4231880.jpg

 

آینه جم: در جدیدترین گزارش اتاق بازرگانی ایران پیرامون فضای کسب و کار، بوشهر رتبه 28 را در میان استان ها کسب کرد.

 

به گزارش آینه  جم  ؛این درحالی است که بوشهر در گزارش سه فصل پیشین سال 1401 (بهار، تابستان و پاییز) در رتبه های 29 و 30 در حال جابجایی بوده و حالا یک پله شرایطش بهبود یافته است.

نمره این گزارش، بین یک تا 10 است و نمره 10 بدترین نمره ممکن است، یعنی هرچه نمره یک شاخص بالاتر باشد بیانگر بدتر بودن وضعیت آن است. 

نمره بوشهر در مساعد بودن فضای کسب و کار طی زمستان گذشته 6.31 بوده و مشترکا با چهارمحال و بختیاری در رتبه 28 می باشد. 

این تغییر میلمتری رتبه البته به معنای تفاوت شگرف با سال گذشته نیست. زمستان سال 1400 شاخص فضای کسب و کار استان 6.11 بوده و زمستان سال قبل به 6.31 رسیده. عملا طی یک سال فقط 20 صدم درصد وضعیت استان از نظر صاحبان بنگاه‌های اقتصادی بهتر شده است.

محیط کسب وکار به مجموعه عواملی گفته می‌شود که بر عملکرد یا اداره بنگاه‌های اقتصادی موثر هستند اما تقریبا از کنترل مدیران بنگاه‌ها خارج هستند. در این خصوص، عواملی مانند قوانین و مقررات، محدودیت دسترسی به آب، کمبود نیروی کار ماهر، دشواری تامین مالی و برداشت‌ّای سلیقه‌ای از قوانین و مقررات توسط ماموران شهرداری، گمرک و بهداشت و غیره را  می‌توان مثال زد.

به هرحال در شرایطی که مسئولان استانی در مصاحبه ها و پشت تریبون از فرش قرمز برای سرمایه گذاران سخن می گویند و بوشهر را بهشت سرمایه گذاری می دانند، گزارش هایی نظیر پایش محیط کسب و کار که ارزیابی بخش خصوصی از شرایط کسب و کار یا به عبارتی کف میدان فعالیت اقتصادی است، واقعیت ها را نمایان تر می سازد.

کلمات
[کد خبر:AJ41831]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب