آینه جم: نرخ های دلبخواهی و آشفته بازار اجاره مسکن در بوشهر، نفس مستأجران را بریده و بسیاری از آنها را ناچار به فروش بخشی از دارایی شان جهت ماندن در شهر یا رفتن به عالیشهر و روستاهای اطراف کرده است.

به گزارش آینه جم؛ همزمان با فصل جابجایی مستاجران، قیمت اجاره واحدمسکونی در بوشهر بی حساب و کتاب بالا رفته و مصوبه دولت مبنی بر حداکثر افزایش 20 درصدی اجاره بها نسبت به سال قبل هم روی کاغذ و بدون هیچ گونه نظارتی است.

مراجعه به مشاوران املاک و نگاهی به آگهی های اینترنتی حکایت از افزایش 3 و 4 برابری نرخ رهن و اجاره در بوشهر نسبت به سال قبل دارد، طوری که ودیعه واحد 90 متری با عمر ده سال ساخت حداقل 150 میلیون تومان است.

در شرایط نامساعد اقتصادی، افزایش اجاره ها مثل موجی سرکش چنان رو به جلو حرکت می کند که قربانیان اصلی خود یعنی اقشار ضعیف و کم برخوردار جامعه را از پا انداخته و اگر نگوییم بسیاری بی خانمان می شوند، دست کم ناچار به کوچ به محلات پایین تر، عالیشهر و روستاهای اطراف می کند.

اجاره نشینی هم آرزو می شود

قائدی که در آستانه اتمام قرارداد اجاره است، می گوید: چند سال است که مستأجر هستم و تمام تلاشم این است که بتوانم مبلغ بیشتری را برای پرداخت اجاره در سال آینده پس انداز کنم که متأسفانه با وجود تورم و گرانی بازار مسکن همین میزان مبلغ را هم نتوانسته ام تأمین کنم و در آستانه خاتمه قرارداد، سرگردان برای یافتن واحدی هر چند کوچکهستم.

وی می گوید: هر سال از روی ناچاری، واحدی که اجاره می کنم کوچکتر از قبلی است و الان هم که اجاره ها سر به فلک کشیده، توان تامین نظر مالک را ندارم که برای قرارداد جدید ودیعه را به 250 میلیون تومان رسانده و یک میلیون تومان هم روی اجاره کشیده است.

نامدارزاده هم به «خلیج فارس» می گوید: از ابتدای ازدواجم مستاجر بودم، در سال های اول واحد مسکونی 100 متری در خیابان سنگی اجاره کرده بودم، چند سال بعد که اجاره ها افزایش پیدا کرد، به صلح آباد نقل مکان کردم، اما امسال دیگر نمی توانم حتی ملکی 60 متری در این محل داشته باشم و مدتی است در به در به دنبال خانه ای مناسب می گردم اما نیست.

وی با بیان این که قبلا خانه دار شدن رویا بود، حالا برای بسیاری از اجاره نشین ها ماندن در واحد قبلی یا مشابه اش به رویا تبدیل شده، اضافه می کند: با این وضعیت، احتمالا باید راهی عالیشهر یا روستای گورکات شوم و اجاره نشینی را در فاصله 25 کیلومتری از شهر تجربه کنم؛ درحالی که کار من در مرکز شهر است و هزینه های مضاعفی برای تردد هم به من تحمیل می شود.

مصوبه دولت روی کاغذ

یکی از مشاوران املاک به «خلیج فارس» می گوید: با افزایش 30 تا 40 درصدی اجاره بهای مسکن، روزانه تعداد زیادی از مستأجران مراجعه می کنند و به دنبال واحدی متناسب با توان مالی شان هستند اما متأسفانه پس از مدتی رفت و آمد و پرس و جو، بالاخره با توجه به توان مالی شان در مناطق حاشیه ای شهر که عمدتاً نظرشان را جلب نمی کند، از سر ناچاری ساکن می شوند.

به گفته وی، راهکار بازدارنده ای برای الزام مالکان برای پایبندی به سقف 20 درصدی اجاره بها که دولت مصوب کرده وجود ندارد و در این بازار نرخ ها دلبخواهی و توافقی می باشد.

این وضعیت با وجود آسیب های اجتماعی فراوانی که به دنبال دارد، گویا برای مسئولان چندان که باید تکان دهنده و با اهمیت نیست که تقریبا بدون نظارت، روز به روز بر قیمت اجاره ها افزوده می شود. 

از طرفی، مصوبه هایی که برای ساماندهی این شرایط تعریف شود، (مثل حداکثر افزایش 20 درصدی اجاره) اجرایی نمی شود و روی کاغذ می ماند.

[کد خبر:AJ39102]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب