آینه جم/ خبرنگاران  این رسانه  در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:

 

 نخست اینکه عمر کوتاه برخی بخشداران در استان قابل تامل است. اخیرا بخشداری شبانکاره پس از 8 ماه تغییر کرد، همچنین در بردخون شهرستان دیر نیز طی یکسال اخیر سه سرپرست بخشداری فعالیت داشته است. ظاهرا نداشتن کد استخدامی دولتی توسط برخی منصوبان دلیل کوتاه شدن یا تغییرات در بخشداری ها است که بهتر است پیش از انتصاب به این موارد دقت شود و از سایر نیروهای واجد شرایط برای پست های اینچنینی استفاده گردد.

 

 میرکاظمی رییس سازمان برنامه و بودجه پس از رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، طی بخشنامه فوری دستور حذف حق مناطق جنگی از فیش حقوقی کارمندان استان های مشمول را صادر کرد. چندی پیش هیات عمومی دیوان در رای وحدت رویه اعلام کرده بود: این فوق العاده که در قانون برنامه ششم توسعه مصوب و اجرا شده، قابل تسری به مستخدمینی نیست که پس از دوران دفاع مقدس در مناطق عملیاتی اشتغال یافته‌اند. متاسفانه استان بوشهر مدتها از مزایای این مصوبه بی بهره بود، ضمن اینکه در مصوبه مجلس به بازنشستگان مناطق عملیاتی دفاع مقدس بی توجهی شده بود.

 

 شماری از نیروهای طرح عمرانی اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر از بی توجهی به آنان در احکام جدید گلایه مند بوده و خواستار اعمال ۵۷ درصد قانون کار در احکام جدید خود هستند، درحالی که می گویند تنها ده درصد به احکام جدید آنان اضافه شده است. نیروهای قرادداد کار معین این اداره نیز به خاطر کم کردن مبلغ ۷۰۰ هزار تومان از حقوق آنان از وضعیت موجود ناراضی هستند و خواهان رسیدگی مسؤلین بالادستی شده اند.

 

 37 درصد خانوار شهری استان اجاره نشین هستند. این میانگین استانی براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 95 است، هرچند برآوردها نشان می دهد این رقم در شهر بوشهر به 48 درصد تا 51 هم می رسد.

 

 با وجود هشدارها درباره خطرات انجام هرگونه تزریق مربوط به  زیبایی در آرایشگاههای زنانه، این تخلف در بوشهر همچنان وجود دارد و انتظار می رود دانشگاه علوم پزشکی و اتحادیه صنفی، نظارت های خود را بیشتر کنند.

 

 بر اساس داده‌های بانک مرکزی درباره چک‌های مبادله‌ای استان در تیرماه، به رغم این که به دلیل قوانین جدید چک، تعداد چک ‌های برگشتی استان نسبت به تیرسال گذشته کاهش حدود 7 درصدی داشته اما متوسط هر فقره چک برگشتی در این مدت با افزایش حدود 20 میلیون تومان نسبت به دوره مشابه مواجه بوده و به حدود 50 میلیون تومان رسیده است. سهم استان بوشهر از چک‌های برگشتی تیرماه 4 درصد کل تعداد چک‌های مبادله ای کشور اعلام شده است.

 

 برخی موسسات یا شعب بانکی در بوشهر به صورت چراغ خاموش سود سپرده 20 درصدی را برای مشتریان اعمال می کنند. کف سپرده این افراد نیز یک میلیارد تومان اعلام می شود.

 

 با گذشت بیش از 5 ماه از دستور رییس جمهور درباره آزادسازی حریم سواحل، سرنوشت اجرای این مهم برای ساختمان ملی نفتکش و بخشی از اراضی پارک لیان بوشهر مشخص نشده و ابهامات افکار عمومی پیرامون آن باقی مانده است.

 

 دبیرستان سازمان انرژی هسته ای در بوشهر که اخیرا افتتاح شده، پیرامون هزینه ورودی اش ارقامی تا 50 میلیون تومان مطرح شده که از توان بسیاری از مردم عادی خارج است و عملا با این روند، به مدرسه ای غیرانتفاعی مبدل می شود که به طبقاتی شدن آموزش دامن می زند.

 

بوشهری ها برای حفظ خط تلفن ثابت خود باید ماهیانه 15 هزارتومان پرداخت کنند که این رقم برای سایر مناطق استان 10 هزارتومان است. افزایش هزینه ماهانه تلفن ثابت با امضای وزیر صنعت ابلاغ شده است. البته وضعیت تلفن ثابت در استان خصوصا شهر بوشهر رضایت بخش نیست و نسبت به عدم واگذاری خط جدید در بسیاری از مناطق و طولانی شدن تعمیرات، گلایه مندی مردمی بسیار است. 

 

 معاون استاندار و مدیرکل کار درباره آمار بیکاران بوشهر به اختلاف نظر خورده اند. درحالی که جعفری معاون توسعه منابع استانی در هفته دولت گفته بود که 100 هزار جوان بیکار در استان داریم، کشاورزی مدیرکل کار استان اخیر آمار بیکاران را 30 هزار نفر اعلام کرد و گفته که تعهد داریم امسال 30 هزار بوشهری سرکار بروند. به نظر می رسد اظهارات مدیرکل کار، براساس گزارش مرکز آمار از نرخ اشتغال استان ها است، اما معاون استاندار از آمار فرمانداری ها به چنین اظهارنظری رسیده است.

 

 چنارانی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفته: «مافیا»هایی بزرگ‌تر از فولاد مبارکه پشت انتقال آب از دریاهای جنوب به فلات مرکزی هستند. وی ادامه داد: دولت باید آگاه باشد که از همین امروز مافیاهای آب در پشت این پروژه شکل گرفته و در ظرف ۱۰ سال آینده اگر توجه جدی به این موضوع نشود مافیاهای بزرگ تر و به مراتب بدتر از فولاد مبارکه اصفهان از این پروژه نمایان خواهد شد. کسانی که در فساد فولاد مبارکه دست داشتند، نصف‌شان در پروژه خط انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان هستند.

 

 بوشهر تنها استان فاقد مرکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد است که به صورت دولتی اداره خواهد شد و امکان نگهداری و بازپروری معتادان متجاهر در آن فراهم می شود. نبود چنین مرکزی باعث شده تا روند اصلاح این دسته از معتادان در استان ناقص مانده و مراکز خصوصی هم قادر به بازپروری آنها نباشند.

 

 برگشت ساعت کار ادارات استان به قبل و فعالیت کارمندان تا 15:35 پرسش اساسی را مجددا پیش آورده که آیا ملاک چنین تصمیم گیری هایی بهره وری و کارایی ادارات است، یا صرفا تکمیل شدن ساعت موظفی کارمندان؟ بسیاری از کارمندان معتقدند عملا بعد از ساعت 14 دیگر مراجعه کننده ای ندارند و بازماندن ادارات صرفا هدر رفت منابع و فرسوده شدن کارمندان است. 

 

 یک سوم گزارش‌های مردمی درباره تخلفات مالیاتی مربوط به صنف پزشکان است. گویا این آمار باعث شده از نظر سازمان امور مالیاتی، پزشکان یکی از مظنونان به فرار مالیاتی محسوب شوند.

 

 بررسی ها نشان می دهد در آستانه شروع دور دوم سفرهای استانی، نیمی از اعتبار مصوبات ریاست جمهوری در استان به مرحله تخصیص نرسیده است.

 

 دریافت عوارض نیم درصد صادرات آب مجازی برای صادرکنندگان آبزیان دردسرآفرین شده است.  از هر کیلو هندوانه که بین 200 تا 400 لیتر آب مصرف می‌‌ کند، گمرک تنها یک ریال عوارض اخذ می ‌‌کند ولی برای صادرات هرگونه ماهی تولید شده در آب شور 2 هزار و 55 ریال و برای هر کیلو میگوی تولید شده در آب شور 3 هزار و 705 ریال عوارض اخذ می‌‌شود. برومندی، معاون وزیر جهاد کشاورزی درخصوص گلایه صادرکنندگان محصولات کشاورزی از عوارض نیم درصدی محصولات غیرآب بر گفت: این عوارض نیم‌ درصدی با مصوبه مجلس انجام شده و می‌بایست برای 7 محصول پرآب‌بر کشاورزی استفاده می‌شد اما با این حال این مصوبه شامل همه محصولات کشاورزی از جمله محصولات کم آب‌بر نیز شده است به همین دلیل در این زمینه با گمرک مذاکراتی کردیم، اما آنها خود را موظف به اجرای مصوبه می‌دانند. وی ادامه داد: قرار است در این زمینه مذاکره کنیم و اگر به نتیجه رسیدیم، حتی موضوع را در سران قوا مطرح کنیم، چرا که به‌دنبال تسهیل صادرات محصولات کشاورزی هستیم.

 

 از دانشگاه خلیج فارس بوشهر خبر می رسد برخی انتصابات مدیریتی در دانشگاه مادر استان به دلیل نداشتن شرایط احراز توسط منصوبان، چند روز بیشتر دوام نداشته و مجددا افراد قبل به مسئولیت برگشته اند. دانشگاه خلیج فارس از بهمن ماه سال گذشته به صورت سرپرستی اداره می شود.

 

 ادامه چرخه انتصاب مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر از میان نیروهای شرکت انتقال باعث گلایه مندی هایی میان کارکنان این مجموعه شده که معقتند چالش های حوزه توزیع با انتقال متفاوت است. گویا پس از آنکه سه مدیر قبلی و فعلی شرکت توزیع برق استان از حوزه انتقال هستند، شنیده شده گزینه جدید استان برای مدیریت برق بوشهر آقای یوسف کروبی نیا می باشند فعالیت پیشین وی در حوزه انتقال برق می باشد.

 

آمار تکرار پایه دانش آموزان یا همان مردودی در بوشهر از میانگین کشوری بالاتر است. براساس اعلام آموزش و پرورش، ۴.۳۸درصد دانش آموزان استان خصوصا در پایه اول ناچار به تکرار پایه می شوند، در حالی که  میانگین کشوری آن ۳.۹٠درصد است.

 

در آستانه بازگشایی مدارس در مهرماه، قطع برق برخی مدارس شهر بوشهر در دستور کار شرکت برق قرار گرفته است. 

 

 شنیده شده دست و پای یک انسان در زمین های کشاورزی شهر کلمه از توابع شهرستان دشتستان پیدا شده است. اطلاعات بیشتری از این حادثه در دست نیست و پلیس برای کشف جزییات آن در تلاش است.

 

 سرانجام بعد از گذشت ماهها از تصویب طرح شورای شهر برای تحقیق و تفحص از عملکرد باشگاه شاهین شهرداری بوشهر، اعضای این هیات شامل حیدر رفاهی، ایمان زندی و مهرزاد آسایش تعیین شدند. قرار است این هیات طی دو ماه گزارش خود را به شورا ارائه کند.

 

 اظهارات اخیر سخاوت اسدی مدیر عامل منطقه ویژه پارس مبنی بر اینکه ابتلای ساکنان عسلویه به سرطان بر اثر آلاینده‌های منطقه صحت ندارد و وضع آب‌وهوا در منطقه عسلویه خوب است، با انتقاداتی از سوی اهلی عسلویه همراه شده است. به نظر می رسد بایگانی شدن برخی گزارش های ادوار گذشته دانشگاه علوم پزشکی درباره تفاوت شرایط سلامت ساکنان جنوب استان با سایر مناطق بوشهر، باعث اظهاراتی از این دست توسط مدیرعامل منطقه ویژه پارس شده است.

 

 دست آخر اینکه؛ تکمیل ظرفیت پروازهای بوشهر به تهران و مشهد برای یک هفته تا ده روز آینده در شرایطی است که بیشترین حجم مسافرت های تابستانی بوشهری ها در همین ایام می باشد، از این رو انتظار می رود نسبت به برقراری پروازهای جدید اقدام شود./ خلیج فارس

[کد خبر:AJ39847]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب