• آینه جم- خبرنگاران این رسانه  در جریان پیگیری های خبری خود به زمزمه هایی برمی خورند که میهمان کردن خوانندگان به این شنیده ها خالی از لطف نیست:

????  نخست آنکه؛ آمارها نشان می دهد بوشهر همچنان پایین ترین نسبت سپرده های بانکی با تسهیلات پرداختی را در کشور دارد. براساس گزارش فروردین ماه بانک مرکزی، در کشور قریب 80 درصد سپرده ها به تسهیلات پرداختی مبدل شده، ولی این شاخص در بوشهر 55 درصد بوده است.

???? تصمیم هیات فوتبال استان برای افزایش 80 درصدی شهریه مدارس فوتبال، بسیاری از خانواده ها را برای ثبت نام یا ادامه فعالیت فرزندشان در این مدارس ناتوان کرده است. با این تصمیم، شهریه ماهیانه مدارس فوتبال از 250 هزارتومان به 400 هزارتومان رسیده است.

???? برخی متقاضیان دریافت تسهیلات از سختگیری بانک رفاه کارگران نسبت به ضامن گلایه دارند. گویا برای تسهیلات تکلیفی که مصوب دولت است، بانک های عامل به قانون که معرفی یک ضامن معتبر می باشد پایبند هستند، ولی بانک رفاه کارگران بر دریافت دو ضامن و گاهی بیشتر اصرار دارد. انتظار می رود استانداری به این تفاوت میان بانک ها ورود کند.

???? درخصوص تعیین سقف 20 درصدی اجاره بها در شهرهای غیر از پایتخت از جمله بوشهر خوش بینی وجود ندارد. این تصمیم از سال 99 تاکنون اجریی می شود و سوابق آن نشان داده نسخه ای بدون ضمانت اجرایی پیچیده شده است.

???? دریافت کارمزد از کارتخوان ‌ها برای برخی صنوف چالش زا شده است. برخی از جمع کردن یا کاهش استفاده از کارتخوان گفته اند، برخی نیز از اعمال هزینه تعیین شده به عنوان کارمزد روی اجناس خود و دریافت آن از مشتری سخن می گویند.

???? برخی ادارات استان بوشهر برای خانم های شاغل، به سفارش مانتو فرم اداری اقدام کرده و استفاده از آن در محیط اداری الزامی شده است. 

???? گفته می شود کاندیداتوری یکی از دو چهره اصولگرا یعنی ایمان عطارزاده یا احمد مرادی از حوزه انتخابیه بوشهر، گناوه و دیلم محتمل می باشد.

???? اعزام زائران بوشهری به سفر حج در قالب کاروان های مدینه بعد از نیمه دوم خرداد می باشد. سهمیه امسال استان 910 نفر است که در قالب چهار پرواز به عربستان اعزام می شوند.

???? ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی در توییتر خود از قول یونسی وزیر اطلاعات دوران اصلاحات نوشت که «بخش ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات شبکه‌ای را کشف کرده که ماموریت آن توقف هر اقدام مثبت برای رونق گردشگری ایران بوده است. هرچه می‌گذرد، این موضوع را بیشتر باور می‌کند و این شبکه‌ها استاد استفاده از ساختارها و تریبون‌های رسمی هستند.» علی یونسی، وزیر وقت اطلاعات در پاسخ به پرسش‌های سایت صدای میراث، نقل قول ضرغامی از وی را تایید و اعلام کرد: تیم ضد‌جاسوسی وزارت اطلاعات این شبکه را در جنوب ایران کشف و دستگیر کرد. یونسی از پاسخ به جزئیات فعالیت این شبکه خودداری کرده و گفته ضرغامی از ابعاد فعالیت آن مطلع است و می تواند توضیح دهد.

???? در پی تغییر 25 درصدی قیمت شیرخام، کارخانه های لبنی هم خواستار افزایش 30 درصدی نرخ محصولات خود شدند که این موضوع به کاهش بیشتر سرانه مصرف منجر خواهد شد. اکنون سرانه مصرف لبنیات در کشور کمتر از 70کیلوگرم در سال است، درحالی که این شاخص در جهان دو برابر (150 کیلوگرم) است.

???? براساس قانون بودجه سالجاری، پزشکان مکلف به عقد قرارداد با بیمه‌ های پایه درمانی هستند. پیش از این نیز اعلام شده بود دریافت حق ویزیت به صورت نقدی یا کارت به کارت مغایر قانون است، با این حال برخی پزشکان این قانون را رعایت نمی کنند.

???? یک آمار رسمی، بار دیگر عدالت آموزشی در کشور را زیرسوال برده است. طبق گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی 86 درصد رتبه های زیر 3 هزار کنکور و قبولی رشته ها و دانشگاه های برتر از سه دهک اقتصادی بالای جامعه هستند. به عبارت دیگر، به دلیل نبود «عدالت آموزشی»، رشته های دانشگاهی و به دنبال آن مشاغل خوب ویژه طبقات برخوردار جامعه شده است.

???? براساس آمار سازمان ثبت احوال کشور، بالاترین نسبت تجردقطعی برای زنان در استان‌ بوشهر ثبت شده است. همچنین تجرد در مردان هم بالاترین نسبت در استان‌های تهران، گیلان، کرمانشاه بوده است.

???? استخدام نیروی غیررسمی بدون مجوز وزیر نفت ممنوع است. مددی، معاون وزیر نفت با اعلام این مطلب گفته: هرگونه جذب در صنعت نفت تنها با تأیید وزیر نفت امکان‌پذیر خواهد بود و هیچ سازمان، شرکت و... نمی‌تواند بدون مجوز وزیر نفت جذب نیروی انسانی غیررسمی مازاد بر سقف پیمان‌های مصوب داشته باشد.

???? بخشی از یادداشت هفتگی رضایی نماینده دشتستان که در سایت وی منتشر شده، ظاهراً کنایه به استاندار بود که چند ماه پیش از اختصاص 1377 میلیارد تومان به عنوان مسئولیت های اجتماعی نفت به استان خبر داد. رضایی نوشت: «عصر به همراه مجمع نمایندگان استان به وزارت نفت رفتیم و در جلسه با وزیر در مورد مسئولیت‌های اجتماعی نفت در استان گفتگو کردیم، جلسه خوبی بود و امیدوارم که مردم در آینده نزدیک اثر آن را ببینند، ترجیح می دهم به جای برخی مدیران اجرایی که فریاد زدند که پول آوردیم اما یک هزار تومانی وارد استان نکردند فعلاً جزئیات را منتشر نکنیم و بگذاریم برای زمان اجرا.» 

???? گفته می شود پروژه گذر از ریشهر تا خواجه ها در محلات جنوبی بوشهر به دلیل فعالیت پیرامون منطقه باستانی شغاب توسط میراث فرهنگی متوقف شد. با توجه به اینکه پروژه مذکور یکی از مطالبات دیرینه جنوب شهر بوشهر می باشد، انتظار می رود ضمن حساسیت به ابعاد تاریخی، با تغییراتی توسط شهرداری اجرایی شود.

???? تغییر ساعت کار ادارات از اول خرداد به 6 تا 13 برای آنچه مدیریت مصرف برق اعلام شده، بدون توجه به همه ابعاد ماجراست. این موضوع برای برخی همسران شاغل جهت رساندن فرزند خود به مهدکودک در آن ساعت صبح دردسرآفرین است، ضمن اینکه به تغییر ساعت خواب کارمندان و ارباب رجوع منجر می شود. برخی کارشناسان با اشاره به عدم تغییر ساعت از ابتدای امسال می گویند: در واقع ساعت 6 صبح، همان 7 صبح در صورت جلو کشیدن ساعت رسمی کشور است و بدین ‌ترتیب به جای آنکه ساعت رسمی کشور را به جلو بکشند و اجازه دهند مردم از مواهب این تغییر ساعت بهره ببرند، ساعت را ثابت نگه داشته و از مردم می ‌خواهند که ساعت کاری و رفتاری خود را با نیازهای دولت جلو ببرند و یا عقب بکشند. 

???? دیوارکشی پیرامون جایگاه سوخت پرواز بوشهر انتقادات برخی شهروندان را در پی داشته که این موضوع را برخلاف اصول ایمنی در زمان بروز حادثه احتمالی می دانند. شهرداری هم دیوارکشی پیرامون جایگاه سوخت که زیرنظر مجموعه ای نظامی اداره می شود را بدون اخذ مجوز دانسته است.

???? برخی شنیده ها از احتمال رقابت "سهراب انبارکی" از بستگان کرمی نماینده فعلی دشتی و تنگستان با وی در انتخابات آتی مجلس حکایت دارد. انبارکی معاون سابق هماهنگ کننده سپاه استان است که اکنون در تهران رییس بسیج حقوقدان ها می باشد و درصورت آنکه برای ورود به انتخابات جدی باشد، باید تا 19 خرداد از سمتش استعفا کند.

???? معاون سیاسی استاندار بوشهر گفته: برنامه ای درخصوص ایجاد شهرستان جدید از جمله دلوار در دستور کار نیست. این اظهارنظر در واکنش به سوالی درباره درخواست اهالی دلوار در سفر رییس جمهوری به این بخش در مهر 1400 و قول رییسی برای بررسی موضوع بیان شده است. البته اخیراً هیات دولت با ایجاد شهرستان جازموریان در کرمان موافقت کرده که در رسانه ها به عنوان تحقق یکی از وعده های رییسی در سفر تابستان گذشته به این منطقه عنوان گردیده است.

???? با وجود تامین سوخت، صف های طولانی خودرو مقابل برخی جایگاه های شهر بوشهر طی برخی ساعات رخ می دهد. گویا این موضوع به دلیل محدودیت ‌های جدید برای نحوه سوخت‌ گیری خودروها و محدود شدن کارت های سوخت آزاد جایگاهداران می باشد.

???? رزمی نیا رییس مستعفی پارک علم و فناوری بوشهر در آئین تودیع خود و معارفه رییس جدید شرکت نکرد. این مراسم با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار و رییس دانشگاه خلیج فارس برگزار شد.

???? مطرح شدن نام "فرشاد نگین تاجی" برای در دست گرفتن سکان شهرداری گناوه به عنوان گزینه 5 عضو شورا، آن هم به فاصله چند روز از استیضاح شهردار پیشین، شگفتی شهروندان را در پی داشته است. گویا تنها شاخصه نگین تاجی کسب رای اول شورای شهر یاسوج در دوره قبل و دکترای معماری است که نمی تواند شاخصه های قوی برای انتخاب شهرداری غیربومی باشد.

???? استان بوشهر در زمینه قانون اختصاص زمین به والدین دارای سه فرزند و بیشتر از برنامه عقب است.

???? براساس طرحی از سوی وزارت کشور، 32 محله کم برخوردار و دارای محرومیت اقتصادی ساکنان آن در استان بوشهر شناسایی شده که عمدتاً در شهرهای بوشهر، برازجان و گناوه می باشند.

???? دست آخر اینکه؛ در مقایسه عملکرد کارتخوان های فروشگاهی، بوشهر تنها استان کشور بوده که تعداد تراکنش ها در فروردین 1401 نسبت به اسفند پارسال افزایش داشته است. براساس گزارش شاپرک که برای نخستین بار آمار استانی هم در آن قرار گرفته، تعداد تراکنش های بوشهر طی فروردین 2.3 درصد رشد داشته، درحالی که سایر استان ها و حتی تهران کاهشی بوده است. البته از نظر مبلغ تراکنش های فروردین 1402 به اسفند پارسال، بوشهر 8.5 درصد کاهش داشته که بعد از سیستان و بلوچستان کمترین میزان کاهش را داشته است. همچنین بیشترین سهم از کارتخوان های فروشگاهی استان بوشهر برای پرداخت الکترونیک پاسارگاد با 14 درصد، پارسیان با 13 درصد، کارت اعتباری ایران کیش 12 درصد و به پرداخت ملت  10 درصد می باشد./ خلیج فارس

[کد خبر:AJ41773]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب