IMG-20eeee160602-WA0001.jpg

آینه جم: کتاب سفرنامه و دیوان اشعار شیخ حسین صافی دره بانی به تصحیح دکتر حسین سلیمی و دکتر ناصر جابری اردکانی توسط انتشارات حوزه هنری بوشهر در سیصد و ده صفحه و در تیراژ هزار و پانصد نسخه منتشر شد.

به گزارش آینه جم: در چکیده کتاب آمده : پویایی فرهنگ، مدیون تلاش مستمر محققان و اندیشمندان در کشف مواریث ادبی، علمی وفلسفی است.یکی از مبرم ترین و ضروری ترین مسایل فرهنگی جامعه ما در وضعیت تاریخی کنونی، کار پر ارج، دقیق، حساس و ظریف تصحیح، تحشیه و تنقیح متون کلاسیک ادبی، عرفانی و فلسفی است. ارزش و اهمیت تصحیح متون ادبی بازمانده از گذشتگان که در قالب نظم و نثر سروده و نگاشته شده است، امری است است روشن و مطلبی است غیر قابل انکار و شناخت جایگاه شایسته و ارزشمند تصحیح و پرداختن به این مهم می تواند در غنی سازی و پیشرفت ادبیات و زبان فارسی مؤثر باشد. در حقیقت؛ ادبیات فارسی زنحیره ای است متشکل از حلقه های بی شماری از شاعران و نویسندگانی که تمام عمر و زندگانی خویش را در مسبر تعالی و ترقی فرهنگ و ادب این مرز و بوم صرف کرده و برای پاسداری از این زبان که مهمترین رکن فرهنگ قومی و پایه اصالت فکر و بینش ماست، از مال و جان خویش مایه گذاشته اند.

بازیابی و تصحیح هریک از این متون به متزله اتصال حلقه ای جدید است به حلقه های بی شمار زنحیره ادبیات فارسی، ادبیاتی غنی، پربار و وسیع در گستره جهانی که بنیادی ترین راه پویایی و تکامل آن، پژوهش و تصحیح متون و آثار بزرگان گذشته آن است. و وظیفه ماست که این میراث گرانبهای بازمانده از گذشتگان را ارج نهیم و در راه احیای آثار آنها که می تواند در تکمیل این فرهنگ وتمدن عظیم مؤثر آید، بکوشیم. شیخ حسین صافی دره بانی، نویسنده و شاعر برجسته روزگار قاجار، در دوره خویش هرچند در محیط و محدوده ای کوچک-استان بوشهر- از شهرت و محبوبیتی شگرف برخورداربوده و در زمینه های مختلف علمی، ادبی و مذهبی آثار متعددی را به از خویش به یادگار نهاده است. وی هر چند در روزگارقاجار میزیسته است ، تحولات ادبی زمانه بر شعر و نثراو اثر چندانی نگذاشته و بیرون از متن جریان های ادبی، به شیوه شاعران و نویسندگان دوره بازگشت گذاشته و پاجای پای شاعران و نویسندگان گذشته ادبی ایران نهاده است.

از صافی آثار متعددی به نثر و نظم به صورت نسخه خطی باقی مانده که ارزش و اهمیت ادبی فراوان دارند. این جانب در راستای شناساندن این چهره مطرح ادبی استان منطقه جم وریز دبوان اشعار گ سفرنامه این شاعر ونویسنده بزرگ که می تواند از مفاخر علمی و ادبی منطفه و استان به شمار آید را با همکاری دوست و همکار خود جنابدآقای دکتر ناصر جابری اردکانی از اعضای محترم هیأت علمی دانشگاه خلیج فارس تصحیح نموده و با همکاری حوزه هنری بوشهر چاپ نموده ابم که امبدواریم مورد توجه و عنایت اهالی فضل و ادب قرار گیرد.

http://s7.picofile.com/file/8254077242/IMG_20160602_WA0001.jpg

http://s6.picofile.com/file/8254077200/IMG_20160602_WA0002.jpg

[کد خبر:AJ15993]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # رضا حیدری 1395-03-14 00:07
احسنت کتاب ارزشمندیه انشالله از این کارا بیشتر انجام بشه فقط قیمتش یه کم گرونه
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # احمدی 1395-03-14 00:09
من کتاب سفرنامه و اشعار شیخ حسین مطالعه کردم
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # محمد مهدی 1395-03-14 21:03
جناب شیخ از مفاخر ادبی منطقه بوده اند واز نوادر معلمان قرآن در دوران خودش بوده که در زمینه تدریس قرآن زحمات زیادی در منطقه ی جم و ریز کشیده اند. روحشان شاد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # فریادجم 1395-03-15 08:01
بسیار جالب است
همه باید برای شناخت مفاخر شهرستان تلاش گنند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب