89430401.jpg

 

 

آینه جم: با وجود تاکید مجدد رییس بانک مرکزی درباره پرداخت وام های خرد و وام های تکلیفی با یک ضامن، اما شکایت های مردمی و بررسی های میدانی خلاف این موضوع را در برخی بانک های استان بوشهر نشان می دهد.
به گزارش آینه جم؛ محمدرضا فرزین رییس بانک مرکزی دیروز در نشست با مدیران بانک ها با اشاره به سخت‌گیری برخی شعب در اخذ ضامن بیش از حد برای پرداخت تسهیلات تکلیفی و خرد گفت: طبق قانون پرداخت وام های خرد یا تسهیلات تکلیفی با یک ضامن باید انجام شود، لذا اگر بانکی منابع برای پرداخت تسهیلات ندارد آن را اعلام کند منتها معطل کردن مردم در بانک‌ها به بهانه ضامن صحیح نیست.
قانون خودمان را داریم!
اما بررسی ها نشان می دهد با وجود تاکید رییس بانک مرکزی و بخشنامه های قبلی، برخی بانک‌ها از پرداخت وام با یک ضامن خودداری می کنند این در حالی است که تعدد ضامن غیر قانونی است.
یکی از متقاضیان تسهیلات اشتغال در این خصوص از بانک رفاه بوشهر گلایه دارد و می گوید: درحالی که بانک های دیگر با یک ضامن معتبر، وام 100 میلیون تومانی اشتغال را پرداخت می کنند، ولی بانک رفاه که همه سهام آن دولتی است، زیر بار این موضوع نمی رود و از من درخواست سه ضامن کردند، ولی بعد که اعتراض کردم برای همکارم برای این تسهیلات در بانک تعاون یک ضامن معرفی کرده، راضی شدند با دو ضامن وام را پرداخت کنند.
به گفته وی، وقتی دلیل این تفاوت رویکرد آنها نسبت به برخی دیگر از بانک ها درباره ضامن را جویا شدم، متصدی مربوطه پاسخ داد که بانک رفاه قوانین قوانین خود را دارد!
ضامن فقط کارمند رسمی!
همچنین برخی متقاضیان وام ازدواج یا فرزند آوری، از بی توجهی برخی بانک های بوشهر برای پرداخت این وام با سفته و یک ضامن معتبر گلایه دارند.
به گفته آنها، برخی بانک‌ های استان هنوز برای پرداخت تسهیلات، دو ضامن طلب می‌کنند و اغلب شان نیز ضامن معتبر را فقط شامل کارمندان رسمی می دانند، موضوعی که موجب سرگردانی هم استانی ها شده و چند ماه درگیر پیدا کردن ضامن هستند.
بر اساس مصوبات سال های گذشته، بانک‌ها باید برای ضمانت یکی از سه مورد اعتبارسنجی یا یک ضامن و سفته یا سهم فرد از حساب یارانه را به منزله ضمانت باید بپذیرند اما اجرای نصفه نیمه این مصوبه، باعث دردسر وام گیرندگان شده و برخی هم که توان معرفی کارمند رسمی برای ضمانت ندارند، یا بی خیالش می شوند، یا درخصوص وام های ازدواج، آن را در ازای مبلغ ناچیزی به دلالان می فروشند.
به هرحال کافیست بازرسان بانک مرکزی به برخی شعب بانکی بوشهر سر بزنند تا ببیند که اظهارات رییس کل درباره پرداخت وام با یک ضامن در حد حرف و روی کاغذ است!
[کد خبر:AJ41803]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

0 # احمدی 1402-03-02 13:29
بانکهاومسئولانش ان دروغ میگویندمن خودم کارمندم وحقوقم راازبانک صادرات دریافت میکنم ولی دوسال طول کشیدولی نتوانستم ازبانک 150هزارتومان وام بگیرم هرروزبهانه ای می اوردندکه گذشتم ازوام گرفتن
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب