00000000000014102.jpg

 

آینه جم: نقطه مشترک هر کلام و سخنی در میان مردم این روزها به گرانی ختم می شود و تورم فزاینده. 

اینکه نرخ تورم در دو ماه گذشته رکوردهای سنگین زده و قیمت تمامی کالاها با رشد فزاینده مواحه بوده به کنار، موضوع اصلی، پیش بینی هایی است که کارشناسان از سرتوشت تورم در ماههای پیش رو می کنند و می گویند با این شرایط نه تنها امیدی به بهبود اوضاع اقتصادی و کاهش نرخ تورم نمی توان داشت، بلکه باید منتظر گرانی های بیشتر بود! چرا که همچنان بخشی از تورم ناشی از حذف ارز 4200 تومانی تخلیه نشده است و از سویی امیدها به نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته ای هم کمرنگ شده است.

بنابراین نه ابزارهای کنترل تورم خوب کار می کند و نه فضای سیاسی پالس مثبتی می فرستد.

گزارش های رسمی مراکز دولتی از جمله مرکز آمار و بانک مرکزی نشان می دهد که پس از اقدام دولت سیزدهم برای حذف ارز ترجیحی که از سوی دولتی ها با عنوان “جراحی اقتصادی” نامگذاری شد، افزایش تورم در دو ماه گذشته با جهش قابل توجهی مواجه شده است.

اردیبهشت سالجاری بود که دولت به اسم اصلاح نظام یارانه ای اقدام به حذف ارز 4200 تومانی کرد. به دنبال این سیاست، لبنیات، روغن، مرغ و تخم مرغ مجوز افزایش قیمت گرفتند و درحالی که مسئولان اعلام کردند تنها قیمت همین چهارقلم کالا افزایش می یابد، ولی تاکنون قیمت بسیاری از کالاها جهش های قابل توجه داشته ست.

بیشترین تورم در مواد غذایی بوده که امروز آثار آن در سفره مردم  قابل رصد است، اما نکته مهم این است که مسئولان برنامه های قبل اجرا برای کاهش این فشار تورمی دارند یا خیر؟

آیا دولت تنها به فکر جراحی بود و حالا که این جراحی به شرایطی مشابه سکته بیمار رسیده، دولت نباید در نقش پزشک حاذق اقدام موثری صورت داده و اسب تورم شتابان را مهار کند؟

 

 

خلیج فارس

[کد خبر:AJ39499]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب