3388171.jpg

 

 

 

آینه جم-  سویه جدید کرونا نشان می دهد این بیماری ویروسی فعلا قصد رفتن ندارد و تنها سلاح مقابله با آن هم واکسن می باشد؛ حالا دوز سوم و شاید در آینده دوزهای بعدی.

به گزارش آینه جم ؛ میانگین افرادی که دو مرحله واکسیناسیون را در کشور انجام داده اند به 65 درصد رسیده و حالا دوز سوم نیز در دستور کار قرار گرفته است.

طبق مطالعاتی که منتشر شده ایمنی ناشی از واکسن ها ۶ تا ۸ ماه پایدار است و بعد از این مدت ایمنی حاصل از واکسن افت نسبی پیدا می کند، از این رو برای افزایش حداکثر ایمنی تزریق دوز یادآور هم باید دنبال گردد.

مطالعات نشان داده افرادی که دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که از دوز دوم واکسن‌شان حداقل ۵ ماه گذشته است، ۹۳درصد کمتر در خطر بستری شدن در اثر ابتلا به کوید۱۹ هستند. همچنین شدت بیماری و خطر مرگ ناشی از ویروس کرونا در افرادی که دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند ۸۱درصد کمتر خواهد شد.

برهمین اساس وزارت بهداشت فراخوان تزریق مرحله سوم یا یادآور واکسن کرونا را منتشر کرده، اما شایعه ها و ابهامات در این خصوص چنان زیاد بوده که این وزارتخانه دستورالعملی در این زمینه منتشر کرد.

برهمین اساس ابتدا گروه سنی بالای ۶۰ سال اعلام شد و از ابتدای هفته همه افراد بالای ۴۰ سالی که نوبت اول و دوم واکسن‌ را تزریق کرده اند و ۳ ماه از تزریق دز دوم گذشته باشد برای نوبت سوم فراخوان شده اند.

همچنین افراد بالای ۶۰ سالی که واکسن اسپوتنیک و یا آسترازنکا تزریق کرده باشند و شش ماه از نوبت دوم‌شان گذشته باشد، مشمول برنامه دریافت واکسن یادآور می‌شوند. 

واکسن دوز سوم از چه نوع باید باشد؟

بر اساس مصوبه کمیته فنی واکسیناسیون، هر واکسنی که در نوبت اول و دوم دریافت شده ترجیحا در نوبت سوم نیز همان نوع واکسن تزریق شود، ولی بنا به دلایل پزشکی و مسافرت‌های خارج از کشور می‌توان از واکسن آسترازنکا و پاستوکووک برای یادآور همه واکسن‌ها نیز استفاده کرد.

برهمین اساس، دریافت کنندگان واکسن «سینوفارم» می‌توانند برای دوز سوم «سینوفارم» یا «آسترازنکا» یا «پاستو کووک پلاس» (واکسن مشترک ایران و کوبا) تزریق کنند.

همچنین کسانی که در دوز اول و دوم واکسن «برکت» دریافت کرده‌اند، برای دوز سوم می‌توانند واکسن «برکت» یا «سینوفارم» یا «آسترازنکا» دریافت کنند.

دریافت کنندگان «اسپوتنیک» در دوز اول و دوم، باید برای دوز سوم واکسن «آسترازنکا» و دریافت کنندگان «آسترازنکا» نیز می‌بایست برای دوز سوم حتما واکسن «آسترازنکا» تزریق کنند.

[کد خبر:AJ37572]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب