به گزارش آینه جم؛ مدتی است که تنور انتخابات مجلس دهم به شدت داغ شده است و مراسمات عزا و عروسی پر شده است از کسانی که به نوعی آماده ورود به انتخابات مجلس هستند و سفره های رنگارنگ و شام های آن چنانی به هر بهانه ای جهت جمع آوری آرا پهن می شود.

قطعا گروه یا جريانی مي‌تواند روي پيروزی‌اش حساب باز كند كه تصويری کامل از آينده با تمامی حركت‌های خود و رقبا داشته باشد. اصولگرايان در حركتي كه پيش از ورود جدي اصلي‌ترين رقبای انتخاباتی خود انجام دادند، با تكثر و ائتلاف‌هاي چندگانه به ميدان آمدند تا توان پرورش نیروهای توانمند سیاسی خود را به رخ رقبا بكشند. اصولگرايان با اين حركت نشان دادند كه دست‌شان همچون رقيب خالي از نيرو نيست.

مسئله ای که در این میان ذهن دلسوزان نظام و انقلاب را مشغول کرده همان تک روی ها و خود سری های برخی علاقه مندان نظام است که هر یک به بهانه ای از جمع شدن دور یک محور خودداری می کنند یکی نامردمی های گذشته را بهانه می کند، دیگری از عدم صلاحیت افراد سخن می گوید آن یکی هم از عدم همکاری اصولگرایان سخن می راند و الا آخر... اما چیزی که در حال حاضر طیف مقابل اصولگرایی در صدر برنامه ریزی های خود قرار داده است و با غفلت برخی از اصولگرایان در حال قربانی شدن است اتحاد جریان اصولگرایی می باشد که به جای آن که کمی یکدیگر را تحمل کنیم دست به اقدامات جداگانه می زنیم و سنگر های دور از هم تشکیل می دهیم؛ همان کاری که در ادوار مختلف مجلس انجام دادیم و ثمره آن مجلس ششم شد.

آری مشکلاتی که مدت هاست اصولگرایان با آن دست به گریبان هستند مسئله امروز و دیروز نیست مسئله ای ریشه دار است که انشعابات مختلفی را به وجود آورده مسئله ای که امروز باعث شده در مرکز چند بعلاوه چند به وجود آید و هر روز هیزم بیشتری به آتش تفرقه ریخته شود، اما با این جمع کردن ها راه به جایی نمی بریم و ثمره آن در انتها می شود تفریق یا حداکثر تقسیم و سنگر های متعدد، چرا که برخی اصولگرایان فراموشکار هستند و یادشان رفته که مجلس ششم قصد داشت چه بر سر انقلاب و نظام و ارزش ها بیاورد.

اگر انتخابات مختلف در ایران را مورد بررسی قرار دهیم، خواهیم دید که میزان موفقیت جناح های سیاسی در انتخابات، رابطه ی مستقیمی با میزان وحدت و همگرایی آنها دارد، چه جریان راست (اصولگرا) و چه جریان چپ (اصلاح طلب) این پدیده را تجربه کرده اند. بارزترین نمونه های این الگو، تجربه ی شیرین اصولگرایان در به دست آوردن شورای شهر و مجلس هفتم به دلیل وحدت و تجربه ی تلخ اصلاح طلبان در از دست دادن دولت نهم به دلیل عدم وحدت می باشد.

امسال نیز اصلاح طلبان قصد دارند از مدل انتخاباتی 92 برای مجلس استفاده کنند و با سه لایه وارد این بازی شده اند که به زعم خود لایه اول نیروهای شاخص آنها است که در صورت عدم تایید صلاحیت ایشان به لایه دوم رجوع خواهند کرد، اگر صلاحیت لایه دوم نیز تایید نشود، به لایه سوم مراجعه خواهد شد.

در این بین اصلاح طلبان به شدت به دنبال ایجاد تشتت در بین اصولگرایان هستند؛ چرا که طبق نظرسنجی ها و در پی رد صلاحیت لایه اول و دوم آنها در بسیاری از مناطق، وضعیت اصلاح طلبان در انتخابات اصلا مطلوب نیست و از طرف دیگر شاهد اتحاد نسبی جریان اصولگرایی در اکثر نقاط کشور هستیم.

با توجه به این که داوطلبان در تمام حوزه های انتخابیه تمام قد وارد کارزار انتخاباتی شده اند؛ بی شک اگر اصولگرایان دچار تشتت و تفرقه شوند، خطر شکست در انتخابات آتی افزایش می یابد و اقتضای عقل این است که اصولگرایان یکصداتر از همیشه در این انتخابات حضور پیدا کنند.

نيروهاي اصولگرا بايد براساس برنامه دوم در قالب يك اتحاد و اجماع با فردي به ميدان بيايند كه همه شرايط طرح شده از سوي گفتمان اتئلاف‌ها را داشته باشد و از سوي ديگر سابقه و كارنامه‌اش نشان بدهد توان مقابله با رقيب را دارد. فردي كه ولايت‌پذيري، عقلانيت، توجه به خرد جمعي، جهادگري و... در پرونده داشته باشد تا تمامي گفتمان طرح شده در اتئلاف‌ها در يك اتحاد اجماع پيدا كند و اکنون این مهم به مدد بزرگان اصولگرایی در مرکز کشور و راه انداختن نهضت انصراف محقق شده است و تا کنون نتایج بسیار ارزنده ای نیز برای این جریان به دست آمده است.

گفتنی است که تبعیت از روحانیت معظم یکی از مهمترین شاخصه های اصولگرایی است. ساز و کار اصولگرایی نیز ذیل عنایت جامعه روحانیت مبارز و فقهای ثلاث، حضرات آیات یزدی، مصباح و موحدی کرمانی شکل گرفته است؛ لذا اگر جریانی نسبت به نظر روحانیت معظم که بانی ائتلاف اصولگرایان هستند بی‌اعتنایی کند، یکی از مهمترین شاخصه های اصولگرایی را نقض کرده است و اساسا این جریانات در معادلات سیاسی بعدی نیز قابل اعتماد نخواهند بود.

هزینه خروج از ائتلاف و تصمیم نهایی شورا برای هر گروه و جریانی سنگین خواهد بود؛ چرا که ممکن است منجر به شکست اصولگرایان در انتخابات و تشکیل مجلسی شبیه مجلس ششم شود. بنابراین کسی که خود را در دایره اصولگرایی تعریف کرده است، بعید است که از ساز و کار موجود عدول کند و قطعا اگر جریانات و گروه هایی به عدول از این ساز و کارها دست بزنند، بایستی معادلات را طوری تنظیم کرد که در تصمیم‌گیری های بعدی اصولگرایان به این جریانات اعتمادی نشود و این گروه ها برای همیشه از دایره تصمیم گیران اصولگرایان خارج شوند.

حال با اتفاقات رخ داده در مرکز و استانها از تمامی بزرگان اصولگرا و جوانترها خواهشمندیم منافع شخصی و اختلافات گذشته را کنار بگذارند و دور یک میز جمع شوند و افراد اصلحی را به عنوان کاندیدای اصولگرا مورد حمایت قرار دهند و مجلسی را رقم زنند که مهم ترین ویژگی نمایندگان آن سربازی ولایت فقیه باشد.

منبع: گام نیوز

[کد خبر:AJ12972]
پايگاه خبري تحليلي آينه ي جم


نوشتن دیدگاه

جدیدترین مطالب