند افزایشی کرونا و قرمز شدن شهرستان بوشهر، برخی از مدیران دورکاری کارمندان خود را کامل لغو کرده‌ اند. ظاهرا در برخی مجموعه های دولتی، اضافه کار متقاضیان دورکاری حذف شده تا دورکاری متقاضی نداشته باشد.
[کد خبر:AJ36326]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب