2696955.jpg

آینه جم: استفاده بی‌رویه از منابع آب و کاهش میزان بارندگی در شهرستان جم سبب شده تا بهشت استان بوشهر عنوان یکی از خشک‌ترین مناطق کشور را به خود اختصاص دهد.

به گزارش آینه جم: علی‌اکبر قیصری: از گذشته تاکنون شهرستان جم در مقایسه با دیگر نقاط استان سرسبزتر و جزو مناطق پرآب استان بوشهر محسوب می‌شده اما در سال‌های اخیر با کاهش میزان بارندگی و برداشت بی‌رویه از منابع آب با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب موردنیاز مواجه شده است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان جم و قرار گرفتن روی کمربند بیابانی کره زمین، این منطقه جزو مناطق خشک کشور محسوب می‌شود و مصرف بیش‌از اندازه منابع زیر زمینی و کاهش چشمگیر آب این ذخایر، زنگ هشداری است بر اینکه شهرستان جم با بحرانی جدی به نام بحران آب روبرو است.

کم آبی این شهرستان به دلایلی از جمله خشکسالی‌های مداوم شدت بیشتری یافته و این در حالی است که مهمترین علت آنها، سوء مدیریت است.

در این میان برداشت بی‌رویه از منابع آب های زیرزمینی توسط پالایشگاه فجر و تامین آب فضای سبز ایجاد شده در شهرک های بزرگ مسکونی نفت خود نقش عمده ای در کم آبی شهرستان ایفا کرده است.

همچنین آبیاری باغات و مزارع با روش های سنتی، مصرف بی رویه آب توسط سنگ شکن های بخش ریز و فرسودگی شبکه آب از عوامل دیگری است که سبب شده وضعیت منابع آب شهرستان جم از شرایط بحرانی فراتر رود.

گفتنی است شرکت های زیر مجموعه وزارت نفت بیش از ۴۰حلقه چاه عمیق آب در منطقه حفر کرده‌اند و در حال بهره برداری آب از این چاه‌ها هستند.

طبق گزارش کارشناسان، در آینده نه چندان دور شهرستان جم با معضل جدی کم آبی روبرو خواهد شد که نه تنها سبب کنارگذاشتن کشاورزی در زمین های شهرستان خواهد شد بلکه نتایج زیان باری چون مهاجرت گسترده ی مردم جم به استان های دیگر را در پی خواهد داشت.

احداث سد و توسعه آبخیزداری

فرماندار جم در گفت‌وگو با خبرنگار آینه جم بیان داشت: مصرف بی رویه آب در کشاورزی و آبیاری مزارع و عدم بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری، خشکسالی جم را تشدید و تامین آب شهرها و روستاها را با مشکلاتی مواجه کرده است.

محمد حسینی با بیان اینکه ترویج فرهنگ صرفه جویی در آب از ضروریات است افزود: با مکانیزه کردن کشاورزی و استفاده از تجهیزات جدید در الگوی کشت و جایگزینی گونه‌های کم‌آب‌بر در فضای سبز شهرستان می‌تواند تا حدودی در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

 این مقام مسئول تصریح کرد: پروژه شیرین سازی و انتقال آب از دریا به جم در دستور کار وزارت خانه های نفت و نیرو قرار گرفته که با پیشرفت قابل توجه در بخش هایی از پروژه، در آینده نه چندان دور به شبکه آب شهری وصل خواهد شد.

نماینده عالی دولت درشهرستان جم ابراز امیدواری کرد: طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کنار احداث سد باغان می‌تواند در حل بحران آب شهرستان نقش عمده داشته باشد که باید به صورت جدی پیگیری و اجرا شود.

وضعیت آب جم نگران کننده است

نایب رئیس شورای اسلامی جم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آینه جم وضعیت آب شهرستان جم را نگران کننده توصیف کرد و گفت: وضعیت خشکسالی مشکلات زیادی را در حوزه آب شرب در جم ایجاد کرده است. 

علی پریشان خاطر نشان کرد: شرکت‌های نفتی عامل کاهش منابع و بحران آب در شهرستان جم هستند که محدود کردن این شرکت‌ها در برداشت بی‌رویه آب از سفره‌ها و منابع زیر زمینی آب این شهرستان ضروری است.

آب جم یک «فوق بحران» است

وی افزود: امروز موضوع آب جم یک «فوق بحران» است که اگر فکر اساسی نکنیم در صنعت، کشاورزی، شبکه خانگی، دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

نایب رئیس شورای اسلامی جم تصریح کرد: آنچه  مشخص است اینکه منابع آب شهرستان دیگر ظرفیت برداشت بیشتر را ندارند و ادامه این روند طی چند سال آینده، دشت‌های جم و ریز را به طور کامل خشک خواهد کرد.

پریشان با بیان اینکه انتقال طرح آبرسانی سیراف به جم و دیگر طرح ها نوشدارو بعد از مرگ سهراب است تاکید کرد: چگونه و با چه هزینه ای سفره‌های آب زیر زمینی که در اثر برداشت‌های بی‌رویه شرکت‌های نفتی در طول ۳۵ سال از بین رفته ترمیم و باز سازی خواهد شد.

وی با طرح این سوال که آیا اختصاص سالیانه مبلغی ناچیز جهت اجرای طرح آبرسانی، آبخیزداری و سد باغان می تواند پاسخگوی نیازها و معضلات حوزه آب باشد بیان داشت ؛ بازسازی دوباره سفره های آب زیر زمینی امری محال است.

مسئولان برنامه‌ای برای مدیریت آب ندارند

فعال اجتماعی فرهنگی شهر جم در گفت‌وگو با خبرنگار آینه جم اظهار داشت: متأسفانه روند تولید محصولات جالیزی که نیاز به مصرف بالای آب دارند از قبیل گوجه و هنداونه برخلاف آمارهای ساختگی در طی سال‌های گذشته رو به افزایش بوده است و مسئولین شهرستان برنامه ای به منظور مدیریت آن و سوق تولید به سمت کشت های کم آب بر آنگونه که باید نداشته‌اند.

حسین دستار افزود: افزایش سرانه مصرف خانگی آب بدلیل روند تصاعدی افزایش جمعیت و عدم پیش بینی تأمین آب از منابع جایگزین باعث تشدید بحران آب منطقه شده است.

وی خاطر نشان کرد: نبود دیدگاه بازیافت منابع آبی به منظور مصارف درجه دو و سه مانند تصفیه خانه های فاضلاب و... با وجود قابلیت های بالا خود به نوعی عامل به وجود آورنده بحران بوده است.

وی تصریح کرد: مسئولین سیاسی و اجرایی شهرستان در سال‌های دورتر به جای تمرکز بر انتقال منابع آبی که شهرستان‌هایی چون لامرد بر آن تمرکز داشته و این خطوط از مرز شهرستان عبور می کرده‌اند به داشتن آب شیرین می بالیدند امروز به دنبال راه اندازی آب شیرین کن در دریا  است.

وی افزود: که این مسائل خود جای بررسی دارد؛ اینکه آب حاصل برای چه مصارفی استفاده خواهد شد. چه نوع تکنولوژی در ساخت این واحدها استفاده شده و تا چه حد می تواند آلودگی های صنعتی موجود در آبهای ساحلی ما که عموما گروه فلزات سنگین است را کمینه کند و ده‌ها پرسش بی پاسخ دیگر مواردی است که باید صادقانه با مردم در میان گذاشته شود.

جیره‌بندی آب در جم

رئیس شورای اسلامی جم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آینه جم اظهار داشت: هم اکنون به دلیل بحران آب قسمت های از شهرستان جم با جیره بندی آب در تمام سال مواجه اند که حتی در فصل تابستان فقط یک یا دو ساعت از نعمت آب بهرمندند.

عبدالحسین اکسیر با بیان اینکه تسریع در اجرای سد باغان ضروری است افزود: حوزه آبریز سد باغان، ۷۵۰ کیلومتر مربع مساحت و سالانه ۲۴ میلیون متر مکعب سیلاب دارد که با توجه به حضور صنعت نفت در منطقه، نیاز است با تعامل، گام‌های مهمی در راستای اجرایی شدن این امر برداشته شود.

وی افزود: آب زیادی برای فضای سبز ایجاد شده شهرک های مسکونی نفت مصرف می شود که لازم به مدیریت صحیحی دارد.

اکسیر ابراز امیدواری کرد: با اجرای طرح آبخیزداری در شهرستان جم، شاهد بهبود وضعیت آب این شهرستان در سریع ترین زمان ممکن باشیم.

اگر از طرف مسئولان محلی و مدیران نفت وگاز برنامه ریزی صحیح و کارآمدی برای کاهش میزان مصرف یا مصرف بهینه منابع آب شهرستان صورت نگیرد بدون شک روند بحران آب روز به روز گسترده‌تر و تبعات آن دامن گیر مردم جم خواهد شد.

[کد خبر:AJ25651]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب