00000000009710.jpg

 

آینه جم : بوشهر از نظر مساعد بودن محیط کسب و کار همچنان وضعیت خوبی ندارد و در میان 3 استان پایین کشور جا خوش کرده است.

به گزارش  آینه جم ؛ اتاق بازرگانی ایران با مشارکت اتاق اصناف و اتاق تعاون به صورت فصلی نتایج پایش محیط کسب و کارها استان ها را منتشر می کند که در تازه ترین گزارش که مربوط به تابستان 1401 است، بوشهر پس از کرمان و اردبیل در میان سه استان انتهایی قرار گرفته است.

رتبه پایین استان در فضای کسب و کار نشان از نارضایتی بخش خصوصی و پالس منفی برای فعالیت اقتصادی در استان محسوب می شود.

استان در گزارش فصلی قبل (بهار امسال) نیز جزو سه استان آخر کشور از نظر محیط کسب و کار بود.

تعداد واحدهای نمونه استان بوشهر در این نظرسجی 131 مورد بوده که گفته شده 39 درصد آنها مشارکت داشته اند.

فعالان اقتصادی بوشهر، بیشترین نمره منفی در شاخص های کسب و کار را به سه مولفه: «غیرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «رویه‌های ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات» و «دشواری تامین مالی از بانک‌ها» اختصاص داده‌اند.

سقوط 7 پله‌ای استان در شاخص کسب‌وکار

اگر بخواهیم وضعیت استان در شاخص محیط کسب و کار در تابستان سالجاری با فصل مشابه پارسال مقایسه کنیم، حکایت از سقوط 7 پله ای استان دارد.

براساس گزارش تابستان 1400، بوشهر با عدد 5.97 در رتبه 20 بود، ولی در گزارش اخیر، به 6.34 رسیده (عدد بالاتر به سمت 10 نامناسب است) و بین 3 استان پایانی کشور جا خوش کرده است.

در شرایطی که مسئولان استانی در مصاحبه ها و پشت تریبون از فرش قرمز برای سرمایه گذاران و مهیا بودن شرایط سخن می گویند، گزارش هایی نظیر پایش محیط کسب و کار که توسط بخش خصوصی و به عبارتی کف میدان فعالیت اقتصادی منتشر می شود، واقعیت ها را نمایان تر می سازد.

از این رو، معاون اقتصادی استانداری یا رییس سازمان صمت بوشهر بجای زیرسوال بردن چنین گزارش هایی، بهتر است به ارزیابی و رفع خلاهای عملکردی حوزه تحت مسئولیت شان بپردازند تا در نظرسنجی های فصلی فعالان اقتصادی استان نمره بهتری کسب کنند.

[کد خبر:AJ40871]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب