00000000000000000000000000000067082212420151207082525475.JPG

آينه جم : افت قیمت گوجه فرنگی خارج فصل در بوشهر، هفته پیش منجر به حضور هیاتی از کمیسیون کشاورزی مجلس در شهرستان های درگیر با این موضوع شد و در آغاز هفته کاری هم پیگیری هایی با دولت جهت تمهیداتی به سود کشاورزان صورت گرفت.

به گزارش « آينه جم»؛ مدیرکل جهادکشاورزی استان این وضعیت را ناشی از هوای مناسب و زود رسیدن گوجه استان همزمان با استان های همجوار دانسته و البته از کاهش 10 درصدی سطح زیرکشت محصول خبر داده، اما استاندار معتقد است این وضعیت ناشی از بی توجهی به محدودیت های سطح زیرکشت بوده که کشاورزان را گرفتار کرد.

اواسط هفته جاری هم نماینده دشتستان در مجلس و عضو کمیسیون کشاورزی از توافقاتی برای خرید گوجه فرنگی درجه 2 و 3 و انتقال آن به دو کارخانه رب استان خبر داد و البته گفته بود که قیمت موردنظر دولت برای خرید حمایتی گوجه درجه یک هم احتمالا روی 500 تومان پیش بینی شده است.

در همین حال، عصر پنج شنبه رییس سازمان جهادکشاورزی استان از آغاز خرید حمایتی بخشی از محصول گوجه فرنگی استان از روز جمعه 3 دیماه خبر داد.

براساس خبر اعلام شده از سوی روابط عمومی این سازمان، منوچهری افزود: خرید حمایتی گوجه غیردرجه یک و غیر میدانی به ازای هرکیلو 330 تومان است و گوجه کاران به ادارات و نمایندگی ها جهادکشاورزی مراجعه کنند.

وی درباره گوجه فرنگی درجه 1 هم اظهار داشت: فعلا خرید حمایتی این گوجه قطعی نشده، بلکه پیش بینی می شود در بازار به قیمت بهتری دست می یابد، خصوصا با خرید حمایتی گوجه های غیر میدانی که منجر به سبک شدن محصول در مزارع خواهد شد.

گوجه خارج فصل بوشهر که از آذر تا فروردین ماه برداشت می شود، به گفته کشاورزان هزینه تمان شده هر کیلوگرم آن  500 تومان است، درحالی که طی هفته های اخیر به حدود 200 تومان در مزارع رسیده که عملا توجیه اقتصادی برای برداشت آن نیست.

باید دید برنامه ریزی برای خرید حمایتی بخشی از محصول گوجه استان چقدر می تواند برای کاهش مشکلات امسال موثر باشد؛ هرچند وضعیت کشاورزی استان نیازمند خانه تکانی اساسی است تا داستان هرساله مشکل قیمت و اضافه تولید در محصولات کشاورزی استان تکرار نشود؛ موضوعی که با برنامه ریزی مدون، نظارت دقیق و هم افزایی دستگاههای مرتبط امکانپذیر است./خليج فارس

[کد خبر:AJ19755]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب