000000000000000880000635981258460020007.jpg

 

آینه جم ؛ محمدعلی عبدالشیخی 

مسئولیت اجتماعی و یا به تعریفی دیگر ( corporate social responsibility ) از اهم مباحثی می باشد که طی چندین سال اخیر در ادبیات سازمانی بخشی از موسسات و شرکت های دولتی و خصوصی جایگاهی نسبتا مناسب به خود یافته است .
به نوعی دیگر csr را می توان از وظایف پنهان شرکت و سازمان های مستقر در یک منطقه در قبال ذی نفعان و علی الخصوص مردمانی بومی که به اشکال متفاوت به مماثلت آلودگی های زیست محیطی ، تداخلات فرهنگی ، گرانی ، ترافیک و ... شاهد و نمایانگر تضییع حقوق این میزبانان هستیم را معرفی داشت .

با نگاهی متفاوت به این مورد می توان مزایای این نوع از خدمت رسانی را دو وجهه بیان داشت ، به این منوال که در کنار منتفع شدن میزبان از پیاده سازی فعالیت های اجتماعی ، شرکت های مذکور نیز از جهاتی به مانند افزایش اعتماد سهامداران ، تمایز تصویر و برند شرکت نزد مشتریان و جامعه ، رضایت کارکنان ، حمایت جامعه و ... بدون نصیب نخواهد بود.

امروزه و در عصر حال برای شناخت پیشگامان مبحث csr انگشت اشاره غالبا به سمت و سوی شرکت های نفتی و گازی قرار دارد ، این موضوع را به این سبب چنین تلقی دارند که اثرات منفی فعالیت های نفتی به وضوح قابل مشاهده می باشد و از طرفی دیگر میزبانان و بومیان جوامع فوق اعتراض هایی ، البته محقانه را نسبت به اهمال و مساهله را در این موضوع روا داشته اند که با مروری سطحی بر اخبار عمومی مناطق دارای انرژی های مذکور ، به راحتی قابل پذیرش خواهد بود .

در این یاداشت به اختصار قصد به پرداخت میزان فعالیت های اجتماعی و البته قابل تامل و ستودنی صورت پذیرفته به واسطه یکی از شرکت های پتروشیمیایی واقع در منطقه ویژه انرژی و اقتصادی پارس جنوبی واقع در استان بوشهر را در ادامه در پیش رو خواهیم داشت .

در این وادی ، میزان نارضایتی و ناخرسندی بومیان استان بوشهر از شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت در محدوده های نفتی و گازی استان ، به لحاظ هستی یک چرایی بی پایان در عدم رعایت حق اشتغال بومیان ، بی توجهی به مسائل زیست محیطی و ... سری به درازا و کلافی سر در گم را تا به امروز به دنباله خود داشته است .

با در نظر داشتن موارد فوق و با وجود دارایی در تصورات ذهنی قبلی مبنی بر تعاملات ناقص شرکت‌های مذکور با محیط پیرامونی خویش ، بنا به دلایلی با فرصت به حضوری چند روزه در مجتمع پتروشیمیایی پردیس ، واقعیتاتی قابل تقدیر و ستایش را که تا به امروز مسکوت مانده بود را حداقل برای خویشتن عیان و بارز ساخت .
شرکت پتروشیمی پردیس عسلویه با بهره برداری از دو فاز و پیشرفت 96 درصدی در فاز سوم با مساحت کلی 64.5 هکتار در لوای تولید اوره و آمونیاک و با مدیریت یکی از متخصصان خوشنام وزارت نفت ، مهندس بهمن زمانی ، عنوان یکی از بزرگترین شرکت های تولیدی محصولات فوق را در عرصه صنعت پتروشیمی در جهان را به نام خود و صنعت ایران سند زده است .

حدود و ورود مجتمع پردیس به مبحث csr ، محدوده وسیعی از فعالیت ها را به خود پوشش داشته است ، به همانند مشارکت در کاهش فقر با تکریم و در کنار آن کمک های نقدی هر ماهه به چند صد خانوار از ایتام استان و احداث چندین واحد مسکونی با همکاری کمیته امداد برای مددجویان تحت پوشش نهاد فوق و ... را در بر می گیرد.
در حوزه حمایت از آموزش و پرورش نیز احداث چندین مدرسه در استان بوشهر را با نظارت اداره کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان به مانند مدرسه شهید درج شنبه و ... را در صدر اهداف و برنامه‌های خیرخواهانه خود دنبال داشته است که آخرین مورد آن نیز به کلنگ زنی و شروع عملیات اجرایی مدرسه شش کلاسه سهمو شمالی در شهرستان عسلویه با زیر بنایی به مساحت 700 متر مربع و اعتبار پیش بینی شده بالغ بر 12 میلیارد ریال مرتبط می شود .
مجتمع در توسعه فعالیت های ورزشی و تفریحی در راستای تحقق اهداف خود در اهتمام به مبحث فعالیت های اجتماعی ، نیز غافل نبوده است و با ایجاد چندین زمین ورزشی ، علی الخصوص در شهرستان های جنوبی استان بوشهر بخشی از خواست مردمان بومی را محقق و برآورده ساخته است .

اما فارغ از حضور موثر مجتمع و تلاش های بی وقفه مدیریت عامل در فعالیت های اجتماعی آن چه را که در بدو حضور می توان آن را نظاره داشت ، در کنار آماده سازی بستر برای اشتغال پایدار جمعی چند هزارنفری ، حضور انبوه نیروهای بومی استان بوشهر در فازهای های سه گانه این شرکت عظیم است ، امری که به شدت تا به امروز در اکثریت شرکت‌های نفتی و گازی مستقر در استان بوشهر نادیده نگاشته شده است و ارجح تر از این مبحث ، اعتماد و نگرش مثبت مدیریت ارشد شرکت به جوانان تحصیلکرده استان و تصدی پست های کلیدی مجتمع توسط نیروهای بومی و متخصص منطقه می باشد .

ضمنا در یادداشت پیش رو مجال به پرداخت شرح تمامی جزئیات فعالیت های اجتماعی صورت پذیرفته شده بزرگترین واحد تولید اوره و آمونیاک خاورمیانه در قالب حمایت از پروژه های زیر بنایی استان و اقداماتی نظیر حمایت های مادی و معنوی از موسسات فرهنگی و علمی ، توسعه بهداشت ، گسترش فضای سبز و ... فراهم نمی باشد و تنهاسعی شد خلاصه و تیتر وار مباحثی کلی قلم شود .

صحبت پایانی :

در کنار قدردانی و سپاس ویژه از مجتمع پردیس به لحاظ پایبندی به قانون ، عدل و ارزش دهی برای میزبان مورد ظلم واقع شده خویش ، می بایست سعی در ایجاد فضایی مناسب و عقلانی و فزونی حس مطالبه گری به جهات بهره جویی کامل در تمامی جوانب از وجود و استقرار شرکت های بی شمار نفتی و گازی در استان بوشهر را در قبال مردم و محیط پیرامونی آن را در اولویت کاری نمایندگان و مدیریت ارشد دولت در استان بوشهر داشته باشیم .

محمدعلی عبدالشیخی _ کارشناس صنایع پالایش پتروشیمی گاز

[کد خبر:AJ19679]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب