00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000157638245.jpg

 

  آینه جم:  حامد عرب زاده: بوشهر از استان‌های جنوبی ایران و هفدهمین استان بزرگ کشور به لحاظ مساحت است که در حاشیه خلیج فارس قرار دارد.

این استان دارای ۱۰ شهرستان، ۲۷ بخش، ۲۹ دهستان، ۴۰ شهر، و حدود ۹۱۰ آبادی است. همچنین این استان دارای ۱۵ جزیره و شبه‌جزیره است. استان بوشهر از دو بخش جلگه‌ای و کوهستانی تشکیل شده که دارای پوشش گیاهی ضعیفی است.

آب و هوای این استان گرم و خشک است اما در نوار ساحلی به دلیل مجاورت با خلیج فارس، گرم و مرطوب است و به دلیل بالا رفتن رطوبت موجود در هوا، پدیده «شرجی» از ویژگی‌های آب و هوایی این استان است.

این استان با مساحتی حدود ۲۷ هزار و ۶۵۳ کیلومتر مربّع، جمعیّتی برابر یک میلیون و ۱۶۳ هزار و ۴۰۰ نفر دارد. استان بوشهر با خلیج فارس بیش از ۷۰۷ کیلومتر مرز دریایی دارد.

لزوم نگاه ویژه به استان بوشهر

محمد افراسیابی از فعالان اجتماعی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: احترام به انتخاب مردم، در تصمیم انتصاب آگاهانه نمود خواهد داشت. بهره مندی از تجارب گذشته در استان بوشهر که بعضاً نیز به مثابه عبرت عیان است، نگاه ویژه به این استان و حضور یک استاندار بومی مقتدر فراسیاسی و امنیتی با اختیارات ویژه را بیش از پیش الزامی کرده است.

وی افزود: در دولت گذشته عدم بهره مندی از اختیارات ویژه و خلأ موجود در استقلال تصمیم استاندار حتی در جزئی‌ترین مسائل، سبب نارضایتی عامه مردم شده و بدتر از آن ناامیدی را به مردم استان بوشهر تزریق کرده است که انتخاب استاندار مدبر و توانمند با بهره مندی از قدرت اختیار مناسب برای بهره گیری از ظرفیت‌های ویژه این استان در راستای منافع عمومی می‌تواند در بازیابی امید نقش ویژه و کلیدی داشته باشد.

این فعال حوزه اجتماعی تصریح کرد: این باور که استان بوشهر به عنوان پایتخت انرژی کشور مطرح است و مضافاً خارگ را به لقب قابل تأمل قلب اقتصاد ایران در خود دارد اما کمترین سهم را از توزیع عدالت، تقسیمات امکانات و اعتبارات در دولت گذشته داشته است، در گذشت زمان سبب تضعیف جایگاه دولت و استاندار در اذهان عمومی شده است که امید است این موضوع ویژه به صورت خاص و ویژه نیز مورد توجه قرار گیرد و برای این استان زرخیز کشور نگاه امنیتی و سیاسی نسبت به این استان و انتصاب استاندار تعدیل شده و رویکرد جبران عقب ماندگی‌ها و توسعه محوری با استانی ویژه و استانداری با اختیارات ویژه در پیش گرفته شود.

بوشهر استانداری قوی می‌خواهد

افراسیابی خاطرنشان کرد: آشنایی و اشراف کامل به جغرافیای منطقه و توانایی بهره مندی از منابع در جهت منافع عمومی مردم استان بوشهر نیز تکه پازل گمشده‌ای است که سال‌ها است اهالی این دیار در ارشدترین جایگاه مدیریتی استان جست‌وجو می‌کنند.

در گذشته برخی از انتصاب‌ها بیش از اینکه بر اساس شایسته سالاری و بومی گزینه صورت بگیرد، در فضای سیاست زده صورت پذیرفته است و به واقع با گذشت زمان سبب چشم پوشی از ظرفیت‌های بی بدیل و بطالت منابع سرشار و بی نظیر این استان شدن است.

مصداق آن را در جزیره خارگ می‌توان به عینه مشاهده کرد که علی رغم اینکه بزرگترین پایانه صادراتی نفت کشور و از منابع عظیم گازی بهره مند است اما به دلیل تصمیمات ناصحیح مدیریتی و ناتوانی در تدوین استراتژی توسعه محور مردمان این دیار از امکانات اولیه معیشتی و رفاهی بی بهره مانده‌اند و چشم امید به دولت جدید و مدیران استانی دارند.

واقعیت این است که مردم بوشهر از مدیرانی که به جای میدان عمل در پشت تریبون‌ها فعال هستند خسته شده‌اند و بیش از همیشه روحیه جهادی، انقلابی و خدمتگزاری را جست‌وجو می‌کنند.

وی یادآور شد: سلسله‌ای از اقدامات و تصمیمات در دوره‌های پیشین، استان بوشهر را بیش از پیش از چشم انداز توسعه دور کرده است، حال آنکه می‌توان با بازنگری نسبت به گذشته، با تبیین رویه‌ای نو که برخاسته از روحیه خدمتگزاری است، اولین گام را تبیین استان بوشهر به استانی ویژه و با انتصاب استانداری بومی، مدبر و مقتدر که آشنا و دردکشیده این استان است با بهره گیری وی از اختیاراتی ویژه به صورت جدی و محکم برداشت.

استان بوشهر به حق خود نرسیده است/ لزوم ارتقا به استانداری ویژه

وجود توأمان میدان‌های بزرگ نفتی و گازی در استان بوشهر (خشکی و دریا) باعث شده که استان بوشهر در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد.

طبق برآوردها میزان ذخیره نهایی میادین نفتی استان حدود ۵۵ میلیارد بشکه برآورد شده که نزدیک ۴۰ درصد از مجموع ذخایر نفت کشور است. بالغ بر ۶۰ درصد از ذخایر گاز طبیعی کشور در استان بوشهر قرار دارد.

از دیگر صنایع مهم و بزرگ در استان بوشهر می‌توان به شرکت‌های بزرگ و کوچک سازنده سازه‌های دریایی اشاره کرد.

بوشهر استانداری توانمند و آشنا به ظرفیت‌ها می‌خواهد

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در مورد انتخاب استاندار بوشهر اظهار داشت: هنوز هیچ گزینه‌ای برای تصدی پست استاندار بوشهر به وزارت کشور معرفی نشده است.

حجت‌الاسلام موسی احمدی با اشاره به نقش مشورتی و نظارتی نمایندگان استان بوشهر در انتخاب استاندار بیان کرد: افرادی برای تصدی استانداری بوشهر مطرح هستند و در نشست‌های متعددی این گزینه‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

وی برخورداری از تفکر انقلابی و جهادی را از ویژگی‌های استاندار آینده دانست و اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های کم‌نظیر استان بوشهر باید استانداری توانمند و آشنا به ظرفیت‌ها با قابلیت تحول‌آفرینی انتخاب شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با رد برخی از گمانه‌زنی‌ها در فضای مجازی در مورد استاندار بوشهر افزود: بهره‌برداری از ظرفیت‌های آشکار و پنهان استان بوشهر باید در اولویت استاندار آینده باشد.

وی تقویت برنامه‌های اقتصادی و تجاری استان بوشهر را ضروری دانست و تصریح کرد: استاندار بوشهر باید توان لازم برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های نیروی انسانی توانمند استان را داشته باشد.

احمدی افزود: گزینه‌های مطرح شده پس از جمع‌بندی پیشنهادها و رسیدن به یک نظر مشترک بررسی می‌شود و پس از اعلام نظر بزرگان استان بوشهر، گزینه‌های تعیین شده به وزارت کشور معرفی می‌شود.

بوشهر استانداری ویژه شود

در همین راستا نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در پیام جمعه خود به اهمیت انتخاب استاندار ویژه برای بوشهر اشاره کرد و اظهار داشت: از رئیس جمهور و دولت تقاضا دارم درباره توسعه متوازن و پیشرفت جامع استان زرخیز و ارزشمند بوشهر توجه ویژه کنند.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: انتظار داریم حسب نظام‌نامه پروژه‌های اولویت‌دار پیشرفت استان بوشهر که به ریاست جمهور ارائه شده است، اعتبارات لازم تخصیص داده و با شتاب جهادی آن را اجرایی کنند و استان بوشهر را به جهت ظرفیت‌ها، موقعیت‌های فوق العاده و نیازهای ضروری و بنیادین، استان ویژه و دارای استانداری با اختیارات ویژه قرار دهند.

وی ادامه داد: بی تردید این استان با جایگاه ارزشمند ملی و بین المللی خود و مردمان بسیار عزیز و گرانقدر و نیازهای فراوان مردمی و سرزمینی و وجود زمینه‌های گسترده رشد و پیشرفت شایسته است مورد عنایت خاص با نگاه ملی و فراملی باشد ولی متأسفانه عدم تصویب و یا اجرایی نشدن بسیاری از پروژه‌های پیشرفت آفرین و مردم نهاد، این استان به پیشرفت درخور و شایسته خود دست نیافته است.

حق استان بوشهر بیش از این است

امام جمعه بوشهر بیان کرد: حق این استان و حق مردم گرانقدر این سرزمین باشکوه بسیار فراوان و بیش از وضعیت موجود است.

وی گفت: وجود صنایع استراتژیک و ثروت آفرین ملی و خدمات فراوان این استان در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، نظامی به کشور با عقب مانی‌ها و عدم تمکّن معیشتی مردم به ویژه جوانان عزیز همخوانی ندارد با آنکه برخی از دیگر نقاط ایران دارای وضعیتی بسیار پایین‌تر ولی در دوره‌های گذشته بسیار مورد توجه بوده‌اند.

آیت‌الله صفایی بوشهری تصریح کرد: باید به استان بوشهر با نگاهی دانش بنیان، پیشرفت آفرین، مردم‌مدار، فراملی و با تکریم و احترام ویژه نگریست و به این مردم عزیز و این استان گرانقدر با آن پیشینه تاریخی پرشکوه نگاهی بسیار خاص داشت تا جبران گذشته شود و پیشرفت‌های لازم تحقق یابد.

با وجود اینکه در این استان حدود ۹ درصد کل ذخایر گازی جهان و حدود ۴۸ درصد کل ذخایر گاز غنی شده میادین مستقل کشور وجود دارد و بزرگترین میدان‌های نفتی محدوده فلات قاره ایران در این استان است اما اقتصاد آن در وهله اول متکی به کشاورزی، دامداری، و شیلات و سپس تجارت و بازرگانی است.

این آمارها نشان دهنده رونق اقتصادی یا بالاتر بودن رفاه اقتصادی این استان‌ها نبوده‌است. در واقع ممکن است که به لحاظ متغیرهایی چون بیکاری، قدرت خرید، و… وضعیت بهتری نسبت به دیگر استان‌ها داشته باشند اما اختلاف درآمدی بین طبقات مختلف مردم بیداد می‌کند؛ مثلاً با وجود اینکه استان خوزستان ۱۵ درصد از درآمد کشور در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده یا استان تهران بالاترین درآمد را داشته اما شکاف طبقاتی در این استان‌ها بالا است.

استان بوشهر باوجود پارس جنوبی، نیروگاه اتمی، پایانه نفتی خارگ و همچنین صنایع مختلف بالادستی از مهمترین و راهبردی‌ترین استان‌های ایران اسلامی به شمار می‌رود و از این رو اهمیت این منطقه برای ارتقای این استانداری به استانداری ویژه و انتصاب یک استاندار قوی و مقتدر بیش از پیش احساس می‌شود

[کد خبر:AJ36800]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب