به: ریاست محترم پلیس راهنمایی و رانندگی استان بوشهر
از: کارگران صنعت
موضوع: نقد و بررسی سامانه کنترل سرعت محور جم - سیراف بر اساس استانداردهای علمی و فنی
با سلام و احترام،
ضمن تقدیر از زحمات مجموعه راهور استان در راستای ارتقاء ایمنی جادهای، بدینوسیله به استحضار میرساند سامانه ثبت سرعت فعال در محور جم – سهراهی سیراف، بهرغم نیت مثبت در کنترل تصادفات، از منظر فنی، منطقی و مهندسی ترافیک، دچار ایرادات اساسی بوده و منجر به بروز نارضایتیهای گسترده در میان کاربران این محور شده است. در ادامه، دلایل و مستندات فنی این اعتراض، همراه با پیشنهادات اصلاحی ارائه میگردد:
1. محاسبه زمان 18 دقیقه برای مسافت 22 کیلومتری (یعنی سرعت متوسط حدود 73.3 km/h) در شرایطی ملاک جریمه قرار گرفته که سرعت مجاز اعلامی برای لاین راست 70 و برای لاین چپ 80 کیلومتر بر ساعت است. این یعنی اگر رانندهای دقیقاً با سرعت مجاز لاین چپ حرکت کند، مسیر را در حدود 16.5 دقیقه طی خواهد کرد، که منجر به جریمه وی خواهد شد! این تناقض فاحش با اصول منطقی سیستمهای نظارت هوشمند و ایمنی ترافیکی مغایرت دارد.
2. بر اساس ضوابط طراحی راههای برونشهری (نشریه 415 سازمان برنامه و بودجه)، ملاک طراحی سرعت مجاز، ظرفیت راه، دید راننده، کیفیت آسفالت و حجم ترافیک است. سامانهای که بهصورت زمانمحور جریمه صادر میکند، باید بهگونهای تنظیم شود که در آن احتمال جریمه شدن رانندگان قانونمدار صفر باشد.
3. با توجه به پیشرفت فناوری خودروها، ترمزهای ضدقفل (ABS)، سیستمهای پایدارکننده خودرو (ESP)، کروز کنترل هوشمند، و ایمنی غیرفعال در خودروهای امروزی، اغلب خودروها قابلیت حرکت ایمن با سرعت ثابت 80 کیلومتر در ساعت را دارند. اصرار بر پایین نگاه داشتن متوسط سرعت، آن هم در آزاد راه محور و جاده استاندارد با شانه خاکی استاندارد و دید وسیع مسیر بدون نقاط حادثهخیز، منطبق بر نگاه سنتی و غیرپویا به مدیریت ایمنی است.
4. در عصر دیجیتال و هوشمندسازی حملونقل، استانداردهای جهانی بر پایه کاهش زمان سفر، افزایش بهرهوری ناوگان، و بهینهسازی مصرف سوخت استوار است. سیاستهایی که مردم را وادار به کاهش غیرمنطقی سرعت کرده و زمان سفر را افزایش میدهند، برخلاف اهداف توسعه پایدار، کاهش گازهای گلخانهای، و ارتقای کیفیت زندگی هستند.
در حالیکه کشورهای پیشرو در حال توسعه فناوریهای حملونقل بر پایه هوش مصنوعی، خودروهای خودران، مدیریت هوشمند ترافیک شهری و بینشهری، کاهش توقفها، یکپارچهسازی سامانههای پایش از راه دور و استفاده از الگوریتمهای پیشبینیگر برای پیشگیری از حوادث هستند، اجرای شیوههایی که مبتنی بر کاهش غیرواقعی سرعت در آزادراهها باشد، نه تنها غیرهمسو با این تحولات جهانی است، بلکه نشاندهنده شکاف عمیق بین سیاستگذاری محلی و روند جهانی توسعه فناوریهای حملونقل است.

5. مطالعات و گزارشهای بینالمللی نظیر گزارش سالانه موسسه بینالمللی حملونقل ITF (2022) نشان میدهد:
افزایش زمان سفر بیش از 15% نسبت به میانگین طبیعی، موجب خستگی و بیحوصلگی راننده و در نتیجه بروز رفتارهای پرخطر ثانویه میگردد.
کنترل سرعت بیش از حد سختگیرانه تنها در صورتی اثربخش است که با نقاط حادثهخیز همخوانی داشته باشد، نه در مسیرهای استاندارد با دید کافی و سرعت مجاز منطقی.
6. از نظر روانشناسی اجتماعی، جریمه شدن رانندهای که قانون را رعایت کرده صرفاً به دلیل کم بودن مدت زمان پیمایش مسیر، باعث کاهش اعتماد عمومی به نهادهای حاکمیتی و افزایش رفتارهای واکنشی در ترافیک میشود.
پیشنهاد مشخص:
بازنگری فوری در «مبنای زمانی» سامانه ثبت تخلف مسیر جم – سیراف و جایگزینی آن با ملاک «تجاوز از سرعت مجاز لحظهای».
ارائه گزارش فنی مستند به مطالعات ادعاشده توسط راهور استان بهصورت عمومی برای شفافسازی و نقد فنی توسط کارشناسان بیطرف.
تشکیل کارگروه مشترک شامل نمایندگان راهور، راهداری، و کارشناسان فنی بخش صنعت جهت بهروزرسانی سامانههای هوشمند نظارت بر سرعت بر مبنای واقعیات میدانی.
با امید به اصلاح رویهها در راستای توسعه منطقی و علمی حملونقل جادهای، مراتب جهت بررسی و اقدام لازم ایفاد میگردد.

دیدگاهها
این کار طبق این محاسبات یعنی تحصیل مال حرام.
تحمیل این هزینه ها به مردم کار درستی نیست. این جریمه ها بایستی حذف شود.
خوراکخوان (آراساس) دیدگاههای این محتوا