آینه جم : از تعداد زیادی اتاق که دورتا دور بنا ساخته شده، دیواری که جلوی درب ورودی و دروازه کشیده شده تا داخل بنا دیده نشود و سکویی که جهت نشستن و استراحت مهمان در نظر گرفته  شده، کاملا معماری ایرانی و اسلامی پیداست.

به گزارش آینه جم ، از نمونه معماری های نفیس دوره قاجار می توان عمارت دهدشتی را نام برد که در بافت قدیمی شهر بوشهر در محله کوتی بنا شده است. این عمارت به سبب تعداد طبقاتی که دارد مورد توجه ویژه قرارگرفته زیرا در زمان خودش تنها بنای چهار طبقه شهر بوشهر بود. عمارت دهدشتی متعلق به تاجری به نام غلامحسین دهدشتی بود که به دلیل نوع کالایی که تجارت میکرد روغن بود، به عمارت روغنی هم معروف شد.

اولین عمارت 4 طبقه در بوشهر

عمده مصالحی که در این عمارت به کار رفته گچ، آهک، سنگ مرجانی و در سقف از چوب ساج و صندل استفاده شده است. سبک معماری سنتی اصیل دارد؛ از تعداد زیادی اتاق که دورتا دور بنا ساخته شده، دیواری که جلوی درب ورودی و دروازه کشیده شده تا داخل بنا دیده نشود و سکویی که جهت نشستن و استراحت مهمان در نظر گرفته  شده، کاملا معماری ایرانی و اسلامی پیداست.

اسناد تجاری زیادی در عمارت دهدشتی وجود دارد که تمبرهای کشورهایی از جمله هندوستان، بریتانیا، آلمان و تمبر های دوره قاجار دارد و قدمت تعدادی از تمبر ها به ۲ قرن قبل برمی گردد؛ امروزه سازمان میراث فرهنگی آن را نگهداری می کند. یکی از چندین اتاق اصطلاحا اتاق شاه نشین است که تزیین آن ویژه انجام شده و در سقف آن آینه بکار رفته است. در قسمت دیگری از عمارت دهدشتی در سالن پذیرایی، سقفش با طرحی الهام گرفته از نقاشان اروپایی، با رنگ روغن رنگ گرفته است. در دیگر اتاق ها هم نقش های گچی و گچبری به چشم می خورد.

معماری به سبک قاجار

در حیاط عمارت حوضی بزرگ قراردارد که به زیبایی عمارت افزوده است. در زیر این حوض، آب انباری جهت نگهداری از آب آشامیدنی تعبیه شده است. درب اتاق ها و پنجره های آن از جنس چوب است که به صورت مشبک با شیشه های رنگین آذین بسته شده واز نور خورشید رنگین کمانی را به اتاق ها منتقل می کند.

[کد خبر:AJ39159]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب