در سال‌های گذشته آثار تاریخی و گنجینه‌های 2500 ساله موزه شهر عراق از سوی نیروهای داعش تخریب و ویران شد و اینک باقی مانده‌های این آثار به کمک مرمت گران و کارشناسان موزه موصل جانی دوباره می‌گیرد.

به گزارش آینه جم به نقل از خبرگزاری فرانسه، در زمان حکومت داعش در دوران خود در شهر شمالی موصل عراق، بسیاری از  آثار باستانی این کشور  تکه پاره و قطعه قطعه شد. داعشی ها از سال 2014 به مدت سه سال موصل را به یکی از مراکز اصلی حکومت خود تبدیل کردند.

"دانیل ابلد"  نیروی مرمت گر آثار باستانی که به سفارش موزه معروف لوور فرانسه از کارمندان موزه عراق حمایت می‌کند، گفت: "ما باید تکه‌های خورد و قطعه شده آثار باستانی را از هم تفکیک کرده و آنها را سرهم کنیم. این قطعات مانند پازل خورد شده‌اند. ما باید بتوانیم قطعات مشابه را که یک داستان را روایت می کند بازیابی کنیم و در کنار هم قرار دهیم".

وی افزود: "به تدریج مجموعه کامل بازسازی می‌شود".

زمانی که داعشی‌ها بر موصل حکومت کردند از چکش کوبی خود بر گنجینه‌های تاریخی  دوران قبل از اسلام فیلم گرفتند و در بهمن 2015 با افتخار، خشم خود از این آثار را منتشر کردند. آنها این آثار را نوعی بدعت می‌دانستند.

در زمان داعش  همه بناهای برجای مانده شهر تاریخی نمرود تبدیل به تلی از خرده سنگ شده است.

یک کارگر در حال جمع آوری مجدد تکه‌های آثار باستانی حاوی کتیبه های خط میخی در موزه موصل در شمال عراق / عکس: خبرگزاری فرانسه

عراق: ساخت پازل از قطعات تاریخی در موزه موصل

بزرگترین و سنگین ترین آثار به خاطر پروپاگاندای داعش نابود شدند اما قطعات کوچکتر در بازارهای سیاه در سراسر جهان فروخته شدند.

بقایای ویرانی داعش تا امروز نیز نیز باقی است.

در طبقه همکف موزه موصل سیم های فلزی به دور برخی از تکه‌های آثار باستانی پیچیده شده است.

در اتاق های دیگر سنگ هایی با اندازه مختلف پراکنده شده و برخی از حکاکی‌ها بال یا پنجه دارند. برخی از بقایای کتیبه‌های خط میخی نیز در جای جای موزه به چشم می‌خورند.

قطعات دو مجسمه گاو بالدار با سر انسان از جمله آثاری است که مجددا در موصل جمع آوری شده‌اند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

عراق: ساخت پازل از قطعات تاریخی در موزه موصل

عراق: ساخت پازل از قطعات تاریخی در موزه موصل

تیم مرمت موزه موصل تمرکز اصلی خود را بر احیا شیر بالدار شهر نمرود و 2 مجسمه "لاماسو" -گاوهای نر بالدار با سر انسان- در دوران "آشورناصیرپال دوم" در امپراتوری آشور گذاشته است.

پازل غول پیکر تاریخی

(الیف) موسسه "بین‌المللی حفاظت از میراث‌ فرهنگی در مناطق تحت درگیری"  احیا و مرمت بسیاری از این قطعات باستانی را برعهده گرفته است. قدمت بسیاری از این قطعات به هزاره اول قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

در کنار موسسه "الیف"، موزه لوور و موسسه "اسمیت سونیان" واشنگتن و همچنین صندوق جهانی بناهای تاریخی که مقر آن در نیویورک است وظیفه مرمت این ساختمان را برعهده دارد.

یک کارگر در موزه موصل از کنار قطعات آثار تاریخی می‌گذرد، این قطعات برای بازسازی و سرهم بندی تفکیک و جدا شده‌اند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

عراق: ساخت پازل از قطعات تاریخی در موزه موصل

پایه تخت پادشاهی آشور که با خط میخی پوشیده شده تقریبا ثابت به نظر می رسد.

برخی از قطعات توسط نوارهای نرم و قابل ارتجاع یا حلقه‌های فلزی کوچک به هم متصل می‌شوند.

"چوئب فراس ابراهیم" کارشناس مطالعات سومری در این باره گفت: "پایه تخت پادشاه آشور به بیش از 850  قطعه تبدیل شده است. ما دو سوم آنها را دوباره جمع آوری کردیم".

در برخی مواقع نوشته‌های قطعات یا خطوط نقش‌ها به تیم مرمت کمک می‌کند تا آنها را مانند یک پازل بزرگ کنار هم بگذارند.

"طاها یاسین" مرمتگر آثار باستانی این پروژه گفت: ما با خواندن کتیبه های روی پایه موفق به قرار دادن قطعات در سر جای خود شدیم.

نیروهای داعش در زمان حکومت 3 ساله در موصل از خود حین تخریب آثار باستانی موزه این شهر فیلم گرفتند و این آثار را بدعت در دین می‌خواندند

عراق: ساخت پازل از قطعات تاریخی در موزه موصل

یاسین افزود: پیدا کردن و سرهم کردن قطعات دیگر که صاف یا بی نوشته‌اند بسیار سخت است.

فضاهای خالی

یک سال پس از بازپس گیری موصل از سوی نیروهای عراقی در سال 2017، موزه موصل کمک فوری را برای بازگشت به دوران شکوه خود دریافت کرد.

"زید قاضی سعید الله" مدیر موزه موصل با اشاره به تاخیر ناشی از همه‌گیری کرونا گفت که امیدار است کارهای مرمت در 5 سال پایان یابد.

بازسازی گنجینه تاریخی تخریب شده در موزه موصل/ عکس: خبرگزاری فرانسه

عراق: ساخت پازل از قطعات تاریخی در موزه موصل

با این وجود بسیاری از شکاف‌ها روی آثار باقی می‌مانند و و جای بسیاری از آثار خالی خواهند ماند.

"سعدالله" گفت: بیشتر قطعات تخریب یا غارت شده اند.

عراق در چندین دهه اخیر از غارت آثار باستانی خود آسیب دیده است. این غارت پس از هجوم ائتلاف غرب به رهبری آمریکا در سال 2003 و تسلط بعدی داعش بیشتر شد.

اما دولت کنونی عراق می‌گوید بازگرداندن آثار باستانی را در اولویت قرار داده است.

"آریان توماس" مدیر بخش موزه لوور در بخش آثار باستانی خاور میانه گفت: موزه لوور 20 نفر را در کمک به تلاش های بازسازی موزه موصل به کار گرفته است.

پس از اتمام کار مرمت نمایشگاه آنلاینی برای رونمایی از این آثار سرهم بندی شده برگزار خواهد شد.

توماس گفت: "گفتیم با زمان، پول و دانش می‌توانیم حتی آسیب دیده‌ترین آثار را احیا کنیم و زمان این را ثابت میکند".

آثاری که به صورت کامل تخریب شده‌اند با‌ر دیگر شکل گرفته اند.

[کد خبر:AJ37683]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب