00000000002121230.jpg

آینه جم: سکینه الماسی در گفتگو با خبرنگاران عنوان کرد: توان واحدهای HSE پارس جنوبی متناسب با تهديدات موجود نيست

به گزارش آینه جم: نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در گفتگو با خبرنگاران گفت: به احتمال زياد، خطاي انساني در حادثه آتش سوزي در پتروشيمي مبين دخيل بوده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید خود از پتروشیمی مبین در گفتگویی افزود: در پی‌ بروز حادثه آتش سوزي در پتروشيمي مبين و به دنبال آن آلايندگي هاي گسترده آن، ضمن تماس با مسئولين مربوطه، به نمايندگي از کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي در منطقه حضور يافته و از نزديک به بررسي حادثه و پيامدهاي آن پرداخته شد.

وی افزود: درباره چرايي بروز حادثه آتش سوزي بايد منتظر تکميل بررسي ها بود اما به احتمال زياد، خطاي انساني در آن دخيل بوده است.
دبیر کميته گاز و پتروشيمي کميسيون انرژي با اشاره به اینکه اين حادثه مي‌توانست ابعاد بزرگتر و خطرناک‌تري را در پي داشته باشد، خاطرنشان کرد: از همان لحظات ابتدایی کمیته بحران تشکیل جلسه داده و ارتباط موثری نیز با مسئولین محلی و نماینده مردم در مجلس برقرار نمود. با تلاش و همت نيروهای امدادی از اتفاقات ناگواری که احتمال وقوع آن می رفت، جلوگيري شده و آتش سوزي مهار شد.

سکینه الماسی با اشاره به اینکه پتروشيمي مبين به عنوان بزرگترين طرح يوتيليتي کشور وظيفه سرويس‌دهي به ساير پتروشيمي ها را بر عهده دارد، گفت: این پتروشیمی از نظر اقتصادي داراي صرفه بوده و در کاهش قيمت تمام شده انرژي مصرفي پتروشيمي ها موثر است، اما با این وضعیت، آن ها را در مقابل حوادث اينچنيني آسيب پذير مي‌کند.
نماينده مردم دير، کنگان، جم و عسلويه افزود: به زعم کارشناسان اين حادثه مي‌توانست پيامدهاي بسيار بدتري داشته و ابعاد گسترده‌تري داشته باشد، که با ياري خدا و تلاش نيروهاي امدادي و آتش نشاني مديريت شد، اما هيچ تضميني وجود ندارد که در موارد مشابه، خسارات احتمالي در همين اندازه باشد.

عضو کميسيون انرژي مجلس شورای اسلامی گفت: به اين منظور علاوه بر بالا بردن شاخص هاي ايمني به منظور جلوگيري از تکرار اين حادثه و به دليل ماهيت کار باید هر لحظه آماده مقابله با بحران بود.

الماسی افزود: در مورد پتروشيمي مبين به دليل نقش پشتيباني اين شرکت، مي‌بايست راه‌هاي جايگزيني نيز تعريف شود که اگر به هر دليلي اين پتروشيمي از مدار خارج شد، ساير پتروشيمي‌هاي مستقر در اين منطقه با تهديدي روبرو نشوند.

سکینه الماسی با اشاره به اینکه می‌بایست در پتروشيمي مبين نیز برای شرايط اضطراري چاره اي انديشده شود، خاطرنشان کرد: براي مثال سوالي که وجود دارد اين است که با بروز آتش سوزي در ايستگاه تقليل فشار و قطع جريان گاز، آيا استفاده از سوخت جايگزین پيش بيني نشده است؟ و در صورتي که اين امکان وجود داشته است، چرا از آن استفاده نشده است؟

عضو فراکسيون محيط زيست مجلس با اشاره به اینکه اگر اين پيش بيني ها لحاظ شده بود، و آمادگي کافي وجود داشت، اينگونه شاهد آسيب به محيط زيست و آلايندگي‌هاي زيان بار نبوديم، افزود: نحوه مقابله با بحران در اين منطقه بسيار حساس است، و قبلاً نيز به وزير محترم نفت و مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي ايران تاکيد کرده ام که توان واحدهاي ايمني و HSE منطقه به هيچ عنوان متناسب با تهديدات موجود نيست.

نماينده مردم دير، کنگان، جم و عسلويه با تأکید بر اینکه آتش‌نشاني‌هاي منطقه به شدت نيازمند افزايش نيرو، افزايش تجهيزات و آموزش هاي پيوسته هستند، خاطرنشان کرد: در غير اينصورت در صورت بروز حوادث احتمالي بايد منتظر عواقب جبران ناپذيري بود.

دبير کميته گاز و پتروشيمي کميسيون انرژي مجلس شورای اسلامی گفت: در زمان بروز حوادث، مسئولين بايد مردم را در جريان قرار داده و اطلاع رساني صحيحي از روند مديريت حادثه صورت گيرد. عضو فراکسيون محيط زيست مجلس افزود: مردم با اضطراب به آلايندگي هاي گسترده نگاه کرده و اطلاعات درستي نيز به آنان نمي رسيد، از این رو از سوي اقشار مختلف مردم تماس هايي برقرار مي شد و برداشتم این بود که مردم احساس تنهايي مي کنند و مديران را در کنار خود نمي بينند و به اين دليل در منطقه حضور يافتم تا به اطمينان خاطر مردم کمک کنم.

 نماينده مردم دير، کنگان، جم و عسلويه با اشاره به اینکه گزارش نهايي اين حادثه در کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي ارائه خواهد شد، گفت: باید به طور جد پيگيري شود که علاوه بر ارتقاء شاخص هاي ايمني و پيشگيري از بروز حوادث، توان واحدهاي امدادي در منطقه پارس جنوبی افزايش يابد.
سکینه الماسی افزود: وزارت نفت مکلف است به رعایت هرچه بيشتر استانداردهاي زيست محيطي در پارس جنوبی و دیگر مناطق عملیاتی تلاش دو چندانی نماید.

منبع: پیام عسلویه

[کد خبر:AJ18170]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب