1625389.jpg

آینه جم:براساس تکلیف دفتر امور روستایی بوشهر، دهیاری‌ها ملزم به واریز ۱۲ درصد از مالیات ارزش افزوده و عوارض آلایندگی و تسهیلات متعلقه ناشی از میانگین مانده حساب، به‌حساب متمرکز همیاری استانداری شدند.

به گزارش آینه جم: در روزهای اخیر پیش‌نویس صورت‌جلسه‌ای از دفتر امور روستایی استانداری بوشهر به شوراهای اسلامی روستاهای استان ارسال شده است که دهیاری‌ها را ملزم به واریز ۱۲ درصد از مالیات ارزش افزوده و عوارض آلایندگی و همچنین تسهیلات متعلقه ناشی از میانگین مانده حساب به حساب متمرکز همیاری استانداری می‌کند.

بر اساس صورت‌جلسه ارسالی هدف از اجرای این طرح برنامه‌ریزی متمرکز، یک‌پارچه و فراگیر در اجرای سیاست‌های توسعه و ترویج فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی هنری، ادبی و مذهبی در روستاها و همچنین توسعه زیرساخت‌های مشترک و اختصاصی روستا است.

از دیگر اهداف مطرح شده در این نامه، توسعه، ترویج و تقویت مراسم، مسابقات، فعالیت‌ها و برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری، دینی و مذهبی و آموزش و برنامه‌ریزی در حوزه ورزش همگانی و قهرمانی، با تاکید بر ترویج و تقویت ورزش در روستاها است.

تقویت بنیه علمی و آموزشی استان و توانمندسازی علمی دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی به خصوص برای افزایش توان رقابتی استان در کنکور در قالب برنامه های جامع کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از دیگر اهداف مورد نظر اجرای این طرح است.

از دیگر اهداف این طرح، تقدیر و حمایت از دانشجویان و نیز نخبگان عرصه‌های مختلف، سرمایه‌گذاری در امور توسعه و زیرساخت‌های مشترک، حمایت از اشتغال‌زایی و صنایع دستی و گردشگری و فعالیت‌های مشابه در روستاها، طراحی، برنامه‌ریزی و نظارت فنی و مالی بر طرح‌های توسعه روستاها و سایر امور مرتبط با روستاها است.

اما ارائه این طرح و ارسال صورت جلسه با واکنش‌هایی از جانب شوراهای اسلامی برخی از روستاهای استان روبرو شد؛ آنها اجرای این طرح را خلاف قانون و مقررات می‌دانند و معتقدند بر اساس اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاری‌ها مصوب ۲۱ بهمن ماه ۱۳۸۰، اهداف و بندهای مندرج در صورت جلسه مذکور جزو وظایف ذاتی دهیاری‌ها به شمار می‌رود که تاکنون دهیاری‌ها عملکرد قابل قبولی در اجرای طرح‌ها و پشتیبانی از برنامه‌های فرهنگی، هنری، مذهبی، آموزشی و ... داشته‌اند، کمی اینکه طبق ماده ۱۴ اساسنامه، همه عوارض و درآمدهای دهیاری منحصراً به مصرف همان روستا می‌رسد.

مردم روستاهای عسلویه مخالف طرح هستند

یکی از فعالان اجتماعی شهرستان عسلویه در گفتگو با خبرنگار مهر در زمینه این طرح اظهار داشت: این طرح یعنی برداشت ۱۲ درصد، خلاف قانون و سبب تضعیف شوراهای اسلامی و دهیاری‌ها می‌شود.

یوسف صفری تصریح کرد: مردم عسلویه مخالفت قاطع خود را در زمینه این طرح اعلام داشته‌اند و از شوراهای اسلامی به عنوان وکلای خود خواسته‌اند از حقوق موکلانشان در برابر این طرح شبه‌دار که از شفافیت لازم در نحوه هزینه‌کردن برخوردار نیست، دفاع کنند و در برابر فشارهای احتمالی برخی مسئولان تسلیم نشوند.

وی افزود: شوراها در این قضیه و سایر مسائل مشابه دیگر زبان گویای مردم هستند و به‌خوبی می‌دانند موافقت با این طرح، آنها را با موکلان خود دچار تنش خواهد کرد.

این فعال اجتماعی در پایان با بیان اینکه بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری، «رعایت قانون مهم‌تر از هر مصلحت‌اندیشی است و باید مُر قانون رعایت شود» افزود: انتظار می‌رود مسئولان استان با فصل الخطاب قراردادن سخنان معظم له در اجرای این طرح غیر کارشناسی و مغایر با قانون تجدیدنظر کنند و از اجرای چنین طرح هایی که باعث تشویش اذهان عمومی و ایجاد تنش می‌کند پرهیز کنند.

اعتبارات دهیاری فقط باید در روستا هزینه شود

اظهارات چندی پیش مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در کارگاه آموزشی دهیاران، مؤید اظهارات، دیدگاه‌ها و موضع‌گیری شوراهای اسلامی و مخالفت با برداشت پول از حساب دهیاری‌ها است.

به گفته اسماعيل زيارتی نصرآبادی، مطابق قانون نباید یک ریال از پول دهیاری صرف هیچ دستگاه و نهادی خارج از شرح وظایف قانونی دهیاری شود و شوراهای اسلامی روستا به نمایندگی از مردم باید مبتنی بر نیاز روستای خود بودجه و برنامه یکساله دهیاری را تصویب کنند و بودجه و اعتبارات دهیاری صرفاً باید در چارچوب شرح وظایف قانونی دهیاری و در محدوده روستا هزینه شود.

روستاهای عسلویه از طرح مذکور متضرر می‌شوند

رئیس شورای اسلامی بخش چاه مبارک شهرستان عسلویه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان عسلویه نگاه مثبتی به طرح برداشت ۱۲ درصد از محل اعتبارات ارزش افزوده و عوارض آلایندگی دهیاری‌ها توسط استانداری ندارند و از مخالفان جدی طرح هستند.

جاسم حمدی با بیان اینکه این طرح به صلاح شهرستان عسلویه نیست گفت: در طرح استانداری که ۱۲ درصد عوارض آلایندگی‌ و ارزش افزوده در استانداری تجمیع شود قطعا روستاهای عسلویه متضرر می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: کسر یا برداشت ۱۲درصد از اعتبارات مختلف دهیاری‌ها با بودجه مصوب دهیاری و قوانین موجود در مورد هزینه کرد این اعتبارات مغایرت دارد و بدون شک مشکلات قانونی در حسابرسی برای دهیاران ایجاد می‌کند.

رئیس شورای اسلامی بخش چاه مبارک با بیان اینکه شوراهای اسلامی بخش چاه مبارک مخالف طرح هستند، گفت: از مسئولان درخواست می‌شود همگام با شوراها باشند و اجازه داده شود شوراهای اسلامی خود امورات روستا را انجام دهند.

مخالفت اکثر شوراها با این طرح

اکثر اعضای شوراهای اسلامی به‌ویژه‌ در شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر مخالف طرح هستند؛ گرچه برخی اعضای شوراهای اسلامی روستاها حاضر به مصاحبه با خبرنگار مهر بودند اما بنا به مصلحت‌ها برای روستای خود، اجازه درج نام خود در مصاحبه را نمی‌دهند و نگران تضییع حقوق مردم روستای خود در آینده هستند.

افکار عمومی مردم در شهرستان‌های جنوبی استان با نگرانی به طرح فوق می‌نگرد و فعالان اجتماعی و رسانه‌ای خواستار تجدیدنظر در زمینه طرح مذکور هستند.

شوراهای عسلویه مخالفان طرح هستند

یکی از اعضای شورای اسلامی روستاهای عسلویه در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار گلایه شدید از طرح جدید استانداری بوشهر، تصریح کرد: چرا بايد در عسلويه، حق آلايندگی که يكي از خواسته های اصلی و به حق مردم است به فراموشی سپرده شود و حتی هنوز اعتباری به حساب دهياری‌ها واريز نشده است و از آن برداشت شود؟

این عضو شورای اسلامی اظهار داشت: اکثر شوراهای اسلامی روستاهای عسلويه با اين طرح مخالفند.

وی گفت: باتوجه به اينكه اين مصوبه در فضای مجازی منتشر شده است و مردم از آن باخبر هستند، چنانچه شوراها امضا كنند اختلافات زيادی در بين مردم و شوراهای اسلامی به وجود می‌آید و حتی فضای بی‌اعتمادی مردم و مسئولان نیز افزایش می‌یابد و بايد شوراها پاسخگوی افكار عمومی باشند.

سازمان بازرسی ورود کند

رئیس شورای اسلامی بخش مرکزی جم در گفتگو با خبرنگار مهر از مخالفت خود با این طرح خبر داد و گفت: به عنوان کسی که دغدغه عمران و آبادانی روستاهای بخش مرکزی جم را دارم با کسر هر وجهی و تحت هر عنوانی از درآمد روستاها مخالفم.

ناصر حاتمی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح غیرقانونی است و لازم است بازرسی استان نیز به موضوع ورود کند.

وی اضافه کرد: اهداف اعلام شده برای این طرح در چارچوب وظایف ذاتی دهیاری‌ها است که تاکنون نیز بر اساس آن اقدام شده است و با این توصیف برداشت وجه از حساب دهیاری‌ها هیچ توجیهی ندارد.

حاتمی اظهار داشت: مسائل فرهنگی موردنظر اداره‌کل امور روستایی استانداری به صورت مشخص در بودجه سالیانه دهیاری‌ها گنجانده می‌شود و نیاز است اجرای طرح مذکور متوقف شود.

رئیس شورای اسلامی روستای بهارستان جم در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد: شورای اسلامی روستای بهارستان به طور قطع و یقین با این طرح مخالف است.

اسدالله کامران ادامه داد: اعتراض خود را به صورت نامه‌هایی تدوین کرده‌ایم و به فرمانداری و استانداری ارسال خواهیم کرد .

وی ادامه داد: به دلیل شفاف نبودن و سود آور نبودن طرح برای روستای بهارستان به شدت مخالف هستیم .

شوراهای اسلامی روستاهای استان از طرح استقبال کردند

علی‌رغم تلاش‌هایی که برای گرفتن پاسخ از مسئولان داشتیم، موفق به گرفتن مصاحبه نشدیم و یکی از مسئولان که در این زمینه صحبت کرد نیز از خبرنگار ما خواست که نامی از او برده نشود و نام وی نزد خبرگزاری مهر محفوظ است.

یکی از مسئولان استانداری بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: هدف از طرح برداشت ۱۲ درصد از دهیاری‌ها کمک به روستاها و برنامه‌ریزی جامع و تفصیلی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، هنری و ورزشی روستاها است.

وی گفت: اهداف طرح برای شوراهای اسلامی روستاهای استان بوشهر تشریح شده است و غیر از شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان‌های عسلویه، کنگان و جم، بقیه شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان های استان، صورت جلسه را تایید و امضا کردند.

این مسئول بیان کرد: اگر شوراهای اسلامی اهداف طرح را مطالعه کنند قطعا موافق طرح خواهند بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که آیا این طرح بر شوراهای اسلامی تحمیل شده است، افزود: این چنین نیست؛ اکثر اعضای شوراهای اسلامی روستاها از طرح استقبال کردند.

با اینهمه طبق شنیده‌های خبرنگار مهر که برخی از آنها در این گزارش آمد دهیاری‌های برخی از شهرستان‌های استان به ویژه در جنوب استان از حق آلایندگی برخوردار می‌شوند و این طرح می‌تواند به ضرر آنها باشد و به همین دلیل این طرح را امضا نمی‌کنند و این مسئله می‌تواند چالش جدی استان در روزهای آتی باشد.

خبرنگار: ابراهیم قیصری

[کد خبر:AJ10732]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+3 # ر ض ا 1394-09-22 10:34
جناب آقای ............ یک لیستی از توزیع اعتبارات و دستگاهها از بدو مدیرکلی ایشان بر مدیرکلی روستایی ارائه دهند تا برهمگان ثابت شود چقدر به فکر توسعه و آبادانی جنوب اینان بوده اند. جدیدا هم با این مصوبه استبدادی چشم طمع به درآمدهای جنوب اینان دارند. ضمن اینکه قضیه خریدتحمیلی کامیون و مینی بوس که بافشار ایشان و دست راستش آقای .......... صورت پذیرفت به عنوان ل....... در کارنامه ایشان تا ابد باقی می ماند.
باتوجه به اینکه سود این کار متوجه دهیاری شهرستانهای مرکزی و شمالی استان می گردد طبیعی است که آنها با این طرح موافقت کنند.
درضمن به ایشان یادآور می شویم اگر فرصت کردند نیم نگاهی در نهج البلاغه به توصیه های حضرت علی (ع )به فرمانداران واستانداران داشته باسند.
××××
درج کامنت به معنای رد یا تایید آینه جم نمی باشد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # سید 1394-09-22 13:29
خیالتون راحت باشه این طرح به عملیاتی نمیشه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # محسن ذوالفقاری 1394-09-22 14:26
یکی از وظایف اصلی شوراها حمایت و دفاع از حقوق شهروندان است،اکنون زمان آنست که جواب اعتماد مردم به سپردن آینده شهر را با ایستادن تمام قد در برابر این خواسته نا صحیح و ظالمانه را بدهند که اگر اینچنین نشود مهر کم کاری و بی تدبیری بر پیشانی آنان حک خواهد شد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # استاد دانشگاه 1394-09-22 14:27
سلام
این طرح تصویب می شود و تقریبا فضای متعادلی از لحاظ بودجه فراهم خواهد کرد.خوش بین باشید
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
-1 # ریز 1394-09-23 09:48
بنده به عنوان شورا موافق این طرح هستم .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # شورا 1394-09-23 09:57
تو اشتباه و بی... می کنی
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # شورای روستا 1394-09-24 16:35
باسلام
شوراهای محترم همه محکم واستوار جلوی اعمال زور وبی قانونی بایستید . اگر آقای استاندار واقعاً دغدغه مسائل فرهنگی واجتماعی دارند چرا در کمیته برنامه ریزی استان وبودجه شهرستانها مخصوصاً شهرستان جم مسائل فرهنگی را فراموش کرده اند؟ چرا فرهنگ در موقع تقسیم بودجه و موقع برنامه ریزی جایگاهی ندارد؟آقای استاندار بزرگوار وآقای عالی نژاد مدیرکل محترم امور روستایی ، اگر شما راست میگویید که دلسوز دین وفرهنگ ومسائل اجتماعی هستید اگر همت دارید یک دوازده درصدی به بودجه روستاها اضافه کنیدتا در کنار مسائل عمرانی روستای خود به مسائل فرهنگی وآموزشی واخلاقی هم بپردازند . البته شوراها ودهیاران با بضاعت مالی ناچیزی که دارند همیشه با همکاری وهمراهی مردم برنامه های فرهنگی را پشتیبانی واجرا مینمایند. اگر شما اجازه استفاده دوازده درصدی درآمد دهیاری روستا در امور فرهنگی را بدهید قطعاً شوراها ودهیاران همگام وهمدل با نهادهای فرهنگی روستای خود کارهای بزرگی را خواهند کرد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب