00000508.jpg

آینه جم  ، ” سید مصطفی هاشمی نژاد  ” در چند روز اخیر با بارش  متناوب و شدید باران و تگرگ و به راه افتادن رودخانه ها ی فصلی شهرستان جم و از طرفی  پر شدن سدها و گاها لبریز شدن آنها ، شاهد واکنش عامه ی مردم و برخی از دوستداران محیط زیست در جم بوده ایم . بیشتر این واکنش ها در چند روز اخیر در فضای مجازی مثل واتس آپ و اینستاگرام بوده است که شهروندان با اشتراک گذاشتن تصاویر و کلیپ های خود از مسیر روخانه ها و سدهای شهرستان جم به نوعی از هدر رفت این آب ها و گسیل آن به سوی دریا ابراز تاسف و ناراحتی کردند. 

اما آنچه مهم است باید دید که آیا می توان این همه حجم آب را در یک منطقه جمع آوری کرد و آیا این اقدام در صورت انجام پذیرفتن باعث بهبود وضعیت سفره های زیر زمینی شهرستان جم خواهد شد یا خیر ؟! بهترین مکان برای سدسازی یا تجمیع آب چه منطقه ای از شهرستان جم  می باشد ؟! یا آنکه باید تدابیری دیگر برای مقابله با بحران آب در شهرستان جم اتخاذ کرد ؟! و چندین سوال دیگر ؟!

هر چند برای پایان دادن به بحران آب دشت جم و ریز اندکی دیر شده باشد اما برای حل این بحران دو اقدام اصلاحی و ساختاری لازم است . اول  اصلاح سطح زیر کشت و اصلاح مصرف آب مهمترین اتفاقی است که باید در شهرستان جم بیافتد . در دشت جم و ریز که از قضاء خاک حاصلخیزی نیز دارد ،  محصولاتی کشت می شود که اغلب دارای سود شخصی و ضرر عمومی است . به طور مثال کشت هندوانه و گوجه در شهرستان جم بیشترین آسیب را به سفره های زیر زمینی شهرستان جم وارد کرده است . در یک نگاه کارشناسه به شهرستان جم به طور میانگین سالانه 500 هکتار هندوانه زیر کشت می رود. از آنجایی که در هر هکتار حدودا 50 تن هندوانه برداشت می شود پس در شهرستان جم 25 هزار تن در سال هندوانه برداشت می شود . در واقع هر کیلو هندوانه نیز تقریبا 250 لیتر آب مصرف می کند و هر تن هندوانه چیزی حدود 250 هزار لیتر آب . 25 هزار تن  هندوانه برداشت شده در شهرستان جم سالانه 6 میلیارد و 250 هزار لیتر آب مصرف می کند که اگر در طول 10 سال گذشته محاسبه شود حدود 65 میلیارد لیتر آب صرف کشت هندوانه ای شده که تنها سودش برای برخی کشاورزان در کوتاه مدت شده است . یعنی 6 ونیم میلیون متر مکعب آب شهرستان جم در 10 سال گذشته به تنهایی صرف  کاشت هندوانه شده است . بخش مصرفی صنعت ، کاشت محصولات دیگر همچون گوجه ، کنجد و … در جم جای خود دارد .

لذا به نظر می رسد باید در حوزه سطح زیر کشت و نوع کشت بازنگری اساسی صورت گیرد و بیشتر به سمت کشت محصولات پربازده مثل مرکبات لیمو ، پرتقال ، نارنگی و خرما برویم که خوشبختانه هرگاه به این سمت رفته ایم هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ کمیت شاهد بهره وری حداکثری بوده ایم و در نهایت محصولات کم بازده پرمصرف را از شهرستان های همجوار وارد کنیم  . و از طرفی دیگر اجازه برداشت آب به صنعت ندهیم . یعنی پالایشگاه فجر جم برای سرد کردن دستگاه های خود از آب فاضلاب تصفیه شده یا آب دریا استفاده کند .

راه حل دوم برای فائق آمدن بر این بحران ، اجرای طرح های آبخیز داری و آبخوان داری در حوزه ی دشت جم و ریز می باشد . ایجاد سد های بزرگ در مسیر رود خانه های فصلی به گمان خیلی از کارشناسان آبخیز داری امری اشتباه تلقی می شود و باعث بر هم زده شدن چرخه ی زیست محیطی منطقه فرو دست و بالا دست سد می شود . حتی جوامع علمی در اروپا و آمریکا به این مهم دست یافته اند که ساخت سدهای بزرگ نه تنها در جهت منافع ملی کشور نیست بلکه باعث ایجاد اختلال در گردش آب های سطحی و رودخانه ای شده و از نظر اکولوژیکی مشکلاتی مانند انقطاع اکولوژیک و تغییر زیست بوم منطقه را سبب می شود. و ساخت سدهای بزرگ حتی موجب هدر رفت بیشتر آبها به صورت تبخیر از سطح دریاچه سدها را می شود.

اما می توان با ایجاد حوضچه ها و سد های کوچک اما مقاوم و با دوام در مسیر رودخانه های فصلی و ساخت آبگیر های مصنوعی در مکان های که میزان نفوذ پذیری آب در زمین به راحتی و به سرعت صورت می پذیرد  مقداری از این بحران را کنترل کرد و اگر این اتفاقات صورت بگیرد تقریبا می توان گفت  در 20 سال آینده کسری مخازن آب زیر زمینی تا حدی جبران  می شود  . ( به گفته مدیرعامل آب منطقه ای بوشهر ).

نتیجه اینکه مسئولان شهرستان جم و استان بوشهر باید در تصمیمی کلان کاشت گوجه ، هندوانه  و همچنین استفاده صنعت از آب های زیر زمینی شهرستان جم به شکل کاملا محسوسی کاهش دهند  و یا حتی اجازه کشت چنین محصولاتی ندهند و در عوض  با اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری و احداث سد ها و آبگیر های کوچک در مناطق نفوذ پذیر مقداری از شدت بحران اب در دشت جم و ریز کاهش دهند .

حالا باید دید که مسئولان استان و شهرستان تا چه اندازه حاضر هستند که سودهای شخصی کشاورزان را فدای خواست عموم جامعه کنند و جلوی مصارف غیر ضروری در دشت جم و ریز محکم بایستند !

[کد خبر:AJ9845]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


دیدگاه‌ها   

+2 # سید 1394-08-24 16:54
از مطلب علمی آقای هاشمی نژاد ممنونیم هر چند که رشته تحصیلی ایشون علوم سیاسی هست اما انگار دستی در علوم کشاورزی و آبخیز داری دارند . بحث هندوانه برام خیلی جالب بود .
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
0 # جمی 1394-08-25 07:36
احداث سدهای بزرگ در مناطقی مانند باغان به دلیل اینکه فاصله چندانی با دریا ندارد تاثیرات چندانی روی زیست بوم منطقه نداشته از طرفی چون رودخانه جم فصلی بوده میتوان با ذخیره کردن اب و رها سازی تدریجی انحتی در طول فصول خشک سال اب در رودخانه داشت که این خود نه تنها تاثیر منفی بر محیط پیرامون نداشته بلکه تاثیر مثبت هم داشته البته این مطلب برای رودهای مثل کارون ، دز و... که طول مسیر طولانی دارند صدق میکند
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+3 # جوهری جمی 1394-08-25 09:33
تشکر از هاشمی عزیز و همچنین جمی گرامی. اینجانب نیز در حد وسع خودم و به عنوان شهروندی که درد وطن دارد در کامنت های مختلف راجع به این موضوع عرایضی داشته ام. دقیقا درست است صرف ساختن سد نمی تواند حلال همه مشکلات آب در جم و یا هر جای دیگری باشد . البته در طرح های آبخیزداری جم شاید نتوان به این آبگیرها سد اتلاق نمود. برای ساخت سدهای بزرگ مطالعات بسیار کامل و دقیق و تفصیلی کارشناسی و زیست محیطی و اقلیمی و اقتصادی نیاز اساسی و ضروری است چه بسی احداث برخی سدها ضررهای بیشتری نصیب محیط می کنند. نمونه اش سد لار در تهران که قبل از انقلاب احداث شده و سد گتوند در خوزستان که بعد از انقلاب ساخته شده .اولی آب نگه نمی دارد و دومی در محدوده گنبد نمکی است و سالانه 20 ملیون تن نمک را در آب حل می کند و باعث شوری بیش از حد آب و نابودی کشاورزی مناطق زیردستی و اطراف شده است. چرخه طبیعی آب باید محفوظ بماند. البته در جم هنوز برای ساخت اینگونه آبگیرها جای فراوانی داریم اما به شرط مطالعه کافی و رعایت همه موازین علمی و زیست محیطی. حتی میشود از روستای اکبر آباد به بعد با در نظر گرفتن شرایط محیطی و مناطق مسکونی و باغات و مراتع با فاصله های مثلا 500 متری دیوارهایی به ارتفاع مختلف(با توجه به شرایط) در عرض رودخانه احداث کرد که ضمن کند کردن سرعت آب میتواند نفوذ به درون زمین را بسیار افزایش داده و موجب تقویت سفره های زیرزمینی شود. بسیاری از سدهای فعلی مانند صیدی،پیمانی،علی آباد و خواجه احمدی با کمال تاسف فقط باعث تبخیر آب میشوند و نیاز فوری و جدی به لایروبی اساسی دارند.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # جوهری جمی 1394-08-25 09:57
در ادامه کامنت قبلی باید عرض کنم راه های برون رفت از این مشکل را بعد از موضوع سدهابه صورت خلاصه می توان چنین بیان نمود
1-اصلاح الگوی کشت به صورت کلی ودر حد گسترده. استفاده فراگیر از سیستمهای نوین آبیاری(تحت فشار-قطره ای-بارانی و.....)
2-اصلاح الگوی مصرف مخصوصا مصرف صنعتی
3- مدیریت کاملا علمی برمنایع آب از تولید ،انتقال،توزیع تا مصرف
4- کاشت گونه های مقاوم در برابر کم آبی و بی آبی در پارکها و فضای سبز شهری
5-قانون مند کردن و رعایت دقیق قوانین و برخورد با متخلفین-سالهاست که شرکت نفت فعال مایشا است و هرجا که دلش خواست و هرطور که دلش خواست چاه های عمیق حفر نمود و منابع آب را به تاراج برد و نابود کرد و اصلا هم پاسخگو نبود و الان هم نیست و اصلا نمی دانم مورد سئوال واقع شد یا خیر؟
5-مطالعه کارشناسی و امکان سنجی باروری ابرها با برقراری ارتباط با مرکز ملی باروری ابرها
6- شیرین سازی و انتقال آب دریا از بندر طاهری به جم برای کل مصرف نفت و گاز اعم از صنعتی و شرب و فضای سبز شهرکها در وهله اول و در مرحله دوم شرب کل شهرستان
7- تعمیر و ترمیم و بازسازی و یا کلا نوسازی کل شبکه فرسوده آبرسانی شهرستان
البته موارد دیگری با توضیح وجود دارد که در این کامنت نمی گنجد.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+1 # شهروند 1394-08-25 13:46
بابا اصلا در مملکت ما هیچ گونه مطالعه روی پروژه ها انجام نمیشه در همین منطقه خودمان جهت انتقال اب کوثر چه هزینه ای که جهت احداث راه و ایستگاهای پمپاژ صورت گرفته هنوز بعد از چند سال خبری از راه اندازی ان نیست مگر نمیشد قبل ازگنگان یه تونل توی کوه حفر کرد که تنها 2تا 3 کیلومتر طول مسیرش هست و از نظر ارتفاعی هم بیش از 200 متر ارتفاع کمتر از مسیر فعلی دارددر عوض یه ایستگاه پمپاژ یا حداکثر دوتا کارانتقال اب از اب شیرین کنی که کنار دریا میساختند در محدوده غربه یا کوهچر وارد جم میکردنددر عوض چقدر هزینه ها کمتر میشد و نگهداری اینده نیز خیلی کمتر میشد
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # طالب مؤذنی 1394-08-26 03:57
با درود و سپاس از نویسنده عزیز. با توجه به این مطلب و کامنت ها و نظرات تکمیلی جوهری عزیز و ابراز توافق با آنها، به نظرم جا دارد مسئولان نگاه دوباره ای به عملکرد و مهندسی خود در این چند سال داشته باشند و ببینند که این سدها چه تاثیری داشته است. در این چند سال آیا باران کم داشته ایم یا سد؟ اگر سد کم بوده چه سدها یا آب بندهایی و در کدام مسیرها باید احداث شود تا وقتی بارانی مثل باران امسال می بارد این همه آب از منطقه بیرون نرود.
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن
+2 # جوهری جمی 1394-08-26 18:19
باز هم امیدوارم کامنت استاد موذنی مورد توجه ویژه قرار بگیرد .درود بر استاد عزیز
پاسخ دادن | پاسخ به نقل قول | نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب