0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000009739p2.jpg

 

آینه جم: مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر از خوش بینی به جهش در پروژه راه آهن بوشهر می گوید، هرچند درباره برخی پروژه های مهم جاده ای نظیر بزرگراه بوشهر- دیر می گوید با این وضع اعتبارات نمی توانم قولی دهم.

راه آهن بوشهر چشم انتظار تهاتر نفت

به گزارش آینه جم؛ فرزاد رستمی در نشست خبری اش ابتدا درباره مهمترین پروژه استان یعنی راه آهن گفت: پس از سفر مهرماه ریاست جمهوری به استان و بازدید از کارگاه راه آهن در اهرم، 200 میلیون دلار برای این پروژه در استان بوشهر و 200 میلیون یورو نیز از سمت فارس از محل تهاتر نفت با پیمانکاران آن تعیین شده و اکنون منتظر تصویب آن در جلسه سران قوا یا اصلاح قانون بودجه هستیم.

رستمی پیشرفت راه آهن بوشهر پس از حدود پانزده سال را 13 درصد دانست و اضافه کرد: با قیمت امروز راه‌آهن بوشهر - شیراز 25 هزار میلیارد تومان نیاز دارد که اگر اتصال آن به عسلویه هم اضافه شود، این رقم به 33 میلیارد تومان می رسد. اگر اعتبارات مناسبی به آن تزریق شود - مثلا سالی 300 تا 400 میلیارد تومان- می توان انتظار داشت در مدت چهار تا پنج سال بوشهر به خط ریل سراسری وصل شود.

مهمترین پروژه های راه استان

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با بیان اینکه تکمیل راه‌های استان بوشهر به 2500 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند، درحالی که اعتبارات سالانه ما ده درصد این رقم است. رستمی مهمترین پروژه ها را چنین برشمرد:

بزرگراه بزباز- بندو- عسلویه به طول 22 کیلومتر تا دهه فجر یا پایان سال به بهره برداری می‌رسد

کنارگذر کنگان – دوراهک به طول 13 کیلومتر با تخصیص قیر مورد نیاز به زودی آسفالت آن شروع می‌شود و انتظار می رود در نیمه اول سال آینده زیربار ترافیک برود.

جاده وفاق حد فاصل دیر – کنگان به طول 9 کیلومتر در صورت تزریق اعتبار، امکان بهره‌برداری از آن تا سال آینده فراهم می‌شود.

محور اهرم – برازجان 20 کیلومتر آماده آسفالت است و به دنبال دریافت مقدار قیر بیشتر از وزارتخانه هستیم تا تمام مسیر آسفالت شود. مابقی مسیر 54 کیلومتر است که تلاش داریم با کمک نماینده مجلس دارای ردیف در بودجه شود تا تامین اعتبار آن مناسب تر شود.

ورودی شهر دیلم در صورت تخصیص اعتبار، با بستن قرارداد با قرارگاه خاتم یا پیمانکار جدید عملیات اجرایی آن را شروع کنیم.

باند دوم کمربندی گناوه در صورتی که بتوانیم با مالکین توافق کنیم با توجه به زیرسازی عمده این مسیر، روسازی آن هم شروع می‌شود

مسیر بندر ریگ به گناوه به طول 13 کیلومتر در حال نصب علائم ایمنی هستیم و بزودی به بهره برداری می‌رسد.

چهارخطه شدن محور دالکی به کنارتخته فارس به عنوان اصلی ترین محور ورود و خروج استان تاکنون 35 درصد پیشرفت دارد. 18 کیلومتر پروژه در محدوده استان بوشهر است، هرچند اعتبار آن در بودجه با برخی راههای استان فارس مشترک است. از این رو قرار شده با اتمام محور بوالحیات فارس در اوایل سال آینده، تمرکز اعتبارات این ردیف به سمت استان بوشهر بیاید که انتظار می رود در بازه دو تا سه ساله تکمیل شود.

درباره بزرگراه بوشهر- دیر نمی توانم قولی دهم

مدیرکل راه و شهرسازی استان در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت بزرگراه بوشهر- دیر بعد از حدود 15 سال از آغاز آن گفت: این محور حدود 200 کیلومتری در چهارده قطعه طراحی شده که بخش هایی از آن که بیشتر حادثه خیر است مثل ورودی دلوار یا خروجی دیر زیر ترافیک رفته، اما همچنان بخش زیادی از آن مانده است.

رستمی با بیان اینکه از 56 میلیارد تومان تعهد وزارت نفت برای این پروژه فقط 15 میلیارد تومان محقق شده، تصریح کرد: تکمیل این محور به 600 میلیارد تومان نیاز دارد و نمی توان با ارقام قطره چکانی 10، 15 میلیاردی کاری کرد، از این رو هیچ قولی نمی توانم بدهم. در این خصوص نامه نگاری هایی با وزارتخانه کرده ایم و خواستار کمک نمایندگان هستیم تا بتوان آن را در بودجه دارای ردیف کرد، آن زمان می توان به اجرایی شدن بزرگراه امیدوار بود.

آزادراه بوشهر- شیراز همچنان در انتظار سرمایه گذار

وی در پاسخ به سوالی  درباره وضعیت آزادراه بوشهر- شیراز که بیش از 15 سال از ایده اولیه اجرای آن می گذرد هم بیان کرد: اجرای آزادراهها در کشور نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است و در این زمینه اقداماتی در دست اجراست.

رستمی با اشاره به انجام مطالعات جداگانه از سوی ادارات راه بوشهر و فارس درباره این آزادراه ادامه داد: طرح فارس از کنار شهر کازرون و عمدتا در حاشیه مسیر فعلی می باشد که برآورد اولیه اجرای آن 16 هزار میلیارد تومان است، ولی طرح بوشهر از مسیر فعلی فاصله دارد و برآورد اعتباری آن نیز 11.5 هزار میلیارد تومان می باشد. 

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی، در کمیته امکان سنجی وزارت راه، طرح بوشهر امتیاز بیشتری دارد، چون هم هزینه کمتری داشته هم از مسیر فعلی بوشهر- شیراز فاصله دارد و اجرای آزادراه که در آن عوارض پرداخت شود را توجیه می کند، وگرنه اجرای طرح در کنار مسیر فعلی نمی تواند جذابیتی برای حضور خودروها در آزادراه داشته باشد. 

وی می گوید: طرح پیشنهادی ما در این آزادراه، فاصله بوشهر تا شیراز  را 60 کیلومتر کوتاهتر و زمان آن را به دلیل افزایش سرعت در آزادراه تا 3 ساعت کمتر می کند.

رستمی ابراز امیدواری کرد: پیگیری ها برای تحقق سرمایه گذاری بخش خصوصی یا خصولتی در این پروژه به نتیجه برسد./ خلیج فارس

[کد خبر:AJ37799]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم

کانال تلگرامی پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم