جدیدترین ها از استان بوشهر

ویژه ها

بی اعتمادی مردم و سرمایه هایی که آب می شود؛ مردم-تورم؛ دوگانه بی پاسخ!

    آینه جم- مهدی جعفری زاده نرخ تورم سالانه ۲۰ تا چهل و چند درصدی برابر آمار...

در حاشیه طرح سوال از وزیر نفت؛ وقت اتحاد برای مطالبات استان

    آینه جم- غلامحسین کروبی اینک که نماینده دشتستان، به پشتوانه اختیارات...

نوروز؛ قصۀ هویت‌‌بخش ایرانیان

  آینه جم ؛ امید جهانشاهی- هر ملتی قصه هایی دارد که هویت سازند و هم منبع...

استاندار بوشهر و سیاست هایی که‌ دودش به چشمان مردم جنوب‌ بوشهر می رود

      آینه جم: ابراهیم قیصری ؛ در سالی که گذشت رسانه های جنوب استان بوشهر...

احمد آل‌صفر؛ شاعر ناشناس بوشهری که وطن‌پرستی تمام‌عیار بود

بشیر علوی روزنامه سنگلاخ شنبه 2خرداد سال 1332 سال سوم در شماره مسلسل 95 اشعار بسیار...

اولین همایش محیط زیستی رویش در پارس‌ جنوبی و ذکر چند نکته‌

          آینه جم- ابراهیم قیصری/ اولین همایش محیط زیستی رویش به همت...

جامعه ایران در آستانه «درماندگی آموخته شده» ایستاده است

    آینه جم؛ سجاد بهزادی - از او می پرسم چرا سرمایه گذاری نمی کنید و یا مانند...

استخدامی شرکت‌ پتروشیمی آریاساسول و يک خبر خوش برای داوطلبان بومی

    آینه جم- ابراهیم قیصری/پتروشیمی آریاساسول روز گذشته آگهی استخدامی منتشر...

برگزاری مجمع عمومی شرکت پتروشیمی پارس در جنوب‌ بوشهر برای دومین بار و ذکر شش نکته

    آینه جم- ابراهیم قیصری- مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت پتروشیمی پارس...

استانداری بوشهر و باز هم بازی با روح و روان کارکنان ادارات استان

      آینه جم- ابراهیم قیصری/روز گذشته استانداری بوشهر اعلام‌ کرد...

پتروشیمی جم و اقدامات ارزشمند برای حمایت از آهوی جبیر

  آینه جم-ابراهیم قیصری/جبیر یکی از انواع آهوی بومی شبه‌قاره هند و ایران است...

تشييع باشکوه شهید گمنام در شهرک‌ پرديس جم و ذ‌کر چند نکته‌

  آینه جم - ابراهیم قیصری/روز گذشته مراسم تشییع و تدفین شهيد گمنام در شهرک‌...

پیاده‌ رَوی اربعین؛ اَبَر رویداد حوزۀ سفر

    آینه جم-فرنگیس محمدی* «اربعین» ابر رویداد فرهنگی،اجتماعی،سیاسی و...

جذب‌ ۲۴۰ نفر از طریق آزمون توسط پتروشيمی صدف عسلویه و ذکر چند نکته

    آینه جم؛ ابراهیم قیصری/ علی صفوی‌ مدیر عامل پتروشیمی صدف خلیج فارس گفته...

تصمیم اشتباه هیات وزیران و تعطیلی شرکت‌های متانول

    آینه جم: ابراهیم قیصری شرکت متانول کاوه دیر و چندين شرکت‌ پتروشیمی دیگر...

نکاتی پیرامون نظام نامه مسئولیت های اجتماعی صنعت نفت ( بخش اول )

    آینه جم /ابراهیم قیصری- هفته گذشته توسط جواد اوجی وزير نفت نظام نامه...

بی برقي ؛ دومين دستاورد وزارت نفت برای شهرستان جم!

     آینه جم- ابراهیم قیصری/ درحالی‌که در يک دهه گذشته، بی آبی اولين موضوع...

روزهاي خوب آریاساسول؛ از مسئولیت های اجتماعی تا رکورد تولید و فروش

    آینه جم- ابراهیم قیصری/ یکی از شرکت‌های پتروشیمی فعال و صاحب نام در کشور...

زمینه‌های انسداد توسعه در ایران

    آینه جم؛ سجاد بهزادی- سال ۱۴۰۲ آغاز شده است و توسعه پایدار همچنان برای...

مطالبه‌ گنجاندن یک تبصره در برنامه هفتم توسعه؛درصدي از درآمدهای شرکت هاي زیرمجموعه نفت به مناطق میزبان اختصاص يابد

    آینه جم/  ابراهیم قیصری ؛ یکی از سندهای بالادستی که در کشور ما براساس آن...

گزارش تصویری

(تصاویر) باغ گیاه شناسی تهران

(تصاویر) باغ گیاه شناسی تهران

  (تصاویر) باغ گیاه شناسی تهران باغ...

(تصاویر) زندگی عشایر فارس

(تصاویر) زندگی عشایر فارس

(تصاویر) زندگی عشایر فارس آینه جم-زندگی...

(تصاویر) بازار پرنده فروشان کابل

(تصاویر) بازار پرنده فروشان کابل

(تصاویر) بازار پرنده فروشان کابل آینه جم-...

000000000000000000000000000000000000000000000000000000000001268933_394.jpg

 

آینه جم؛ سروش بامداد - روز 21 سپتامبر به عنوان روز جهانی صلح نام گذاری شده و معادل آن در گاه شمار هجری خورشیدی، 30 یا 31 شهریور( به اقتضای سال کبیسه) و امسال 30 شهریور 1400 است.


  21 سپتامبر ۱۹۸۲ نوای صلح در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک نواخته شد و از آن پس ۲۱ سپتامبر هر سال از آن یاد می شود و شعاری هم بدان اختصاص می یابد و امسال بر بهبود وضعیت جهان در مقابل شیوه بیماری کرونا متمرکز است.

   هدف از این مناسبت البته در وهلۀ نخست، قدردانی از تلاش کسانی است که برای پایان دادن به درگیری‌ها و ترویج صلح کوشیده اند و روزی است برای اعلام آتش‌بس چه در زمینه‌های شخصی و چه سیاسی و به صورت نمادین از مردم سراسر جهان دعوت می‌شود دست کم تنها همین امروز تمامی خصومت‌ها را کنار بگذارند؛ چه کوچک و در سطح شخصی و خانوادگی و چه اجتماعی و سیاسی.

   تا سخن از صلح می آید طبعاً نقیض آن جنگ به ذهن متبادر می شود و شاهکارهایی چون «جنگ و صلح» را به یاد می آوریم اما مراد از صلح، تنها پایان جنگ نیست.

   چندان که صلح با خود یا دیگران، روشن کردن بارقه‌ای از امید برای رفع کدورت‌های قدیمی و نو، نشان دادن واکنش مثبت در برابر برداشته شدن گام‌های صلح‌آمیز از سوی دیگران، بخشودن یکدیگر، کمک به هم‌نوع، تلاش برای رفع اختلافات به دور از هرگونه زد و خورد حتی تشویق کودکان به این که اسباب‌بازی‌های خود را به اشتراک بگذارند و البته لذت بردن از آرامش، همه در چارچوب گرامی داشت روز صلح می گنجند.


   دربارۀ تاریخچه و پیشینۀ روز جهانی صلح می توان گفت در سال ۱۹۸۱و هم‌زمان با افتتاح مجمع عمومی سازمان ملل متحد با توافق نظر تمامی اعضای این سازمان تعیین شد. بدین ترتیب اولین روز جهانی صلح در سومین سه‌شنبه سپتامبر ۱۹۸۲ برگزار شد و این روند تا سال ۲۰۰۱ ادامه داشت و پس از آن قرار شد از سال ۲۰۰۲ به بعد روز ۲۱ سپتامبر رسماً روز جهانی صلح باشد و با تعیین این تاریخ مشخص مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد از این پس ۲۱ سپتامبر روز آتش‌بس جهانی و پرهیز از به کار بردن هر گونه خشونت خواهد بود.

   در این عبارت صلح در واقع تعریف شده است: آتش بس جهانی و پرهیز از به کار گیری هر گونه خشونت. رایج‌ترین نماد روز جهانی صلح نیز کبوتری است که شاخه‌ای از زیتون به منقار دارد. مفهومی برگرفته از ادیان ابراهیمی.

   از سال پیش که جهان درگیر کرونا شد در روز جهانی صلح به این پدیده که جان میلیون ها انسان را در جهان گرفته توجه می شود. کما این که شعار پارسال،برقراری صلح با کمک یکدیگربود تا بهانه‌ای باشد برای ترویج امید و مهربانی در دوران سخت شیوع کرونا در جوامع سراسر دنیا. امسال نیز اگرچه جهان در حال بهبود و رهایی از چنگ بیماری سهمگین کووید ۱۹ است اما تبعات کرونا دست بردار نیست و از این رو نیاز است تا بیندیشیم چگونه می‌توان جهان را به دنیایی برابر، عادلانه‌، پایدار و سالم‌ تبدیل کرد و به همین خاطر شعار امسال روز جهانی صلح این است: بهبود بهتر برای جهانی برابرتر و پایدارتر زیرا در حالی که در بعضی مناطق جهان مردم در حال دریافت دُزِ بوستر واکسن خود هستند، در ۱۰۰ کشور هنوز دُز اول هم تزریق نشده و در بعضی مناطق جهان نبود امکان دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی مناسب برای بسیاری از مبتلایان به کرونا بسیار خطرآفرین است.

   از نکات قابل توجه در بحث های روز جهانی صلح امسال جدای کرونا توجه به نفرت پراکنی و شایعه پردازی در فضای مجازی است که نشان می دهد مفهوم صلح نیاز به باز تعریف دارد و دیگر نمی توان تنها در مقابله با جنگ و خشونت یا اعلام آتش بس محدود کرد چنان که برای امسال از «مقابله با نفرت‌پراکنی‌ها و شایعه‌پراکنی‌های آنلاین و آفلاین» هم گفته شده به اضافۀ گسترش مهربانی، امید و انصاف در کنار تلاش برای بهبودی.

   هرچند صلح، کلمه ای عربی است اما به معنی امروزین و ترک مخاصمه و جنگ و معادل قرآنی آن «سلم» است و مشهورترین آیه هم آیه 61 سورۀ انفال: « و اگر به صلح گراییدند، تو نیز به آن گرای و به خدا توکل کن».

   صلح، یک مفهوم حقوقی هم دارد که همچنان به کار می رود و آن واگذاشتن حق است به دیگری یا صرف نظر کردن چندان که از صلح امام حسن علیه السلام مراد می شود و شاید راز نپرداختن به صلح در فرهنگ ما به اندازۀ بها دادن به مقاومت و جهاد تلقی تسلیم از آن باشد به گونه ای که «سازش» هم بار منفی دارد: نه سازش، نه تسلیم...

   صلح امام حسن اما با تعبیر «نرمش» توصیف می شود. اصطلاحی که در سال 92 و بر سر توافق هسته‌ای هم به صورت رسمی با صفت «قهرمانانه» رایج شد اگرچه قبل تر عنوان فرعی کتابی بود که آیت الله خامنه‌ای پیش از انقلاب به پارسی برگردانده بودند: « صلح امام حسن؛ پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ».

   با این حال به لحاظ اشارات متعدد قرآن به قتال و جهاد، این تلقی درگرفته که اسلام، جنگ را بر صلح ترجیح می دهد و به دلیل اختلافات متعدد دیگر اسلام با مسیحیت و اشتهار عیسی مسیح به پیامبر صلح، اسلام در نقطۀ مقابل قرار می گیرد.

   نکتۀ قابل توجه اما این است که در 19 جنگ پیامبر اسلام (9 غزوه و 10 سریه)، از سپاه او 151 تَن و از سپاهیان مقابل 132 نفر کشته شدند. یعنی مجموع کشته های قریب 20 جنگ، کمتر از 300 نفر است که سهم هر جنگ را تنها 15 نفر قرار می دهد. حال آن که اگر بنا بر جنگ و خشونت بود شمار کشته ها بسا بیشتر می بود.

   دور از ذهن نیست که برخی از خوانندگان این متن آن را تشریفاتی و شعاری و اقداماتی از این دست را بی حاصل بدانند و یادآور شوند چرا پس جهان همچنان در آتش جنگ و خشونت و نابرابری می سوزد؟

  بهترین پاسخ را مولانا و قرن ها قبل داده است:

   تو مگو همه به جنگ اند و زِ صلحِ من چه آید
   تو یکی نئی، هزاری، تو چراغ خود برافروز!

   هر یک از ما اگر چراغی برافروزیم، چلچراغ صلح روشن خواهد شد. چندان که در داستان عطار هم سیمرغی در کار نبود و سی مرغ بودند:

   چون نگه کردند این سی مرغ، زود
   بی شک این سی مرغ، آن سیمرغ بود

    اگر نمی توانیم برای صلح جهانی کاری کنیم و نزاع بر سر منافع قدرت و جدال اقوام و نژادها فرونشستنی نیست اما صلح با خویشتن را که می توانیم! اینجا که پای دیگری در کار نیست. پس به بهانۀ روز جهانی صلح می توان از صلح با خویشتن گفت.
شاید این تعبیر هم گنگ باشد و گفته شود صلح با خویشتن یعنی چه؟ پاسخ به این پرسش از زبان دکتر مقصود فراست خواه این است:

   - غلبه بر کلیشه و جزمیت‌های ذهنی خودمان. این که با خودمان رو راست باشیم و محدودیت های فکری خود را بپذیریم و در عین حال بدانیم دیگران نیز مانند ما دلایلی برای سخنان و اعمال خود دارند و آن گاه که غلبه کردیم و دانستیم و درک کردیم خشم‌مان هم فرو می‌نشیند.

   صلح، تنها در مقابل جنگ و به معنی آتش بس نیست. خوب دیدن است و کسی که با خود به صلح کامل رسیده به جای جست و جوی زشتی و بدی، خوبی می بیند. چندان که عیسی مسیح و حواریون از دشتی می گذشتند و جسد متلاشی اسبی را دیدند. حواریون از بوی بد آن گفتند و عیسی از دندان های زیبای اسب. صلح، همین است. رها شدن از من ذهنی و کلیشه ها و خود را به جریال سیال زندگی سپردن./عصر ایران

[کد خبر:AJ36889]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه