آینه جم: مدت‌هاست که در فروشگاه‌های ته‌لنجی استان بوشهر علاوه بر کالاهای معمولی که تحت عنوان کالای همراه ملوان به‌فروش می‌رسد، انواع داروها به‌ویژه مُسَکِن‌های خارجی به‌فروش می‌رسد؛ داروهایی که اگر چه وزارت بهداشت نظارتی بر آنها ندارد اما توانسته‌اند مشتریان پروپاقرصی برای خود جذب کنند.

به گزارش آینه جم به نقل از ایسنا؛ «ریلایف، پانادول و یا ادویل؟» پاسخ صاحب فروشگاهی است که از او طلب داروی مُسَکِن می‌کنم. او می‌گوید حدود یکسالی می‌شود که این داروها را می‌آورد و معتقد است که این داروها از بهترین کارخانه‌های تولید دارو در هند و پاکستان هستند و اقلام ایرانی با آنها توان رقابت ندارند.

این فروشنده در ادامه عنوان می‌کند: همسرم سالها از قرص مُسَکِن "پاندول" استفاده می‌کرد اما پس از تحریم‌ها، این دارو را دیگر پیدا نکرد. جایگزین این دارو سالها از نمونه‌ی ایرانی استفاده کرد اما هیچکدام همچون پاندول موثر نبود، تا اینکه در یکسال اخیر این دارو را از طریق ته‌لنجی وارد می‌کنیم و حتی همسر خودم هم از آن استفاده می‌کند.

فروشنده فروشگاه ته‌لنجی عنوان می‌کند: روز به روز بر تعداد مشتریان این داروها اضافه می‌شود، اگر کیفیت پایانی داشتند و یا مشکلی ایجاد می‌کردند که نباید چنین استقبالی می‌شد.

این مُسَکِن عضو ثابت منزلمان شده است

یکی از مشتریان که برای خرید قرص "ریلایف" به این فروشگاه ته لنجی آمده بود به خبرنگار ایسنا می‌گوید: این قرص را برای میگرن و سردرد شدید استفاده می‌کنم، باورتان نمی‌شود که بعد از پنج دقیقه به‌طور کامل اثر خود را می‌گذارد و انگار نه انگار که تا قبل از آن چنان درد سنگینی را تحمل می‌کردم.

او می‌گوید: شش ماهی می‌شود که از طریق خواهر شوهرش با این قرص آشنا و از آن موقع مشتری پروپاقرص این دارو شده‌ام. به‌طوری که این قرص عضو دائم منزلمان شده و همیشه در خانه از "ریلایف" دارم تا در مواقع نیاز استفاده کنم.

این خانم با بیان اینکه "ریلایف" را نه فقط برای میگرن که حتی دندان‌درد هم استفاده می‌کند، ادامه می‌دهد: خداراشکر برای تهیه‌ این دارو هیچ مشکلی نیست گاهی از عطاری و گاهی هم از فروشگاه‌های ته‌لنجی سطح شهر تهیه می‌کنم؛ این مدت هم که داروی مُسَکِن‌ در داروخانه‌ها پیدا نمی‌شد جایگزین داروهای تجویزی دکتر به دخترم هم از همین قرص می‌دادم.

بعد از تحریم‌ها دست به دامن فروشگاه‌های ته‌لنجی شده‌ام

در همین حین یک مرد جوان  وارد فروشگاه شد و از فروشنده خواستار یک دارو شد. از او پرسیدم که دارو درخواستی‌اش چه کاربردی دارد. او گفت: این دارو را پزشک معالجم برای مشکل کلیه‌ تجویز کرده است و از آنجا که به واسطه تحریم‌ها واردات این دارو انجام نمی‌شود، برای تهیه دست به دامن این فروشگاه شده‌ام.

او می‌گوید که داروی مصرفی‌اش در سایر فروشگاه‌های ته‌لنجی سطح شهر هم به وفور پیدا می‌شود.

درست است که وجود داروی قاچاق در بازار کشور بر کسی پوشیده نیست و نمی‌توان منکر ورود داروی قاچاق به کشور شد تا جایی که خیابان ناصر خسرو در پایتخت مامن بسیاری از افراد است که یا فروشنده اقلام داروهای غیرمجازند و یا خریداران ناچار که ناتوان از تهیه دارو. اما شرایط موجود این حقیقت را نمی‌تواند کتمان نمی‌کند که سلامت مصرف کنندگان در معرض خطر جدی قرار دارد به‌ویژه برای داروهایی که در داخل توان تولید آن را داریم و ضرورتی بر به جان خریدن ریسک داروی قاچاق وجود ندارد. تنها عزم مسئولان مربوط را می‌طلبد تا درد دارو را در کشور درمان کنند.

معاون غذا و دارو بوشهر اظهار بی‌اطلاعی کرد

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هم در خصوص وجود داروی قاچاق در فروشگاه‌های ته‌لنجی و عطاری‌های سطح استان اظهار بی‌اطلاعی کامل کرد و گفت: در این خصوص نیاز است که گشت‌های مشترکی با بازرسین صمت انجام شود تا درصورت وجود این معضل برخوردهای لازم صورت بگیرد.

یحیی رضایی افرود ما همه اصناف را نمی‌توانیم با توجه به محدودیت نیرو نظارت کنیم، انتظار داریم دستگاه‌هایی که برای این اصناف مجوز صادر می‌کنند کنترل‌های لازم را انجام دهند. اگر دستگاهی دیگر کمک نکند کار سخت می‌شود.

وی بیان کرد: داروی کالای ویژه است، اینکه گفته می‌شود تنها از داروخانه خریداری شود بدان علت است که در یک مرکز علمی، و با وجود مسئول فنی مربوط به آن علم و با نظارت آن شخص عرضه صورت بگیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر اهمیت اصل بودن دارو اظهار کرد:  داروخانه‌ها از مراکز معتبر و اصلی دارو را دریافت می‌کنند. اما در سایر مراکز ممکن است داروی ادعا شده آن چیزی نباشد که گفته می‌شود و یا دُز دارو مناسب بیمار نباشد و حتی مضر باشد.

رضایی  بابیان اینکه شرایط نگهداری دارو در مراکز غیر از داروخانه‌ها استاندارد نیست، گفت: عرضه دارو، مکمل‌های دارویی و مکمل‌های غذایی تنها در داروخانه‌ها مجاز است و حتی اگر دارو قانونی و تولید داخل هم باشد عرضه غیر از داروخانه خلاف است.

[کد خبر:AJ40380]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب