10457860245.jpg

 

 

 

آینه جم  ؛ معاون وزیر راه 5 پروژه اولویت دار ریلی کشور برای امسال را اعلام کرده که در آن نامی از بوشهر نیست.

به گزارش آینه جم  عباس خطیبی، مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل گفت: خطوط ریلی تبریز - بستان آباد، زاهدان- خاش، رشت- کاسپین، همدان- سنندج و میانه- اردبیل جزو 5 پروژه ریلی هستند که با توجه به اینکه پیشرفت بالایی دارند، این قابلیت را دارند که پایان سال تکمیل شوند و به بهره‌برداری برسند.

در اظهارات این مقام مسئول، از راه آهن بوشهر- شیراز حرفی به میان نیامده و جزو اولویت های وزارت راه و دولت معرفی نگردیده است.

تعطیلی پروژه راه آهن پس از سفر رییسی

این درحالی است که در سفر استانی سید ابراهیم رییسی به استان بوشهر در مهرماه پارسال، وی با حضور در کارگاه این پروژه وعده داد شاهد جهش در این خط ریلی هستیم. پس از آن هم مسئولان استانی از پیگیری برای تامین مالی پروژه از شیوه هایی نظیر تهاتر نفت سخن گفتند، ولی در حد وعده مانده است.

با این حال مدتی بعد از سفر استانی رییس جمهور، کارگاه پروژه راه آهن بوشهر که در تنگستان فعال می باشد تعطیل و نیروهای مشغول در آن هم بیکار شدند تا همچنان شنیدن سوت قطار در بوشهر رویا بماند.

بوشهر و حکایت پولداری که نمی تواند خرج کند

یکی از بهانه های دولتمردان درخصوص عدم سرعت بخشی به راه آهن بوشهر، هزینه بالای آن به دلیل طولانی بودن مسیر شیراز- بوشهر- عسلویه می باشد؛ اما جدا از اینکه اجرای این خط آهن، توجیه اقتصادی بالایی در زمینه حمل و نقل کالا از بندر بوشهر و پارس جنوبی دارد، مهمتر اینکه تنها بخش کوچکی از درآمدهای سرشار استان به خزانه اگر اختصاص یابد، طی زمان کوتاهی راه آهن اجرایی می شود.

در این شرایط حکایت راه آهن بوشهر مشابه انسان تنومند و ثروتمندی است که با وجود ثروت و قدرت، اما توانایی راه رفتن ندارد، چون مال و منالش در دست دیگران است و آنها برایش تصمیم می گیرند، مثل گداها نگاهش به دست دیگران باشد که آیا چیزی از این ثروت به او می دهند یا نه!

با این حساب، قطعا تا وقتی دولت به بهانه هزینه بالای راه آهن بوشهر، تکمیل آن را به اجرایی شدن قراردادهای فاینانس و مشارکت طرف خارجی موکول می کند و حاضر نیست مشابه راه آهن سایر استان ها، اعتبار دولتی شایسته ای برای تکمیل آن پیش بینی و تامین کند، این پروژه در اولویت بهره برداری نیست.

[کد خبر:AJ38809]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب