14011221000384_Test_PhotoN.jpg

 

 

آینه جم/داوود بحرینی: انار شیطان، سمنگ و یا در زبان محلی نارِ اُوجَهل یکی از گونه های نادر در جهان قلمداد می‌شود و در استان بوشهر در منطقه ی شبانکاره می‌روید.

انار شیطان یا به اصطلاح ساکنین محلی منطقه شبانکاره درخت ابوجهل، معمولا در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر در یک نقطه خاص به صورت توده‌ای وجود دارد. 

این درخت همیشه سرسبز است و معمولا در اواخر اسفندماه تا پایان فروردین ماه گل می‌دهد. یکی از ویژگی‌های این درخت مقاوم بودن به خشکی، یخ‌زدگی و آتش‌سوزی است و برگ‌های آن خوراک دام است. چوب آن زیبا محکم بادوام است و برای ساختن قنداق تفنگ‌های دست‌ساز و برخی چوب‌های جادو خاص کاربرد دارد و نیز برای لوازم ظریف نیز بکار می‌آید. 

گل‌های این درخت نارنجی رنگ است و جلوه بسیار شگفت انگیزی دارد که چشم هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.  از برگ این درخت معمولا برای درمان برخی بیماری‌ها مانند لکه‌های سفید روی پوست، و به ویژه بزرگی طحال و سفلیس و زردی کودک خردسال مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

این گونه گیاهی کمیاب در برخی قسمت‌‌های شمال غربی هندوستان، جنوب پاکستان، عربستان و جنوب ایران (بوشهر، هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان) بر اساس گزارشات وجود دارد. 

درختان دارویی ابوجهل در فاصله ۴-۵کیلومتری شمال شرقی شهر شبانکاره، در روستای زکریایی قرار دارد.  معمولاً ارتفاع درختان ابوجهل بین ۴ تا ۱۲ متر است. این درختان که قدمتی شاید بیش از ۲۰۰ سال دارند و اکنون جز تعداد اندکی از این درختان باقی نمانده است و متاسفانه برای تکثیر و حفاظت از آن اقدامی صورت نگرفته است. 

بر اساس روایت‌های ساکنین بومی شخصی که از برگ این درخت می‌چیند، باید مقداری خرما و نان را بر روی درخت بگذارد و هنگام برگشت نیز مسیر پشت سر خود را نباید نگاه کند، تا از اجنه در امان بماند

[کد خبر:AJ41175]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب